veulen opfok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sapphire

veulen opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 15:09

ik heb een vraagje
ik ben van plan om m'n veulen in oktober in de veulenopfok van willemshof te zetten maar een vriendin zegt dat ze daar dus niet naar buiten gaan en ik wil echt absoluut niet dat ze 24uur per dag 7 dagen per week 4 weken per maand in dezelfde ruimte staat (als het in de wei was zou het geen probleem zijn) maar in een grote soort stal met nog een paar veulens
ik weet niet 100% zeker of het echt zo is maar dat lijkt me toch echt niet goed..?
me veulen is in februari geboren en is met 2 dagen oud al elke dag naar buiten gegaan eerst een half uurtje dan een uurtje en op het laatst gewoon van half 9 tot 4uur en vanaf 1mei staat ze dag en nacht in de wei dus ik denk niet dat het goed zal zijn als ik der nu ergens zal zetten waar ze alleen maar binnen staat ik ga binnenkort ff informeren bij willemhof maar ik wou graag weten of iemand er meer van weet of mischien wel een andere opfok waar ze wel buiten komen in de winter..?

Rovinia

Re: veulen opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 15:26

Hoe ver mag je veulen van huis?

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 15:57

niet te ver het moet wel in zuid holland blijven

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 21:49

Onderzoek heeft aangetoond dat het veulen het beste af is 24/7 buiten met een schuilstal. Helaas zul je dit soort opfok niet makkelijk vinden (alhoewel - soms wel).
Direct daarna komt de opfok waarbij de dieren juist heel weinig vrije beweging kennen en dus eigenlijk niet uit de groepsbox komen.

De groep jonge dieren dat 22 uur per dag in de box vertoefde en daags 2 uurtjes eruit komen (of minder) waren duidelijk slechter af kwa sterkte in de ontwikkeling.
(Waiboerhoeve, ± 2000/2001.