Fokkersadvies dressuurmerrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrdal

Fokkersadvies dressuurmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 16:49

Ik ben er over aan het nadenken om mijn merrie volgend jaar weer te laten dekken en nu was ik nieuwsgierig wat julie mij aanraden.
Mijn merrie is een Hierarch x Willow Cratic XX x Garant.
Ik waarschuw alvast, ik heb nogal wat eisen.

Mijn merrie is wat kortbenig en heeft een zware halsaanzet en is wat compact gebouwd.
Ik zoek dus een langbenige hengst met een niet te zware halsaanzet. Het moet een dressuurhengst zijn, maar ik wil er eigenlijk ook een sprongetje mee kunnen maken, een L-parcours zou leuk zijn, maar het is geen pré. Verder moet de hengst niet te heet in zijn hoofd zijn, ik woon vlakbij het strand, dus ik wil wel veilig langs de weg kunnen om op het strand te komen.
Positieve dingen bij mijn merrie zijn dat ze een fantastisch karakter heeft. Niet overdreven. Ze loopt op wedstrijden beter dan thuis, zet zich dan ook 200% voor je in. Hoe meer publiek, hoe beter ze loopt. Nooit problemen met hengstigheid gehad. Ik weet wel dat ze hengstig is, maar merk er helemaal niets van met rijden. Verder is ze niet al te groot, maar ze kan een geweldig front opzetten, ze lijkt dan gelijk 10 cm groter. Verder is ze makkelijk op stal, iedereen kan met haar overweg.
Ze heeft een hele goede schouderpartij en haar voorbeengebruik is dus ook zeer mooi grijpend, ze kan makkelijk verzamelen en ook strekken, het is net een gummyballetje. Volgens 2 van mijn vorige instructeurs heeft ze aanleg voor de hogere dressuur, maar helaas heeft een blessure hier dus een einde aan gemaakt.
Zelf kan ze ook een leuke sprong maken. De stap zou echter wel wat beter kunnen, de draf en galop zijn prima bij haar.
Er loopt nu een veulen van Montecristo bij, ben ik zeer tevreden over, zit eigenlijk te denken om hem nog een keer te gebruiken, maar het zou ook leuk zijn om ander bloed te gebruiken. Hoeft niet perse KWPN te zijn.
Ik heb niet zoveel foto's op deze computer, dus hier 1 met het veulen van dit jaar, hier is het veulen 1 week oud. De bevalling was bijzonder zwaar, dus ze is hier nog steeds niet helemaal lekker en staat er dus ook zo bij, haar bespiering is helemaal weg en ik zal wel even kijken of ik vanavond een wat betere foto van haar kan plaatsen zodat ze wat beter tot haar recht komt.

Afbeelding

Sammie

Re: Fokkersadvies dressuurmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:04

Wat zou je van Ro-lex vinden?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:06

dat kwam bij mij ook meteen op!!

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 17:21

Grappig, heb ik ook al aan gedacht, ik vind Ro-lex een ontzettend mooie hengst en ik heb ook begrepen dat zijn karakter fantastisch is. Bovendien spreken zijn resultaten voor zich. Weet iemand waar hij ter dekking staat?

sannenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:24

ik werk bij M. Vrees en verzorg en rij ro-lex regelmatig het is echt een vreselijk stoer paard en super lief daarbij loopt ro-lex altijd constand! hij is alleen nog maar eerste in het zz.z geworden dat zegt toch wel iets over een 7 jarig paardje, ik zou ro-lex zeker nemen je krijgt er geen spijt van daarbij rij ik nog een rol-ex en die kan super bewegen is ook nog hengst en is ook super lief en stoer achter die ro-lex zit nog jazz achter maar ro-lex geeft zijn eigenschappen echt door je merkt er niks van dat er jazz achter zit zo braaf en toch werkwillig wat wil je nog meer echt een geschrikte hengst, doen Knipoog

sannenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:27

ik weet trouwens niet waar hij terdekking staat maar ik zal het eens vragen jammer genoeg kom ik er pas weer naar de almelose ruiterdagen maar je kan altijd ff infomeren hij staat nu uin schijndel

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:28

De Dalhoeve biedt hem aan.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 17:33

Nu je het zegt, ik ben dit jaar naar de hengstenshow van de Dalhoeve samen met Lauw van Vliet geweest. Ik heb hem idd in de brochure zien staan en vond het jammer dat hij er niet was. Ik had het dus zelf ook moeten weten Bloos

Esprietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:59

Myrdal schreef:
Mijn merrie is wat kortbenig en heeft een zware halsaanzet en is wat compact gebouwd. Ik zoek dus een langbenige hengst met een niet te zware halsaanzet.

