Tweeligen zijn toch zeldzaam?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

Tweeligen zijn toch zeldzaam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 16:00

Worden er dit jaar nou extra veel tweelingen geboren of vallen ze gewoon ontzettend op? Volgens mij hebben er al meer dan vijf op kraamstal gestaan
(Fighter, Chi/Cago, een shettweeling en ik kan me ook nog één warmbloed herinneren waarbij het ook niet goed gegaan is)

crazycactus

Re: Tweeligen zijn toch zeldzaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 16:11

Ik denk dat dat te maken heeft met het internet. Vroeger had je geen contact met mensen uit heel nederland. Nu komt alles bij elkaar op een forum en dan krijg je een beter inzicht. Dat is net als geboortes waar het mis bij gaat. Normaal gesproken hoor je het niet veel, maar hier zijn toch al heel wat verhalen over dat het niet altijd goed gaat.

LetiziaSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 16:33

Het viel mij ook al op dat er dit jaar al heel wat 2-lingen zijn geboren.

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:56

Jaa, ik dacht hetzelfde!!
Toch jammer dat het maar bij weinig tweelingen goed gaat!!

LetiziaSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:06

Ja dat is altijd triest, ik denk dat het de nachtmerrie van iedere fokker is.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:38

En dan hoor je hier alleen de tweelingen die (zo goed als) voldragen worden. Er zijn ook genoeg tweelingdrachten waarbij 1 of allebei voortijdig afbreekt.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 21:34

Klopt een kennis van mij heeft dat gehad. Met 9 maanden is de merrie bevallen. En waarschijnlijk gelukkig maar, want hij had ook zijn merrie kunnen verliezen. De eigenaar wist niet dat het paard drachtig was, omdat de veearts niets gevoeld had. Pas met een maand of 6 vond hij zijn paard wel wat dik en sloom. Toen bleek na een scan dat ze wel drachtig was, maar konden ze niet zien dat het er 3 waren. Dus dat was een nare verrassing. Later heeft deze merrie nog 2 gezonde veulens (geen tweeling, maar wel volle zusjes) op de wereld gezet.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 21:46

van onze hengst is er dit jaar een 2 ling geboren.. NA dat er 1 als vruchtje is afgeknepen. ZE wisten het dus niet.
HEt waren tinkers..
Na 3 dagen ging de ene dood .. was toch te zwak. de ander werd na 1 week dood getrapt door moeders ( was flessekind geworden en later weer bij moeder gaan drinken )
zonde hoor..

maar idd je hoort het veel

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:06

tweelingen zijn inderdaad zeldzaam meestal halen ze er 1 weg als ze het zien op de scan of gaan na een paar dagen dood na de geboorte of er sterft er 1 af in de buik of de merrie gaat eraan onderdoor!
Bij ons gaat eht met dhi en cago nog steeds super! ze springen en bokken, vooral de merrie vrolijk rond!

Ze willen de fles ook niet meer en drinken bij moeders als ze neit meer genoeg heeft gaan we bijvoeren ook beginnen ze al aan het kuil te eten!

oxborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:19

In enkhuizen is ook een tweeling geboren een aantal maanden

daar gaat het volgens mij heel goed mee. ze zijn al een paar maanden oud en ik zie ze regelmatig lekker vrolijk door de wei springen.
Ook zie ik ze lekker groeien.
verder kom ik daar nooit op stal, maar loop wel dagelijks langs de wei.