Lisje niet drachtig, DA wil veel scannen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Lisje niet drachtig, DA wil veel scannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 07:48

Gister is Lisje gescanned op dracht. Ze was leeg. Het volgende eitje zat er wel aan te komen, de DA verwachte dat het dit weekend klaar zou zijn. Hij adviseerde om haar bij de hengst nog eens te laten scannen om te zien hoe ver het ei is en daarna nog eens als we denken dat het ei weg is om te controleren of dat echt zo is. Volgens hem kan het dan bijna niet anders of ze word drachtig. Mijn DA zelf doet dat alleen niet, ik zou dan aan de hengstenhouder moeten vragen of haar DA dit wil doen.

Ik ben bang dat dit een beetje op kosten jagen word. Mijn DA is niet zo duur (gister heeft ie gescanned en naar d'r benen gekeken en ik heb een zalfje mee voor 44 euri) maar goed, nu nog (minimaal) 3 keer scannen word toch wel een prijzig grapje.

Wat denken jullie hierover?

DMHorses

Re: Lisje niet drachtig, DA wil veel scannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:09

Soms word inderdaad bij de hengstenhouder zelf gescannend, vaak is dit dan wel goedkoper omdat er gelijk een hele meute gedaan word, maar als ie elke keer apart moet komen voor jou merrie dan wordt het wel prijzig ja. Als ze wordt geinsimineerd is het wel aan te raden om zoveel te scannen, om precies op het juiste moment te kunnen zijn. Maar mijn merrie is vorig jaar natuurlijk gedekt en die is 1x gescand... Dan dek je toch de hele hengstigheid door dus dan kan je het ei bijna niet missen....

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:10

Als je scant, weet je zeker hoe het er "van binnen" uitziet en kun je dus op het optimale moment dekken. Hengstig gedrag en de uiteindelijke eisprong lopen nl. niet bij alle merries synchroon. Deze timing is vooral belangrijk als je KI dekt, en al helemaal als je bevroren sperma gebruikt. Dek je natuurlijk, is het minder belangrijk. Meestal dekken ze de merrie dan om de dag tijdens haar hengstigheid, totdat ze niet meer wil. Vers sperma blijft langer leven in het lichaam van de merrie dan gekoeld of bevroren. Vandaar dat de timing daarbij minder belangrijk is (maar niet ONbelangrijk Knipoog

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:13

WenK schreef:
Gister is Lisje gescanned op dracht. Ze was leeg. Het volgende eitje zat er wel aan te komen, de DA verwachte dat het dit weekend klaar zou zijn. Hij adviseerde om haar bij de hengst nog eens te laten scannen om te zien hoe ver het ei is en daarna nog eens als we denken dat het ei weg is om te controleren of dat echt zo is. Volgens hem kan het dan bijna niet anders of ze word drachtig. Mijn DA zelf doet dat alleen niet, ik zou dan aan de hengstenhouder moeten vragen of haar DA dit wil doen.

Ik ben bang dat dit een beetje op kosten jagen word. Mijn DA is niet zo duur (gister heeft ie gescanned en naar d'r benen gekeken en ik heb een zalfje mee voor 44 euri) maar goed, nu nog (minimaal) 3 keer scannen word toch wel een prijzig grapje.

Wat denken jullie hierover?

Wenk dit is wat wij hebben gedaan dit weekend. Zaterdag scannen op drachtig. Roxette was dus helaas leeg. Er zat wel een ei maar nog heel klein. Dinsdag (gisteren dus) opnieuw gescand. Ei was nu 4.8. Donderdag wordt ze gedekt. zaterdag wordt ze normaal gezien opnieuw gescand om te zien of het ei inderdaad weg is. De vorige keer hadden we op 4.8 geïnsemineerd voor de eerste keer. 2 dagen later zat het ei er nog. Dus opnieuw geïnsemineerd daarna wel niet meer gescand omdat het we haast zeker wisten dat het ei wel snel zou loskomen.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:15

Ik zie het nut er niet zo van in. De DA heeft gezien dat de hengstigheid er aan zit te komen dus zou ik Lisje wegbrengen en gewoon na de laatste deking weer na 18 dagen laten scannen.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:17

de DA KAN zien hoe groot het eitje is. aan de hand van het weer en de groei kan hij zeggen wanneer het springt. ZE groeien zo halve tot 1 cm per dag.. en aan de hand van de zachte van het ei is precies te zeggen hoe lang het duurt! Mijn DA is daar in gespecialsieerd. En als je haar BV nog 1 keer laat scannen bij SAskia. dan lijkt mij het voldoende. hoe groot wa het eitje>>

daarbij het was dag 18 NA de dekking. dan is het meestal dag 21 dat ze weer GOED hengstig is en dek rijp. Dus ik zal niet te lang wachten met terug brengen. de cylclus is meestal gemiddeld 6 dagen hengstig en dan 21 later weer. net als bij mensen.
Dag 18 was er al een eitje.. dus zal ze over 2 a 3 dgen gedekt moeten worden. door het mooie weer en zon kan het eitje harder groeien dan gemiddeld.

