hoe weet je of een afstamming goed is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IneV

hoe weet je of een afstamming goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 19:52

Misschien dat ik hele stomme vragen stel , maar zou dit graag willen weten ( interesseert mij namelijk wel )
° Hoe weet je of een afstamming goed is of niet?
° Wat zijn de dingen die je zoal moet weten om een fokker te worden?
°...
Alle informatie over fokken enz is welkom!!
Laatst bijgewerkt door Karin op 08-06-05 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

BiondaMax

Re: Goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 20:00

Als eerste zou ik een boek kopen over het fokken van Paarden. Er komt namelijk heel wat bekijken. Hoe verloopt de geboorte, wat te doen met geboorteproblemen, de verzorging van een dragende merrie, hoe word ze uebrhaupt dragens. Veulenproblemen, enz, Inzicht in de afstammingen van paarden, leer je door te lezen, te lezen en te lezen in hengstboeken, hengstfolders en natuurlijk het internet.

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 20:16

Zelf heb'k nu een veulen (nu 2maanden ) dus van die dragende merre en de geboorte weet ik ongeveer ( ga er zeker nog meer over lezen! ) alvast bedankt..

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 20:17

Weet iemand misschien site's die nuttig zijn?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 20:26

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 20:22

Dank je, mijn paarden hebben zelf ook geen papieren hoor..
Ik wou hier gewoon een beetje meer over weten.. Clown

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:57

BiondaMax

Re: hoe weet je of een afstamming goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:54

Ik heb veel info over bloedlijnen en dergelijke gehaald uit hengstenboeken. Maar deze zijn wel wat duurder.

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 16:22

Ik heb de hoefslag gekocht.. ( Weet niet of dit een geschikt boek is ) Als er nu bv Landgraf x Ronald x Komet staat , wie is dan vader/moeder? Er staan toch 3 namen! En als er bv Wolkentaz x Julio Mariner XX staat ( waarvoor dienen die 2 XX dan? ) ik weet dat het waarschijnlijk een stomme vraag is..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:26

xx betekend dat het een engelse volbloed is
ox is een arabier
x is angloarabier.

Bijna altijd wordt de afstamming weer gegeven met vader x (=maal) vader v.d. moeder.

Dus Landgraf x Ronald x Komet

Landgraf is de vader van het paard.
Ronald is de opa (vader v.d. moeder)
Komet is de opa van de moeder, dus vader v.d. moeder v.d. moeder
en zo kun je nog verder gaan tot je komt bij een compleet onbekende afstamming en daar houdt het dan op, meestal worden maar 1 of 2 generaties gegeven. Omdat er veel meer merries in de fokkerij zitten dan hengsten en die laatste toch veel meer landelijke bekendheid hebben dan de merries worden die namen meestal weg gelaten, omdat de meeste mensen die namen niks zeggen.
Je komt ze wel eens tegen, dan krijg je dit
(fictieve merrienamen gebruikt)

Landgraf x Lisselotte v.Ronald x Crolotte v. Komet

In dit geval betekend de v. van, Dus Lisselotte is van Ronald, hij is haar vader. En Lisselotte is een dochter van Crolotte, aangeduid door dat Ronald gepaard is (de x) met Crolotte.

Zoals je ziet eindigen beide merries op -lotte. Dit wordt vaker gedaan om aan te duiden dat de merries verwant zijn of uit dezelfde familie komen. Ze komen dan uit dezelfde stam, deze stam wordt alleen doorgegeven door de merrie. Een nakomeling komt uit de stam van de merrie en niet uit de stam van de hengst.
Je hebt (bij het kwpn) verschillende stammen, sommige zijn bekend vanwege hun prestaties, dan is het extra aanlokkend om zo'n toevoeging aan zo'n merrienaam te doen. Het is NIET verplicht.
Zo heb je de -utopia stam. Deze stam is enigsins verwarrend, want je hebt er meerdere. Maar ook de Carla/Karla stam en -balie stam, (Ottie)Vottiestam, Fee stam, -vrouwe stam, Dermie/Termie stam, bria Enz enz. zeggen veel fokkers dat deze uit een goede/redelijke/slechte stam komen.

Als je dan 2 merries tegen komt en de een heet Umbria en de ander Dolibria dan zijn deze zeer waarschijnlijk ergens ver weg, of misschien wel dichterbij verwant. Soms, zeker met de utopia, wordt dat er wel eens aangeplakt terwijl zo'n paard niet uit de 'echte Utopia lijn komt. Zo'n toevoeging vertelt je wel wat over de lijn waar zo'n paard uit komt, maar het is nooit geen garantie dat zo'n paard zelf ook de sterren van de hemel loopt.

Terug naar ons voorbeeld:

Landgraf x Ronald x Komet

Sommige paarden hebben predikaten en ook die kun je met of zonder de naam van de merrie toevoegen. Stel, lisselotte is ster en Crolotte is keur en prestatie.

Dan kun je dat als volgt weer geven:

Landgraf x ster v. Ronald x keur prest v. Komet

en met de namen ertussen wordt het:

Landgraf x Lisselote ster v. Ronald x Crolotte keur pref v. Komet

Deze predikaten kunnen je ook veel vertellen over wat deze merries hebben gedaan of hoe ze uitzien en hoe ze dit vererven. Als je de merrie tegen komt met de volgende afstamming :

Landgraf x keur pref prest sport (spr) Ronald x keur pref prest Komet x keur pref prest v. Pilatus

Dan weet je dat er al diverse paarden (directe familieleden) uit deze lijn hebben gepresteerd, dat zegt het sport en prestatie predikaat je. Uit de keur, elite en preferent(pref) predikaten zijn deze merries ook 'mooi' om te zien en zijn hun bewegingen boven gemiddeld (ster, keur) en fokken ze dit ook door (preferent).
Maar ook dit is geen garantie dat ook deze merrie het goed zal doen. Je mag het wel verwachten. Als een merrie niet zoveel predikaten in haar familie heeft, hoeft ze ook niet direct afgeschreven te worden, het kan immers ook betekenen dat er niet zoveel nakomelingen zijn(min. 3 op bepaald niveau), of de fokkers waren niet zulke keurings mensen. Ster, keur kun je alleen krijgen als de merries naar de keuring gaan en prestatie en preferent is afhankelijk van de nakomelingen.

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 17:35

Bedankt voor de moeite! Haha! Nu weet ik al weer wat meer Knipoog