rustig aan doen voor dat dekking plaats vind?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barb

rustig aan doen voor dat dekking plaats vind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 12:05

Ik hoorde van iemand die zijn paard graag wil laten dekken dat ze van de veearts rustig aan moet doen met haar paard, haar paard mag maar weinig aan het werk etc. Dit zou bevorderlijk zijn voor voor de dekking, dus dat het paard sneller drachtig raakt (denk ik) dit op aanraden van de VA.

ik zou graag willen weten of dit ook echt zo is? Een van mijn ponies gaat gedekt worden maar loopt wel gewoon in de lessen mee, ze heeft al wel 2x eerder een veulen gehad. Bij die andere dekkingen is ze gewoon in 1x drachtig geworden!

Tjinta

Re: rustig aan doen voor dat dekking plaats vind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:15

Als de DA het zegt zal er allicht een kern van waarheid in zitten.
Bij ons op stal, het is een manege, lopen alle paarden gewoon de lessen tussen de inseminaties door. En ze worden wel drachtig hoor!
Ik heb mijn merrie ook gewoon de tijd dat ze niet bij de hengstenhouder was gereden. Geen zware arbeid maar wel trainen.
Tot de 7e maand dracht, en toen gaf ze heel duidelijk aan dat ze moe werd. Wij hebben de merrie dus niet stilgezet.
Ben eigenlijk ook wel benieuwd waarom een DA dat zegt, wat de reden van rust zou zijn....
groetjes

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:15

Mijn merries rijd ik gewoon door. Roos is vorig jaar gewoon door gereden, wel niet fanatiek omdat ze toen pas net onder het zadel was.
Angel is van te voren wel gereden(de dag van te voren nog), daarna al bijna een maand niet meer omdat ze aan de andere kant van het land bij de hengst staat.

Wel schijnt stress de dagen na de dekking de innesteling moeilijker te maken. Maar in hoevere je daar met een shet die gewoon haar eigen ritme door gaat last van heb is volgens mij niet zo erg.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 12:18

euh Dennis.....ik ben van pony verandert. Blos is dus niet degene die gedekt gaat worden Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:22

Oke Lachen, ik ging er van uit dat het nog steeds over Blosje ging.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 13:05

Toen mijn merrie voor de tweede keer geinsemineerd werd, kwam ik net met haar uit de les. Ook daarna heb ik haar gewoon doorgereden, wedstrijden etc.
Ik heb dus wel gehoord dat als ze net gereden zijn zich beter ontspannen en het beter opnemen.
Maar ik ben nooit minder gaan rijden. Ze is altijd makkelijk drachtig geworden.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 10:22

Ik ben vorig jaar de dag voor inseminatie nog op wedstrijd geweest (toen nog M2) en het pakte meteen de eerste keer.
En dat terwijl de merrie al tien was en dit haar eerste veulen is.

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:00

Kitty schreef:
Ik ben vorig jaar de dag voor inseminatie nog op wedstrijd geweest (toen nog M2) en het pakte meteen de eerste keer.
En dat terwijl de merrie al tien was en dit haar eerste veulen is.

mijn merrie is toevallig ook 10 en heeft ook nog niet eerder een veulen gehad. ik ben met haar de laatste keer [ en de eerste keer dit seizoen] de dag zelf nog op wedstrijd geweest maar helaas bij mij is het niet gelukt, ze heeft zich 5 keer laten dekken maar toch wilde het niet. vorrig jaar is ze ander halve maand drachtig geweest maar dit hebben ze af moeten kappen omdat het niet goed groeide na de hand niet meer drachtig geworden, ik heb haar toen gewoon gereden, dit jaar heb ik haar na dekking alleen gelongeert omdat je van idereen andere verhalen hoort en ik het zekere voor het onzekere wilde nemen. maar helaas kreeg vandaag te horen dat ze niet drachtig is en ze gaat morgen terug naar de hengst.