balen mijn merrie weer niet drachtig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dries

balen mijn merrie weer niet drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 20:30

ik baal op dit moment ontzettend mijn merrie heeft een dag of 12 geleden de hengst afgeslagen en had erg gehoopt dat het dit keer wel zou lukken ik had er expres voor gekozen om haar natuurlijk te laten dekken omdat zij vorrig jaar ook niet drachtig is geworden.

ik heb net de dierenarts gebeld en hij komt voor de zekerheid morgen ochtend scannen maar ik ben bang dat hij nog niet veel zou kunnen zien want al zou ze toch drachtig zijn[ waar ik op dit moment neit van uit ga] dan is het eitje nog erg klein om te zien ben ik bang.

waarschijnlijk wordt het morgen weer dat eind rijden naar de hengst toe Verdrietig Verdrietig

Topcob

Re: balen mijn merrie weer niet drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:33

Waar baseer je je conclusie nu op als ik vragen mag? Het is nog te vroeg om te scannen eigenlijk en hengstig zal ze toch ook nog niet zijn?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:40

op dag 18 na de dekking / KI scannen op dracht.....is normaal....

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:43

Topcob schreef:
Waar baseer je je conclusie nu op als ik vragen mag? Het is nog te vroeg om te scannen eigenlijk en hengstig zal ze toch ook nog niet zijn?

Ja, snap er ook niet veel van en als je DA ook echt komt scannen, zou ik terstond een andere nemen. Scannen kan pas later, anders moet je wel een hele dikke slag om de arm houden en een nieuwe follikel zal er ook nog niet zijn. Met zo'n management is het geen wonder dat je ze niet drachtig krijgt.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:34

zet anders je merrie bij de hengstenhouder neer, die heeft waarschijnlijk een goede dierenarts iedere dag aan huis die het "zaakje" beter in de gaten kan houden.

Thora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:37

Vanaf 12 dagen na de eisprong is de vruchtblaas in veel gevallen al zichtbaar, hetzij erg klein. Bij een dubbele eisprong wordt altijd op 14 dagen gekeken of er sprake is van 2-ling dracht, deze embryo's hebben zich dan nl. nog niet vastgehecht aan de baarmoederwand. Meestal wordt op 18 dagen gekeken om de fokker een ritje te besparen, bij niet drachtig kan de merrie weer hengstig zijn. Er kan dus wel degelijk vroeger een dracht geconstateerd worden.

dries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 21:38

sorry hoor, maar ik weet zelf ook wel dat ze eigenlijk met 18 dagen gescant moeten/ kunnen worden maar ze vertoont al duidelijk hengstigheids symptomen [ gaat door haar achterbenen en plast redelijk troubel in aanwezigheid van ruinen] vandaar dat ik twijfel en ga er iegenlijk vanuit dat ze niet drachtig is maar waarschijnlijk moet ze dan wel zo vlug mogenlijk terug naar de hengst en ja ik weet dat het eigenlijk te vroeg is maar het kan zijn dat haar cyclus een beetje in de war is, misschien is het beter om te wachten tot haar cyclus constant is maar ik wil het toch proberen op deze manier. jullie gaan er allemaal vanuit dat elke merrie een cyclus van 21 dagen heeft en keurig om de achtien dagen hengstig is maar dat is gemiddeld en dus niet bij elke merrie zo. nu is 12 dagen inderdaad wel heel erg vroeg maar ja het zou kunnen.
en aan mijn da is niets mis hij wil alleen het zekere van het onzekeren nemen.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:40

Thora schreef:
Vanaf 12 dagen na de eisprong is de vruchtblaas in veel gevallen al zichtbaar, hetzij erg klein. Bij een dubbele eisprong wordt altijd op 14 dagen gekeken of er sprake is van 2-ling dracht, deze embryo's hebben zich dan nl. nog niet vastgehecht aan de baarmoederwand. Meestal wordt op 18 dagen gekeken om de fokker een ritje te besparen, bij niet drachtig kan de merrie weer hengstig zijn. Er kan dus wel degelijk vroeger een dracht geconstateerd worden.

Allemaal theorie, een goede DA redt zich op de 18de dag ook nog wel met een tweeling en bespaart je kosten. Op 12de dag scannen heb je niets aan.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:51

dries schreef:
jullie gaan er allemaal vanuit dat elke merrie een cyclus van 21 dagen heeft en keurig om de achtien dagen hengstig is maar dat is gemiddeld en dus niet bij elke merrie zo. nu is 12 dagen inderdaad wel heel erg vroeg maar ja het zou kunnen.