Dus ookeerder springen dus houd daar rekening mee!!

suc6!
maar laat haar maar 1 keer scnanne hoor! te veel is niet goed. mijn DA heeft een sorot stand met een schop schot er achter.. nooit en praam of zo aan te pas. te trappen wel maar tegen het schot en de DA kan er makkelijk bij.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:18

nadeel van scnanne om te kijken of het eitje weg is.. is dat het eventueel vroeg vruchtje afgestoten kan worden!! dus zal het niet doen!
Je merkt het wel als na 18 dagen moet scannen of ze drachtig is.. ikvind het onnodig risico om te kijken of het eitje weg is.. ZE wordt naturlijk gedekt en meerder malen dus dat is niet nodig hoor!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:21

Heeft je hengstenhouder niet een "pakket"?
Ik heb vorig jaar een pakketprijs afgesproken. Ik moest 80 (?) euro betalen en daarvoor werd ze wanneer nodig gescand.
Door die vaste prijs kwam ik nauwelijks voor onverwachte kosten te staan.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 08:44

Oke, het advies is dus om daar nog 1 keer te scannen.

Binnen 2 tot 3 dagen? Weet niet hoe groot het eitje was, dat heeft de DA niet gezegd. Ik heb zelf ook de scan niet gezien, moest Lisje vast houden....

Hmmmm, ik ga er hoe langer hoe meer van balen, en nog meer van het feit dat ik geen eigen trailer/combi heb en dus verschrikkelijk afhankelijk ben...

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 08:44

Oh en Kitty, de hengstenhouder heeft geen pakket (voor zo ver ik weet)... DA wel... 100 euri + 10 euri bezoek kosten per keer...

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:48

jeeeeeeee als ik hier folikel onderzoek laat doen ( dus kijken hoe het eitje is,, ) kost het me 13 euro. EXC voorijkosten. mar ik ga zelf naar de kliniek toe. Dracht scan is 30 euro.

Verder kanme goed voorstellen dat je er van baalt. Heeft saskia de mogelijkheid niet om jou op te halen? ik heb hier ook vaak merries die geen vervoer hebben..

IK zo morgen nog een keer scannen als het kan.. zo niet weet je wel dat ze morgen hengstig moet worden of een dag later.. dus schouwen kan ook nog natuurlijk.

IK wens je veel suc 6 !!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 08:51

Sas heeft zelf ook geen trailer he. Morgen nog een keer scannen. Poeh, weet niet of de DA dan kan.

Schouwen moet dan bij sas he...

oh mensen bah bah bah!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:53

Ach gut hmmz.. ja schouwen moet offcourse bij de hengst *( of je moet zelf een hengt in de buurt hebben shet ofzo)*

Ja dan is het erglastig alsje geen vervoer heb,., wat een gedoe he.. ik me goed voor sellen hoor dat je vreselijk baalt..

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:54

scannen doen ze altijd in de het dekseizoen.. mede omdat het gewoon niet valt te plannen. hier kanik dus ook op zondag terecht. en savonds. een merrie wacht niet met springen van het ei. dat moet de DA toch wel weten?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 08:58

Hihi, ja op een ruin reageerd ze niet, nee ken geen mensen met een veilige hengst...

Ja, het was ook te mooi om waar te zijn als ze nu meteen drachtig zou zijn....

Dank je wel trouwens voor al je hulp!!! Echt super!!!!!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:07

op een ruin reageert ze niet, maar de ruin wel op haar!

Morrie duikt er meteen bovenop als ze hengstig is, maar dat is wellicht weer slecht voor d'r rug..... 750 kilo......

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:09

smurf schreef:
op een ruin reageert ze niet, maar de ruin wel op haar!

Morrie duikt er meteen bovenop als ze hengstig is, maar dat is wellicht weer slecht voor d'r rug..... 750 kilo......

Nagelbijten / Gniffelen dat merk ik hier ook wel eens met Offie.. als ie erg zin heeft en beetje lomp op de merrie springt.. dan denk ik wel .. oei Offie je bent erg zwaar doe voorzichtig met de vrouwtjes

Maar een ruin kan ook reageren op de merrie.. dan reagert de merrie ook weer teru. maar als je gevoel loze ruin heb. tjaaaaaaa dan heb je pech Haha!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 10:16

Hihi, kom maar met Morrie hoor... Kijken wat ze doen... Haha!

Pff, ik blijf maar denken, zou ik niet te vroeg hebben gescanned, heeft ie wel goed gekeken... Blegh, word moe van mezelf... Haha!