Merrie laten dekken, wat nu allemaal??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NWDynamite

Merrie laten dekken, wat nu allemaal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 11:33

ik heb nu een aantal vragen, we hebben haar gisteren laten dekken (09-06-'-5), (aan de hand, en hij is er wel echt ''in'' geweest en goed), maar wanneer kunnen we haar t beste voor de 1e keer laten opvoelen?
wanneer merken we verandering in haar gedrag?
moet de hengst vandaag nog een x komen om te dekken? (voor de zekerheid), wanneer kunnen we schouwen?
hoe groot wordt het veulen denken jullie? (moeder 105 cm, vader 60 a 80 cm)...
(de merrie heeft in een kuil gestaan dus de hengst kon er ook goed bij)
wanneer kunnen we het veulen verwachten? wat voor maatregelen moeten we treffen bij de bevalling?
groetjes nathalie (binnenkort snel foto's van het stel Knipoog

Robyn

Re: Merrie laten dekken, wat nu allemaal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:36

Was het niet een idee geweest om dat allemaal van te voren op te zoeken? Het is niet niks namelijk een veulen fokken..

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:38

@robyn Haha! mijn idee......

maar toch:

wij dekken ook aan de hand, om de 2 dagen tot de merrie niet meer wil, dan na 17 dagen scannen eventueel na 30 dagen nog een keer, een merrie draagt gemiddeld 340 dagen, bij barncam staat wel ergens een link waar je het precies kunt uitrekenen, de maatregelen voor de bevalling staan ook allemaal wel ergens in KS beschreven....hoe groot je veulen word kan ik je niet vertellen, veel succes verder

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 11:43

ik weet ook wel dat ik dat eerder had moeten laten opzoeken, maar er zijn verschillende manieren, we wilden haar gewoon vandaag weer laten dekken maar ik wist niet zeker of het wel zo slim was.
verder zijn het geen vragen die nu zo noodzakelijk zijn voor dit precieze moment, (en met maatregelen voor de bevalling bedoel ik vooral het bijvoeren van de merrie enzo, (niet goed uitgelegd sorry)want sommigen doen dat ook weer anders heh)

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:46

Wat bedoel je met die verschillende manieren? Vind het eerlijk gezegt wat ondoordacht beginnen met fokken.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 13:01

Ik eigenlijk ook, kijk.. ik wist er ook niet veel vanaf en ben gaandeweg ook steeds meer te weten gekomen, maar deze dingen wist ik toch allemaal wel hoor...

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 16:51

sommigen dekken de merrie 3 dagen achter elkaar aan, anderen weer om de dag, zo bedoel ik... de merrie staat aan huis en er is iemand die er ook veel verstand van heeft altijd eigenlijk bij, maar die is nu op vakantie dus ik dacht laat ik eens wat hulp vragen aan bokt, en dat kan ik denkik maar beter niet meer doen?!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 17:10

Je mag dat best doen. Maar je vragen komen niet echt doordacht over. Zulke dingen moet je weten VOORDAT je begint met dekken.. Niet als je er midden in zit.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:56

Ja, daar heeft ze nu ook weer niet zo veel aan he, ze zijn al begonnen. En als er al iemand anders met ervaring bij betrokken is vraagt TS het wrs alleen om haar eigen kennis te verbreden, niks mis mee hoor, gewoon vragen daar leer je van.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:12

zoals ik al zei: wij dekken om de dag, totdat de merrie niet meer wil.....

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 15:35

ok bedankt voor de informatie ja:)... dat doen wij nu dan ook ze is vandaag (zaterdag dus) weer gedekt en maandag komt de hengst nog een keertje, om te schouwen en misschien nog wel een xtje dekken... we laten haar nu opvoelen op 20 dagen

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:34

Volgens mij gaat het hier om een shetlander, en ik zou dan toch voor scannen gaan, dan heb je meer zekerheid vooral omdat het gaat om een kleine pony. Volgens mij dekken de meeste hengsten gewoon door tot de merrie ook daadwerkelijk afslslaat en niet meer hengstig wordt en vanaf die dag begint het tellen na de 18 dagen.