Help. lees ff aub

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Havik

Help. lees ff aub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 21:34

Ik heb een dringende vraag voor een vriendin van mij, haar merrie heeft gisteren geveuld en dat is niet zo makkkelijk gegaan, het veulen kwam er eerst niet af, toen kwam de nageboorte er niet af en de merrie geeft geen melk (de oorzaak hiervan is een eerdere uierontstekking). Nu heeft ze wel al biest gehad en geeft ze het veulen steeds de fles maar nu blijkt dat het beesie niet genoeg antistoffen heeft daarvoor krijgt ze morgen een bloedtransfusie. Heeft iemand dit al eens meegemaakt?. hoe verloopt zoiets?

Myrdal

Re: Help. lees ff aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:40

Oh bah, wat akelig. Bij mijn merrie ging de geboorte ook niet denderend, we moesten de merrie erg helpen met de bevalling en daarna kwam de nageboorte er ook niet af. Maar mijn merrie gaf gelukkig wel goed melk.
Wat ik wel weet is dat hij die bloedtransfusie heel erg nodig heeft, want anders kan het veulen heel erg ziek worden. Hoe het in zijn werk gaat weet ik niet, maar er zijn vast en zeker nog wel andere bokkers die dat wel weten.

besita

Re: Help. lees ff aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:02

hier op de kliniek bij Fighter wordt het standaard gedaan bij de veulens die geboren worden of binnenkomen.Er wordt een bloedstaaltje genomen dat onmiddelijk wordt getest .Als het veulen te weinig antistoffen blijkt te hebben wordt hem een infuus met plasma toegediend .
Is niks ernstig aan ,er wordt een kathedern de hals gebracht en dan gaat het infuus erin !!