Daar ga ik zeker niet van uit. Mijn merrie had ook een hele vreemde cyclus. En vorig jaar is het pas na 3x insemineren gelukt. Wel met behulp van Regumate (hormonen), maar.... gelukt is ..... gelukt.

Ik wens je verder heel veel succes want het is erg teleurstellend iedere keer te zien dat je merrie weer hengstig wordt.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:54

Dan wachten we morgen maar even af Knipoog , laat je het nog even weten?

dries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 22:02

lucas03 schreef:
dries schreef:
jullie gaan er allemaal vanuit dat elke merrie een cyclus van 21 dagen heeft en keurig om de achtien dagen hengstig is maar dat is gemiddeld en dus niet bij elke merrie zo. nu is 12 dagen inderdaad wel heel erg vroeg maar ja het zou kunnen.

Daar ga ik zeker niet van uit. Mijn merrie had ook een hele vreemde cyclus. En vorig jaar is het pas na 3x insemineren gelukt. Wel met behulp van Regumate (hormonen), maar.... gelukt is ..... gelukt.

Ik wens je verder heel veel succes want het is erg teleurstellend iedere keer te zien dat je merrie weer hengstig wordt.

sorry hoor dat ik misschien een beetje sago uit de hoek kwam, maar zit echt vlink te balen en dan reageer je soms iets anders dan dat ik bedoel.
maar ik had de da gebeld omdat ik het even niet meer wist. ik kan ook gewoon terug naar de hengst rijden maar die woont niet om de hoek dus wil wel eerst zeker weten dat ik niet voor niets rij.
ik denk soms wel eens dat het gewoon niet zo mag zijn, dat ze op een of andere manier niet drachtig mag worden.
de eerste hengst die ik had [ geen ggk] pakte de eerste keer wel maar de dracht moest na anderhalve maand worden afgekapt omdat het vruchtje niet groeide. toen ik terug belde naar de hh was de hengst net gecastreerd omdat hij een trap in zijn ballen had gehad moest dat. de tweede hengst [ turbo magic] werd ze niet drachtig van later werd hij in de wacht gezet. nu mijn volgende hengst weer wat zal er met hem gebeuren ?
als het dit seizoen niet lukt kap ik ermee , maar volgens de da moet ze gewoon drachtig kunnen worden hij heeft haar helemaal nagekeken.

blijven hopen dus dat het toch nog een keer goed komt.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 22:09

Wacht nu eerst de scan maar af, ik heb er wel meer gezien die hengstig leken na een paar weken maar toch gewoon drachtig waren.
Kan met de hormoonomslag te maken hebben.

dries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 07:36

de da is net geweest en ze is niet drachtig. ze zit nu met haar hengstigheid op 18 dagen. ja dat is heel raar omdat ze 12 dagen geleden pas heeft afgeslagen maar dat kan komen doordat ze zich na de eisprong gewoon heeft laten dekken. dit komt niet vaak voor volgens de da maar mijn merrie is een apart geval. ze gaat nu morgen terug naar de hengst haar eitje was nog niet rijp genoeg hij was 3 bij4 maar zat nog teveel vocht in hij verwacht donderdag de eisprong.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 08:16

He, wat jammer.
Het is gelukkig nog niet echt laat in het seizoen, nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Veel succes.

dries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 09:07

Topcob schreef:
He, wat jammer.
Het is gelukkig nog niet echt laat in het seizoen, nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Veel succes.

dank je wel Knipoog

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 14:08

Het is idd erg vervelend als het eitje niet aanslaat. Mijn merrie was ook helemaal oke volgens de dierenarts maar toch sloeg het niet aan.
Toen tegelijk met de inseminatie is ze op regumate gezet en toen is het wel aangeslagen. En ook het rijden hebben we even stopgezet. Het is wel kostbaar maar het is het proberen waard. Al dit proberen is toch al kostbaar genoeg.
Huilen

Ribay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 14:11

Hoi Marijke leuk je hier ook eens tegen te komen!

Maar even over Nymphe, is het misschien iets om haar voor een dag of 5/6 bij de hengstenhouderij weg te zetten? Ik heb het met mijn merrie wel gedaan en dit is me erg goed bevallen. Misschien dat dat toch gunstig werkt op de merrie.
Bovendien kunnen ze daar de momenten veel beter en preciezer bepalen wat dan meestal resulteert in snellere drachtigheid.

