Hoe een jong veulen vervoeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

Hoe een jong veulen vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 18:50

Over een dikke 2 weken moet mijn merrie weer naar de hengst. Nu vraag ik me af hoe ik haar en het veulen op de veiligste manier kan vervoeren. Moet het veulen vastgezet worden? Moet het tussenschot wel of niet in de trailer, aan welke kant moet de merrie staan.

Een paar jaar geleden heeft een veulen zich tijdens het vervoer opgehangen en daar moet ik steeds aan denken, vandaar dat ik van jullie graag alle tips en trucs wil horen.
Laatst bijgewerkt door Vasthi op 09-06-05 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

moonie

Re: Hoe jong veulen vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:55

wij hebben 5 jaar geleden ons veulen van uit enschede op gehaald samen met ze moeder hij was toen pas 3 weken oud wat wij hadden gedaan was wel met een 2paards tussen schot er uit moeder vast en het veulen was toen gewoon gaan slapen tussen moeder benen in

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:58

IK heb het op de zelfde manier gedaan als moonie alleen in een 1,5 paardstrailer en dat ging heel goed,ik zou geen andere manier weten

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:59

Hier gaan ze in een 1,5 paards trailer, de moeder vast, het veulen niet.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 19:02

ik weet niet hoe lang je moet rijden maar anders zou je ja het is strafbaar iemand in de trailer er bij kunne laten

chientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 19:05

hoi

wij vervoeren ze ongeveer op 3 á 4 dagen
in een 1,5 paards trailer dus jah
gaat meestal wel goed dus jah

doei doei

Vasthi

Re: Hoe een jong veulen vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 19:57

Jullie laten de veulens dus altijd los in de trailer staan? Het is dus niet erg als ze zich gaan omdraaien? Wat als ze onder de stang door gaan?

O ja en aan welke kant staat de merrie? Van de voorkant van de trailer gezien rechts of links?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 19:59

Mijn veulen van vorig jaar was een week of 3 en kon al vaststaan enzo. Die heb ik gewoon naast de moeder aan het touw gezet(1,5 paards) zonder schot. Ik ben er wel bij gebleven de eerste keer. Dit jaar was het veulen nog maar een paar dagen oud en had net een halster om. Dus die heb ik niet vast gezet. Hij stond er gewoon naast(wel zeiltje dicht!) en ik ben er ook bij gebleven, bleef keurig naast mama staan. Ik laat ze gelijk de eerste keer achteruit van de klep af lopen. Zo gebeurd en het bespaard je een hoop ellende als ze zich later niet om willen draaien.
Kant besteed ik nooit zoveel aandacht aan. Als je met 1 paard rijdt moet hij aan de kant van de bestuurder?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 20:14

Alles wat in een trailer niet klem staat tussen de voor en achterstang zet ik er los in.
Veulens dus ook, zeker in een 2 paards trailer. Dan gaat het schot er ook uit.
Ze vinden prima een plekje waar ze tegen de moeder kunnen leunen en op lange ritten gaan ze vaak zelfs liggen.
Omdraaien is niet erg, dan kunnen ze ook mooi drinken.
Het is wel veiliger als je de achterkant af kan sluiten met een klep of zeiltje.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 20:27

ik heb een shetlander, die zich nu nog ophangt, en die laat ik dus altijd los, samen met het veulen nu ook gedaan, maar bij grotere paarden zou ik schot eruit halen, en merrie vast, en veulen los

petrakolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:42

Toen wij nog merries met veulen vervoerden in een twee paardstrailer vulden we de ruimte voor de stang op met hooibalen.
Tussenschot eruit, moeders vast en veulen los. Trailer aan de achterkant afsluiten. We hebben nu een 4 paardstrailer waar de paarden dwars in staan. Ook nu gaat de merrie vast tussen twee stangen en het veulen heeft de rest van de ruimte.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:57

Het veulen gewoon los, geen hooinet. Wel voldoende bodembedekking (houtkrullen gebruik ik) Nooit geen problemen gehad.