Welke hengst past op deze merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cryssie

Welke hengst past op deze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 17:57

Wij zitten er misschien aan te denken om ons paard Jewel te laten dekken. Nou vroeg ik me af welk hengst op deze merrie past.
Het is een KWPN merrie met als afstammeling: V. Exponent en VM. Unitas. Ze heeft tuigpaardenbloed.
Ik wil wel een veulen die meer capaciteiten heeft dan haar moeder.
Hier wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wie weet wat en heeft een plaatje van de hengst erbij?

Sammie

Re: Welke hengst past op deze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:10

Heb je misschien een standfoto van de merrie?

En hoe heet haar moeder(lijn)? Ze lijkt op een merrie die ik ken.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 18:32

uhm eigenlijk niet maar die maak ik morgen dan wel. Ze komt ui de zora lijn Haar moeder heet elliezora en dat gaat dan verder met ....zora

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:49

kune je niet beter een veulen kopen??

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:59

Rhea schreef:
kune je niet beter een veulen kopen??

Verward Beetje rare opmerking vindt ik dit. Knipoog

Sommige mensen vinden het gewoon leuk om een veulen te fokken en ze vraag serieus welke hengst ze mss kan kiezen........ Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:28

Ik heb slechtere merries gezien, hoor waar ze mee wilden 'fokken'. Dus als de leeftijd mee zit, en ze wilt het veulen houden dan zou ik deze niet gelijk laten staan.

@TS Wat bedoel je precies met: "Ik wil wel een veulen die meer capaciteiten heeft dan haar moeder."

In principe moet dit gelden voor elk product uit een combinatie anders fok je niet. Wat wil je aan haar verbeteren? Wat zijn haar slechte/goede punten?

offtopic: Die broek is die nieuw van de Horselover? Cool

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 19:33

Ik wil meer de dressuur in het veulen terug krijgen en een wat koelere kikker. Ze is een nogal heethoofd en dat wil ik minder krijgen.
Verder is het een merrie met een hard van goud. Het leek me leuk om een veulen van haar te krijgen , vandaar dat ik de mening van jullie wil hebben. Maarja je wordt de laatste tijd toch al afgeknapt door de mensen hier op bokt dat ik echt denk van waarom zet ik er een bericht op als je toch iets doms terug krijgt!!!!!!

trowing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:44

http://www.kwpn.nl/html/uitslagen/2005/verrichtingsonderzoek/Upperville.pdf

is de hengst upperville niks voor je merrie

31 I d S - 1 0 2 6 m e i 2 0 0 5

VERRICHTINGSONDERZOEK
Ruim voldoende ontwikkelde, voldoende in het Gelders type staande hengst, die goed in het rechthoeksmodel
staat. Het hoofd is sprekend. De hals is horizontaal aangezet. De lendenen zijn arm bespierd. Het achterbeen is lang. Het voorbeen is correct gesteld. Het fundament is hard en straalt kwaliteit uit.

Upperville 01.02885 STB

Afstamming
Upperville is aangewezen als Gelderse hengst. Zijn vader Cabochon (v.Vincent) komt uit een klassiek Gelderse merrie van Commandant (v.Wachtmeester). We kennen Cabochon vooral als vererver van uitstekend bewegende dressuurpaarden. In de dressuurindex staat hij op de 8e plaats met 176 pt en 87% betrouwbaarheid. Moeder Gecari was in 1992 reserve-kampioene op de UTV bij de rijpaardkeurmerries en zelf ZZ-zwaar geklasseerd in de dressuursport. Deze dochter van Creool bracht ook de hengst Mister Mastwijk die zich kwalificeerde voor het wereldkampioenschap voor jonge dressuurpaarden. Grootmoeder Recari stamt af van Formateur (v.Polaris) en voert de predikaten keur, preferent en prestatie. Ook Recari bracht enkele goede sportpaarden van oa. Nepal en Elmshorn. Hierna zijn we aangeland bij de kroon preferente merrie Ecari (v.Wachtmeester).
veterinair rapportGeen bijzonderheden.Het onderzoek is uitgevoerd
van 14 maart t/m 24 mei 2005.
PRETENDENT KEUR VINCENT OLEPRINSES KEUR PREF PRESTCABOCHON KEUR 84.6431 COMMANDANT GONNIE PREF KROON BOTTIE PREF KROON AKTEUR CREOOL TWIGGY KEUR PREFGECARI ELITE SPORT (DRESS) 88.6466 FORMATEUR KEUR RECARI KEUR PREF PREST ECARI PREF KROONGecari 88.6466 elite sport (dres)

