Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

. euromerens schreef:hoi janet ik keek in je profiel omdat ik wel benieuwd was naar jouw merens maar er staan helemaal geen foto's van hem/haar op.
en joyceke als je met duiken bedoeld dat ze te veel op de voorhand lopen heb je het mis de merens staat juist bekend om zijn sterk ontwikkelde achterhand en zijn ruime economische gangen.
www.euromerens.info
Ik rij haar nog maar sinds januari..
Sanet schreef:Tsja over de kwaliteit, dat is toch bijna bij elk ras paarden wat uit een specifiek deel van de wereld komt. Hier lopen ook niet de beste Andalusiers en de beste Lusitano's... Zo gaan er ook niet de beste Friezen naar Amerika, die houden we natuurlijk zelf..
Maar het is gewoon toegestaan toch voor een Merens om witte aftekeningen te hebben?
Sanet schreef:Een Fries mag (geloof ik) alleen een witte aftekening op het hoofd hebben ter grootte van een gulden/euro.. geen witte kroonranden geloof ik...
euromerens schreef:wit bij de merens is zeker wel toegestaan. op de nationaale keuring in frankrijk van vorig jaar een merrie kampioen met een (grote) kol.
het komt niet zo veel voor. maar het paard is er zeker niet minder waard om. heel hoge benen of echt een bles wordt niet gewardeerd maar wel toegestaan.bij de friesen hebben ze geprobeerd om het wit er uit te fokken ( friesen waren er vroegen n.l in alle kleuren van schimmel tot bont) en werden er op een gegeven moment b.v. hengsten met een heel klein witje weg gestuurd terwijl ze voor de rest uitstekend waren.dit is jammer.
ps mijn merens zijn (volgens mij) wel mooi
kijk maar op www.euromerens.info
Myra1 schreef:Duikers?
Ik heb een mérens, maar het duiken zie ik niet zo .
)
Hoe groot is ze?? joyceke schreef:Mooi paardje hoorHoe groot is ze??
Manuutje1990 schreef:Sanet schreef:Een Fries mag (geloof ik) alleen een witte aftekening op het hoofd hebben ter grootte van een gulden/euro.. geen witte kroonranden geloof ik...
Volgens mij wel orr..![]()
euromerens schreef:Manuutje1990 schreef:Volgens mij wel orr..![]()
ik heb het nog ff nagekeken en dit is wat ze op het fps zeggen over de kleur:
Als we de huidige inspectie van de Koninklijke Vereniging Het Friesch Paarden-Stamboek vragen hoe een Fries Paard er uit zou moeten zien, dan is het eerste wat hij zegt: Zwart!
Witte aftekeningen worden in de fokkerij van het Friese paard als niet gewenst beschouwd, of het moet beperkt blijven tot "enige witte haren voor het hoofd", of hoogstens een klein kolletje.
Kleurslagen in zwart zijn mogelijk, als het maar zwart is.
Het liefst wordt de gitzwarte kleur gezien, maar die is zeldzaam. De meeste Friezen zijn koolzwart en ook ziet men wel bruinzwart of zomerbruin als de zwarte kleur door de inwerking van de zon en zweet op sommige plaatsen neigt naar bruin.
Een Fries paard met enige vorm van witte aftekening wordt op driejarige leeftijd dus niet ingeschreven in het Stamboek.
ik vind dit toch een kwaarlijke zaak dat er zo op kleur geselecteerd wordt. helemaal omdat ze het inteeldpercentage omlaag willen krijgen.
wat geeft dat nou als er een beetje wit aan zit?
Dat begrijp ik dus niet.. Je kan nog wel zo'n mooie zwarte Fries hebben, als het karakter niet in orde is, dan heb je er nog weinig aan.