Florencio EVA-vrij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Florencio EVA-vrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 14:41

Volgens deze advertentie in een Horsemagazin in Australie moet Florencio EVA vrij zijn.
Of is dit een oude Advertentie.?

Wie weet het?
Afbeelding

olafj

Re: Florencio EVA-vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:43

ik heb ook gehoord dat ie nu eva vrij is

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:57

Dat bericht had ik dan wel MEGAGROOT in de Paardenkrant verwacht..........

Een voorraadje diepvries is trouwens zeker EVA-vrij.
misschien dat er in Australie nog het één en ander lag ergens........

Maar ik heb ook inderdaad iets vernomen betreffende de status van Floris. Maar zo lang ik geen officiële verklaringen krijg doe ik daar nog niet zoveel op...........

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 15:10

CGJ12 schreef:
Dat bericht had ik dan wel MEGAGROOT in de Paardenkrant verwacht..........

Een voorraadje diepvries is trouwens zeker EVA-vrij.
misschien dat er in Australie nog het één en ander lag ergens........

Maar ik heb ook inderdaad iets vernomen betreffende de status van Floris. Maar zo lang ik geen officiële verklaringen krijg doe ik daar nog niet zoveel op...........

De spoken hebben ook niet megagroot gemeld dat ie het wel had, dus verwacht ik ook geen megagroot berich dat ie eva vrij is

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 15:21

mistral schreef:
De spoken hebben ook niet
megagroot
gemeld dat ie het wel had, dus verwacht ik ook geen megagroot berich dat ie eva vrij is

ik wel......... scheelt zo weer honderd dekkingen (al is het nuwel erg laat in het seizoen.........)

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:48

Dat hij EVA had is toch in alle bladen op de nieuwspagina geweest, dus verwacht idd nu ook wel een fiks bericht bij EVA-vrij verklaring.
Overigens, voor mijn merrie is het al te laat, zij is al lekker drachtig van besmet sperma. Ze leeft nog steeds. Ze was de tweede keer drachtig(van een tweeling helaas, maar eentje is er alweer afgeknepen), misschien waren we de eerste keer wat te vroeg.
Maar ze heeft nergens last van gehad. Wel is ze verkouden geweest, maar dat heerste op het dekstation.

En we hadden de afspraak met Nijhof dat we het jaar daarop bij een mislukking gratis terug konden komen.

Ik vind het eigenlijk helemaal niet erg dat hij EVA positief is of was. Scheelt idd weer een aantal dekkingen, heb ik volgend jaar tenminste een exclusief veulen. Haha!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 19:53

Venetia schreef:
Wel is ze verkouden geweest, maar dat heerste op het dekstation.

Uiteraard als er met een EVA positieve hengst wordt geïnsemineerd. Je merrie heeft de besmetting doorgemaakt, je merkt het meestal niet.
Ik zou er ook zo niet mee zitten als er geen drachtige merries meer bijliepen maar dat was wel het geval. Drie weken apart houden zag ik niet zitten.

Anderhalve maand geleden was hij zeker nog wel positief. Iemand in Duitsland had sperma besteld en die is zeer uitvoerig geïnformeerd over de risico's en wettelijke bepalingen Lachen.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:13

Zannekin schreef:
Venetia schreef:
Wel is ze verkouden geweest, maar dat heerste op het dekstation.

Uiteraard als er met een EVA positieve hengst wordt geïnsemineerd. Je merrie heeft de besmetting doorgemaakt, je merkt het meestal niet.
Ik zou er ook zo niet mee zitten als er geen drachtige merries meer bijliepen maar dat was wel het geval. Drie weken apart houden zag ik niet zitten.

Anderhalve maand geleden was hij zeker nog wel positief. Iemand in Duitsland had sperma besteld en die is zeer uitvoerig geïnformeerd over de risico's en wettelijke bepalingen Lachen.