StbProtocolGecari is een zeer aansprekende, goed ontwikkelde,
rijtypische merrie, die goed in het rechthoeksmodel staat en over veel uitstraling
beschikt. De merrie heeft zich zeer goed bewaard.Het hoofd is ruim voldoende gevormd en sprekend.De nek heeft ruim voldoende lengte is goed gevormd en de keeluitsnijding is licht.De hals is goed van lengte, vorm en bespiering en de hals staat er goed op.De schoft is goed ontwikkeld.De schouder is lang en zou schuiner gelegen moeten zijn.De rug en lendenen zijn goed gevormd en goed gespierd.De croupe is ruim voldoende hellend en heeft ruim voldoende lengte. De bespiering loopt goed door. De staartinplant is hoog.Het voorbeen is correct van bouw en onderstandig.
Het achterbeen is correct gesteld. De voeten zijn breed en de verzenen zijn voldoende hoog.Het beenwerk is voldoende ontwikkeld en heeft veel kwaliteit.De stap is zuiver, correct met een goede afdruk, souplesse en heeft ruim voldoende ruimte.De draf is goed van ruimte, met veel afdruk en souplesse. Gecari laat een zeer goede beentechniek zien met een zeer goed lichaamsgebruik
en veel houding. De galop heeft ruim voldoende ruimte, veel afdruk en houding. Gecari komt in draf en galop goed tot dragen en kan daarbij zeer goed schakelen.Stokmaat: 1.66m / kleur: bruinRapport van de bezichtiging in 2005van de moeder

OnderzoekrapportUpperville is een eerlijke en betrouwbare hengst.De hengst heeft ruim voldoende bereidheid tot werken en laat zich ruim voldoende bewerken.De stap is zuiver, ruim voldoende van ruimte met ruim voldoende souplesse.De draf is voldoende van ruimte met voldoende souplesse. De galop is ruim voldoende van ruimte en soepel.De hengst zou in alle gangen het achterbeen krachtiger moeten onderbrengen.Upperville heeft als Gelders paard ruim voldoende aanleg voor dressuur en geeft zijn ruiter een voldoende gevoel.Upperville springt met een matige afdruk. Het voorbeen wordt goed gevouwen. De hengst zou beter moeten basculeren.
De achterhand wordt matig geopend. Upperville lijkt voorzichtig te zijn en toont voldoende vermogen te hebben.
Als springpaard heeft Upperville voldoende aanleg en geeft zijn ruiter een voldoende gevoel.In het aangespannen werk beschikt Upperville over ruim voldoende bereidheid tot werken. Hij heeft een evenwichtig en betrouwbaar karakter met voldoende looplust. De stap is zuiver en ruim.De draf is goed van ruimte met ruim voldoende houding. In galop beschikt hij over een goede ruimte en veel afdruk. Upperville heeft ruim voldoende houding en is goed wendbaar.Het algehele beeld als aangespannen paard is goed.