Heeft iemand van jullie Ro-lex weleens goed bekeken? Die is niet bepaald hoogbenig... En natuurlijk zijn al die andere dingen ook waar (fantastisch sportpaard, wint alles wat er te winnen valt, super karakter enz.), maar hij is niet hoogbenig, en zijn veulens zijn ook niet hoogbenig. Dus ik vind Ro-lex een heel vreemd advies, als je weet dat iemand juist een langbenige hengst zoekt.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 18:07

Wat adviseer jij dan? Ik ben nieuwsgierig en sta overal voor open.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 18:10

Kwestie van smaak. Rolex is er een van Montecristo, die het wel heeft.. Met een goede moeder(lijn) er achter. En ik vind hem zeker niet kortbenig! En dan nog, moet je een hengst waarvan hij verder wel zou passen op 1 klein puntje laten staan. Waarvan dat kleine puntje de hengst geen enkel last van heeft. Hoogbenigheid is een modelgrill, over 10 jaar zal van het voorbeen waarschijnlijk wenselijk geacht zijn om horizontaal verplaatst te worden.
Ik vind Rolex geen vreemd advies. Het is uiteindelijk aan de Ts om te beslissen.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:01

buitendat is bovenstaand veulen van montecristo hoogbenig genoeg.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:07

Ik denk dat de combinatie van UB 40 met jouw merrie een heel apart en chique veulen zou kunnen geven. Hij is super in de belijning en mooi hoog op de benen en kan super bewegen. Ook de hengst tcn partout zou misschien geen gekke keuze zijn. Ook een hengst die goede belijning heeft en natuurlijk heel goed kan bewegen. Het veulen van montecristo is trouwens ook erg mooi.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 21:43

Hmmm, ik vind beide dieren op de foto nogal horizontaal gebouwd, weinig oprichting van nature.

Ik zou dus uitkijken naar een luxe hengst die van zichzelf het hoofd en de hals al naar boven gesteld draagt (zonder daarbij onderhals te tonen Knipoog ). Ik zou daarom zeker buiten het kwpn gaan zoeken - kwpn en goede halzen gaan vaak niet hand in hand. (lees: zwak punt in deze populatie). Verder zou ik goed letten op de bespiering in de bovenlijn - deze merrie doet 'arm' aan.

tip: zoek Ceasario eens op, die fokt met hengsten zoals hierboven beschreven (Riccio o.a.)

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 22:08

Hier volgt nog een foto. Hij is niet vanuit de goede hoek genomen, maar hier kun je goed zien dat het om een compacte merrie gaat.

Afbeelding

Bij UB40 fok ik toch terug op Cocktail? Is dat aan te raden of juist niet?

@Dees: je hebt gelijk, mijn merrie is wel wat horizontaal gebouwd, maar je moet niet teveel waarde hechten aan de eerste foto, hier was ze niet lekker (wat wil je, na 3 dagen spoelen Ach gut ). Het veulen is ook niet zo horizontaal gebouwd, hier komt hij net van het drinken af. Maar op deze foto stond tenminste Myrdal helemaal op. Ik dacht dat dat wat verstandiger was dan een leuke foto van het veulen.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 15:22

ja, dat is waar dan zit er in de 3 generatie cocktail is opzich geen probleem hoor. Wat vind je van TCN partout? Zou ook erg mooi kunnen zijn bij jou merrie.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 16:07

kijk eens op paardenfokken.nl, daar kan je bij "fokkerijtools" je wensen invullen en dan krijg je de hengsten die het beste erbij passen.

Als je kijkt past bij jouw merrie Montecristo het beste.

En waarom een goede combinatie veranderen?

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 18:33

omdat anders altijd alles het zelfde blijft. Bovendien kan er misschien een nog beter veulen komen uit een andere combinatie!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 19:10

SuperZodiaX schreef:
kijk eens op paardenfokken.nl, daar kan je bij "fokkerijtools" je wensen invullen en dan krijg je de hengsten die het beste erbij passen.

Als je kijkt past bij jouw merrie Montecristo het beste.

En waarom een goede combinatie veranderen?

probeer je beste produkt altijd te verbeteren!!

elssofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:37

En wat denk je van Riccione ( Gestut St. Ludwig). Geeft echt langbenige veulens.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:59

riccione is zo gek nog niet, wanneer je merrie het vlakke voorbeen kan opvangen!!
ik weet alleen niet of hij de merrie langgelijnder zal maken....