Kan goed zijn dat ze een besmetting heeft doorgemaakt. Maar die had ze dan toch wel doorgemaakt als ze op het dekstation stond, want ze hadden het allemaal, ook de merries die met andere hengsten werden geinsemineerd. Dus dan maakt het niet meer uit, als je naar dat dekstation gaat kun je met iedere hengst dekken, want dan maken ze toch wel de besmetting door ( maar het is dus niet zeker of het dat wel geweest is).

Omdat het een jonge merrie was stond ze toch alleen met een twenter in de wei, en niet met onze drachtige merrie. Die stond een paar weilanden verderop en heeft nergens last van gehad, inmiddels is het veulentje geboren en niets merkwaardigs aan te zien..

Ik heb haar wel de snottertijd niet geaaid Bloos

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:57

Mijn merrie is totaal niet ziek geweest en was gelijk drachtig. OVer een tijdje laat ik wellicht even onderzoeken of ze nu wél of niet positief is geworden. Dat is namelijk nog geen zekerheid.
Eigenlijk maakt het me ook weinig uit. Als ze wél positief is loopt ze totaal geen besmettingsgevaar meer. Niet voor haarzelf, maar óók niet als drager........ en dat laatste is wel handig.

En zoals Venetia al zei......... blijft Floris tenminste een béétje exclusief..... Haha!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 07:28

Exclusief denk ik nu niet. In Duitsland dekt hij ook nogal wat.
Wij hebben hem vervangen door Rubin Royal, zal ook niet echt exclusief zijn Lachen.
Ik heb het de hengstenhouder vooral kwalijk genomen dat de merrieeigenaar niet werd verwittigd van dat risisco de eerste 3 weken na inseminatie. Wij insemineren altijd thuis en de merries staan in groep met 6 drachtige merries bij elkaar. Dan had ik dus wel een hoge kans op abortus bij de anderen gehad.
Verder weet ik niet waarom Duitsers bij dekking met Florencio daar dan wel volledig over geïnformeerd worden?

Nicky74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 07:42

Als je een merrie laat dekken met vers eva besmet sperma is de kans zeer klein dat de merrie koort krijgt.

Bovendien is het pas gevaarlijk voor andere drachtige merries die langer dan 3 maanden drachtig zijn, dan is er 5% kans op spontane abortus.

Volgens de deskundigen dan....

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 07:55

In het voorjaar staan ze natuurlijk ook bij hoogdrachtige merries op de weide.
Die 5% komt misschien van de hengstenhouder, wij hadden er EVA negatieve merries bijlopen en dan hadden we zeker prijs gehad; ze moeten dan nog niet allemaal aborteren, ééntje is teveel.
Waarschijnlijk was dat dan mooi vergoed geweest door Nijhof Knipoog
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 10-06-05 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:01

Zannekin schreef:
In het voorjaar staan ze natuurlijk ook bij hoogdrachtige merries op de weide.
Die 5% komt misschien van de hengstenhouder, wij hadden er EVA negatieve merries bijlopen en dan hadden we zeker prijs gehad. Waarschijnlijk was dat dan mooi vergoed geweest door Nijhof Knipoog

Nu moet je de bal niet zoop nijhof spelen. Mij hebben ze wel degelijk geadviseerd om de merrie te isoleren, wat ook gebeurd is.

Maar wat dacht je van de ANDER Nederlandse KWPN hengsten?
Wie garandeert je dat dat géén EVe-shedders zijn?

En mijn merrie is onlangs bewust besmet........... maar de dierenarts gaat vrolijk van mijn merrie door naar de buurman......... en diezelfde merrie gaat vrolijk met het veulen naar de keuring tussen alle andere merries.
die lopen dat toch ook geheid een besmetting op?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:48

Die kans op besmetting is dan toch heel klein. Van paard tot paard gaat het in de eerste plaats over door besmet sperma insemineren. In mindere mate door lichaamsvochten, liefst rechtsreeks contact: dus neus aan neus, urine.
Via de mens is het weinig waarschijnlijk, tenzij de omgevingstemperatuur laag is, dan leeft het wat langer.
Voor ons idd geen Nederlands sperma meer.
Wij hebben volgens de bloedtesten eerder al een besmetting doorgemaakt onder de merries.