Stalgedrag: Eerlijke betrouwbare hengst, makkelijk in de omgang en rustig op stal.
Cat.no. KWPN-HK 2005: 878 -, 12-04-’01, vosStokmaat: 1.66 mV.: Cabochon 84.6431 keur StbM.: Gecari 88.6466 elite sport (dres) StbMV.: Creool 84.831 Stb

Fokker: J. van Kooten B.V., MontfoortEigenaar: J. van Kooten B.V., Mastwijkerdijk 33, 3417 BR Montfoort R. Tewis, Schoonloerstraat 8-A, 9534 TA Westdorp

Aanparings/fokadviesUpperville lijkt geschikt voor klassiek gebouwde merries die weinig lengte in het lichaam hebben. De hengst kan bijdragen bij de veredeling van Gelderse merries die teveel naar het tuigtype neigen. Merries moeten wel veel front en zelfhouding hebben.

foto wil niet
deze info komt vanhttp://www.kwpn.nl

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:57

Sammie schreef:
Ik heb slechtere merries gezien, hoor waar ze mee wilden 'fokken'. Dus als de leeftijd mee zit, en ze wilt het veulen houden dan zou ik deze niet gelijk laten staan.

ben ik niet met je eens, overigens heeft "wat anderen doen" geen invloed op mijn visie.

De vraag komt op mij niet over als serieus en bekend met kosten en risico's bovendien. Kijk eens in de kraamstal zou ik zeggen, en bepaal dan opnieuw wat wijsheid is!!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:59

overigens maak ik uit haar pb naar mij toe uit dat ze duidelijk NIET op de hoogte is van de kosten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:45

Rhea schreef:

ben ik niet met je eens, overigens heeft "wat anderen doen" geen invloed op mijn visie.

De vraag komt op mij niet over als serieus en bekend met kosten en risico's bovendien. Kijk eens in de kraamstal zou ik zeggen, en bepaal dan opnieuw wat wijsheid is!!

Dit is geen rijpaardmerrie maar een Gelderse merrie met tuigpaardbloed. Ik zou dus ook in de Gelderse fokkerij blijven.

Of hij past weet ik niet, maar leuk is hij zeker Clown De Cabochon die net ggk is en van Reini Tewis is! Erg stoer dier die goed kan bewegen. Dekgeld is te behappen dus die gok kan je best een keertje wagen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:48

Het is wel een inteeltprodukt Clown

Hoogheid en Oregon zowel bij vader als vader van de moeder.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 22:49

Rhea schreef:
overigens maak ik uit haar pb naar mij toe uit dat ze duidelijk NIET op de hoogte is van de kosten!

Dat is iets wat ik niet in verband breng met deze merrie. Jij zegt koop een veulen. Als ik puur naar de merrie kijk en niet naar evt. Penny ideeen van de Ts, zou ik deze merrie voor een veulen voor de Ts niet laten staan. Wat de Ts er verder mee wilt of doet is niet mijn zorg, ik heb nl. geen zin meer om me druk te maken daarover. Hier gaat het puur over de merrie, wat de Ts wel en niet weet staat daar voor mij los van. En is ding 2. Dat ze de kosten evt. overschat, daar komt ze vanzelf wel achter. Het verbaast me elke keer weer dat mensen graag een veulen willen en denken dat dat zo en zo komt aanwaaien of dat doen we dan zo en zo. En dat kost niks en dan kan wel op die manier of op die manier. Die mensen komen zichzelf tegen en het veulen is de dupe. Advies kunnen ze krijgen, maar ik lig er niet meer wakker van.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 07:01

of misschien parcival?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 07:08

Ik vind Upperville helemaal geen slecht idee. Gelderse hengsten zijn vaak wat koeler in het hoofd en deze kan ook nog eens erg goed bewegen.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 08:18

paasei he sorry voor mijn taalgebruik, maar dit is niet te geloven. Lees goed ik denk erover na om haar te dekken, staat er hier ergens IK WIL!!!!NEE!!!Dus plaese mensen zit ten eerste mijn paard niet af te knappen en ten tweede ik vraag alleen naar een hengst!!!!!!Ik weet wat de kosten ervan zijn om een veulen te nemen. Heb het al uitgerekend, maar helaas ik heb geen paard met topbloedlijn en een duur paard van 20.000 euro waar je zeker van weet dat er een superveulen van uitkomt. Dus plaese, laat me paard met rust en kies een hengst uit wat misschien bij haar past!!!!!
Echt ik word zo moe van Bokt hier, allemaal maar bemoeien met elkaar. Ik vraag advies voor een hengst niet voor de kosten zijn, want geloof me die weet ik!!!!!!!!!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:18

