18-jarige merrie laten dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke1

18-jarige merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 18:55

Hoi, ik heb een tijdje geleden een topic gezet over een niet gekeurde hengst op mijn merrie te zetten. kijk: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=22&t=404828&hilit= Nu ik heb goed nieuw voor degene die hierop gereageerd hebben. Mijn merrie heeft nu stamboekpapieren, ik heb ontdekt via chip wie ze echt is en de leeftijd enzo. Nu blijkt het wel te zijn dat ze 18 is. Ze heeft al eerder veulens gehad en ik ga er nu wel een gekeurde hengst op zetten. Maar ik vroeg me af of 18 oud is voor een veulen? De dierenarts zei van niet maar dan ken ik weer een handelaar die zijn merrie succesvol laat dekken op haar 23. Dan denk ik ook wel dit klopt ergens niet. Oh ja en dit veulen is om te houden Haha! ! Groetjes Ann

jessje

Re: 18-jarige merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:12

Als je merrie in goede conditie is en al veulens heeft gehad zie ik niet in waarom niet! Mijn merrie is nu 17 en vorige maand van een leuk veulentje bevallen en is nu alweer gedekt, en als alles goed gaat blijven we nog even met haar fokken...
Ik volg haar wel nauwer op dan ik met een jonge merrie zou doen, maar dat is volgens de DA niet echt nodig, ik ben gewoon overbezorgd Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:35

Jessje, jouw merrie d'r baarmoeder is nog in beweging. Dus dan is ze makkelijker drachtig te krijgen. Die van de Ts staat al een tijdje stil. Weet waar je aan begint! Het kan nl. niet zo 1,2,3 lukken.
Ik zou eerst een swapje laten nemen, als deze positief is dan bespaar je jezelf veel geld. Dan kun je haar het beste naar de hengst toebrengen zodat ze kunnen spoelen, indien nodig.
Is het nog voor dit jaar? Dan ben je redelijk laat in het seizoen en als het dan tegen zit, heb je niet veel tijd meer over. En weet ook dat je veel geld kwijt zal kunnen zijn, zeker als ze gespoeld moet worden. 18 is niet schrikbarend oud, maar houdt er wel rekening mee dat het niet meer zal lukken. En ook als ze eenmaal drachtig is, is de zorg en aandacht ook anders dan voor een jongere merrie.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:36

@ Sammie: een swapje? Wat is dat? Bloos

Anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 19:42

idd wat is een swapje? Ik weet dat het voor een oudere merrie zo is. Maar dit is mijn eerste paard en toen ik ze kocht zeiden ze dat ze 14 was wat nu dus niet blijkt.Ik heb altijd gezegd van mijn eerste paard wil ik een veulen. Daarom wil ik ze zo vlug mogelijk laten dekken. Ik vroeg gewoon jullie mening eens, omdat degene bij ze staat het gaan afraden maar ja als je dan hoort dat een merrie gedekt wordt op haar 23 of een merrie van 21 voor de eerste keer gedekt wordt, succesvol dan heb ik toch wel hoop hoor. Mijn merrie is in goede conditie, dus dat is ook al iets.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:16

Ik raad het je niet af, maar ook zeker niet aan. Ik weet nl. zelf dondersgoed wat er allemaal tegen kan gaan zitten en dat was én is soms om moedeloos van te worden. Een swapje is een uitstrijkje, dan nemen ze tijdens de hengstigheid een beetje weefsel/vocht van de baarmoeder en zetten ze dat op kweek. En als er dan bacterien op dat kweekje gaan zetten, dan is ze positief. Die bacterien MOETEN er uit, anders wordt ze niet drachtig. Er zitten vrij onschuldige bacterien tussen die met 1 hengstigheid spoelen eruit zijn, maar echt hardnekkige bacterien of in het ernstige geval een gist krijg je er wellicht alleen uit met een paar hengstigheiden spoelen. Zeker omdat ze al veulens heeft gehad, heb je kans dat het niet schoon is of dat de boel enigsins is verzakt en dan zal ze ook dichtgezet moeten worden.
Wil je het alsnog gaan proberen dit seizoen, dan is het als de donder een swap nemen zodra ze hengstig is en weg brengen naar de hengst. Maaaaaarrrrrr weet waar je aan begint. Het is nu al Juni! Je hebt eigenlijk nog maar 2 of 3 cyclussen om het te proberen. En dat is niet echt veel.

Die merries van 21 of 23 die in 1x drachtig worden zijn eerder uitzondering dan regel.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:36

Je kunt het allicht nog proberen. Je moet idd wel even een afweging maken wat betreft de kosten. Ik zou ook wel eerst even een afstrijkje laten nemen zodra ze hengstig wordt. Mocht er wel een bacterie in zitten, dan weet je tenminste waar je aan toe bent.
Maar om je paard nog een jaar te laten staan... Ze wordt er niet jonger op.
Mijn merrie is 17 jaar en ook weer in één keer drachtig geworden. Ze heeft nu wel een veulen, maar is twee jaar terug een jaar gust gebleven. Daarna ook weer in één keer drachtig geworden.

Anders neem je eerst een wat goedkopere (jonge?) hengst. Mocht het dan niet lukken, hoef in ieder geval niet zoveel te betalen als wanneer je een dure tophengst gebruikt.
Je hebt ook best kans dat wanneer ze eenmaal een keer weer drachtig geweest is, ze volgend jaar ook zo weer drachtig is. Mocht je dan weer een veulen willen kun je dan alsnog een duurdere hengst nemen...

Als je het financiele plaatje geen probleem vindt zou ik het gewoon proberen!!!

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:12

@Sammie, mijn merrie heeft tussen der 8 en 16 jaar geen veulen gehad dus veel beweging zat er niet meer in Lachen

@Anneke, het is misschien niet ideaal, maar aan fokken zijn altijd risico's verbonden, als je merrie in goede conditie is en de DA het niet afraadt zie ik geen reden om het niet te proberen, als je graag een veulen wilt van je merrie. Als ik jou was zou ik de da wel eerst een goed onderzoek laten doen, baarmoeder eens scannen op kisten enzo, eicellen controleren, uitsrijkje en evt spoelen, na zo'n onderzoek kan de da meestal wel zeggen hoe je kansen liggen. Probleem is wel (wat anderen ook al gezegd hebben) dat je al vrij laat in het dakseizoen bent om nu nog te beginnen daarmee... Maar om nog een jaar te wachten is ook niet ideaal he.
Ik vind wel dat je een oudere merrie meer moet opvolgen en meer rust moet gunnen tijdens de dracht.
Ik zou ook zoeken naar een hengst met goede voorwaarden als je merrie leeg zou blijven en waar je vers sperma van kunt gebruiken (en niet 1 die al bekend staat omwille van 'slechte' zwemmertjes).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:47

jessje schreef:
@Sammie, mijn merrie heeft tussen der 8 en 16 jaar geen veulen gehad dus veel beweging zat er niet meer in Lachen
Er zit nu nog wel beweging in. Ze is vorig jaar drachtig geraakt en dit jaar wrs ook zonder moeite?