Enig aandachtspuntje is wel dat je hiervoor meestal wel een merrie moet hebben die een beetje "koel"is als je haar ergens anders stalt, anders werkt het juist andersom!

Succes en laat je het even weten hoe het dit jaar afloopt?

dries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 20:40

Ribay schreef:
Hoi Marijke leuk je hier ook eens tegen te komen!

Maar even over Nymphe, is het misschien iets om haar voor een dag of 5/6 bij de hengstenhouderij weg te zetten? Ik heb het met mijn merrie wel gedaan en dit is me erg goed bevallen. Misschien dat dat toch gunstig werkt op de merrie.
Bovendien kunnen ze daar de momenten veel beter en preciezer bepalen wat dan meestal resulteert in snellere drachtigheid.

Enig aandachtspuntje is wel dat je hiervoor meestal wel een merrie moet hebben die een beetje "koel"is als je haar ergens anders stalt, anders werkt het juist andersom!

Succes en laat je het even weten hoe het dit jaar afloopt?

ze heeft vorrige keer ook bij de hengstenhouder gestaan voor 6 dagen en ze staat er nu weer. ik heb haar net weg gebracht en ik mis haar nu alweer Verdrietig maarja ze is in goede handen hoor maar toch raar als de stal thuis leeg staat en niemand hinnekt als je buiten stapt of thuis komt. maar hopen dat ze snel weer naar huis kan, en dat dit de laatste keer is, want het is wel erg teleurstellend elke keer als ik hoor dat het weer niet gelukt is en de DA blijft volhouden dat het moet kunnen lukken er is niets mis met nymphe.

we blijven hopen Verdrietig

Ribay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 07:07

Tja dat gemis is misschien maar goed. Als je ze niet mist, dan zou er toch iets niet goed zijn.

Maar je moet maar denken dat het voor een goed doel is.
Voor je het weet zit je in volle spanning en ben je al aan het waken net als ik nu!

Ennuh.....bij welke hengst heb je ze nu staan? (Of heb ik dit even gemist?)

ben benieuwd naar de afloop!

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 15:23

Onze merrie krijgen we ook niet drachtig van Eurocommerce Pennsylvania.

Dat sperma kan zo goed als niet vervoerd worden, dus staat ze bij een hengstenhouder om de hoek van eurocommerce, want daar willen ze geen merrie's op het terrein.

En onze merrie heeft elke keer niet echt een goed ei 3/4 cm,
nu gaat de hengstenhouder haar hengstig spuiten, om deze cyclus te doorbreken.

Succes ik weet dat het balen is!! Ach gut

dries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 20:55

mijn merrie heeft wel elke keer een mooi eitje van gem. ongeveer 4 bij 6.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:11

troost je, ik hoor heel veel mensen die hun merries dit jaar maar niet drachtig krijgen of hun vrucht verliezen.... lijkt wel een epidemie ofzo....

dries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 22:02

MissSol schreef:
troost je, ik hoor heel veel mensen die hun merries dit jaar maar niet drachtig krijgen of hun vrucht verliezen.... lijkt wel een epidemie ofzo....

wat zou dat kunnen zijn??
ze is vorrig jaar wel een keer drachtig geweest voor anderhalve maand maar dit ging niet goed en hebben ze weg gespoten naderhand niet meer drachtig geworden en nu weer niet.
mijn vertrouwen raakt een beetje zoek, ik heb er niet zo veel vertrouwen in. volgens mij mag het gewoon neit zo zijn.
de eerste hengst waar ze drachtig van is geweest had vlak na de eerste inseminatie een trap in zijn ballen gehad en moest acuut gecastreerd worden, de tweede hengst die ik toen snel moest uitzoeken [ in juli] daar werdt ze niet drachtig van en is achter af afgekeurt [ turbo magic] echt alles werkt tegen.
en als het zo tegen zit dan raakt hoop een beetje op Verdrietig

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:04

Probeer moed te houden hoor, het weer werkt ook niet echt mee. Door deze temperaturen hebben de merries zeg maar niet zo in de gaten dat het al bijna zomer is.
Het is om te dekken nog vroeg zat, als het nu pakt is ze volgend jaar begin mei uitgeteld, das toch mooi.

dries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 10:04

ik heb gistren mijn merrie alweer op kunnen halen ze was niet meer hengstig.
nu nog 18 dagen wachten en dat duurt lang.
maarja het is het wachten waard[ als ik dit keer goed bericht krijg dan he]

gaan jullie allemaal voor me duimen!!!!!!!!!!!!