Meghann schreef:
paasei he sorry voor mijn taalgebruik, maar dit is niet te geloven. Lees goed ik denk erover na om haar te dekken, staat er hier ergens IK WIL!!!!NEE!!!Dus plaese mensen zit ten eerste mijn paard niet af te knappen en ten tweede ik vraag alleen naar een hengst!!!!!!Ik weet wat de kosten ervan zijn om een veulen te nemen. Heb het al uitgerekend, maar helaas ik heb geen paard met topbloedlijn en een duur paard van 20.000 euro waar je zeker van weet dat er een superveulen van uitkomt. Dus plaese, laat me paard met rust en kies een hengst uit wat misschien bij haar past!!!!!
Echt ik word zo moe van Bokt hier, allemaal maar bemoeien met elkaar. Ik vraag advies voor een hengst niet voor de kosten zijn, want geloof me die weet ik!!!!!!!!!

Dit zegt alweer genoeg, meisje niemand hier knapt je paard af!!! En jouw vooroordelen dat ik paarden heb van 20.000 euro mag je bij deze laten varen!! Knipoog

En nu niet gaan terugkrabbelen met het feit dat je niet gezegd zou hebben te willen en enkel te denken!

Lees wat Pipo zegt, als je je daarin kunt vinden moet je het doen, echter heb jij volgens mij meer de penny droom om een goed dressuurpaard te fokken wat je je denkt bij aankoop niet te kunnen veroorloven. Laat die droom varen!!

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 09:23

Zak toch heel diep in de grond

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 09:24

ik ben volgens mij oud en wij genoeg om mijn eige besleissingen te maken. Ik heb daar jou hulp niet bij nodig RHEA.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 09:24

Maarja wie kan mij wel jelpen met een keuze naar een goede hengst voor mijn merrie??????

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:38

Meghann: Als je geen hulp nodig hebt bij het maken van beslissingen snap ik niet waarom je een topic op Bokt opent. Je zegt in je beginpost dat je er aan denkt om je merrie te laten dekken. Mensen geven daar hun mening over. Het is ontzettend onbeleefd om als mensen die mening dan geven ze de grond in te wensen.

On topic verder aub.

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:48

je moet hier een bloederig paard op zetten wil je enigszins vooruitkomen in de fokkerij. maar de allereerste vraag moet toch wel enigzins terecht van Rhea zijn, is het zinvol om een dure hengst op een merrie te zetten die qua bloedvoering voor de hogere sport niet heel modern gefokt is. Met andere woorden, is het veulen dat geboren wordt méér waard dan alle gemaakte kosten.
Wanneer je leuk vindt om zelf een veulen te fokken en dat te zien opgroeien zou ik niet een dure hengst gebruiken. Je wilt dat het veulen beter is dan de merrie (lijkt me het fokdoel voor iedere fokker) zou ik eens kijken bij het NRPS, daar hebben ze wel hengsten die wat hoger in het bloed staan, en de dekgelden zijn acceptabel.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 10:49

Zet er maar ee slotje op. Ik heb hier geen zin meer in.

DAANN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:42

Sorry even Off-topic nog maar Meghann Alsjeblllieft stel je niet zo aan Rhea probeert je aan maar goede raad te geven, ze zegt hetzelfde wat ik ook gezegd zou hebben maargoed. Ze probeert je alleen te helpen en jij voelt je metteen aangevallen, kun je wel zeggen ik heb hier geen zin meer in maar waarom in GODSNAAM start je dan een topic hier als geen commentaar of een mening van iemand anders accepteerd.... Maar even terug naar het topic als je dan perse nog een hengst wil wil ik nog best helpen uitzoeken. Als ik jou was zou ik gaaan voor een hengst met idd gelders bloed je moet toch wat hebben wat aansluit op je merrie....

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 05:36