stal te klein voor merrie en veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

stal te klein voor merrie en veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 10:50

Ik wil graag mijn tinker laten dekken, maar ze heeft een inloop stal van 3 bij 3 meter. Als ze dan volgend jaar moet veulenen is de stal wat krap. Hoe doen jullie dat? Heeft iemand hier ervaring mee? De stal groter bouwen is geen optie want het zijn allemaal panelen van 3 meter.
Alvast dank jullie wel voor het meedenken!

Wiepie

Re: stal te klein voor merrie en veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 11:24

Stal is idd een beetje krap. Als je toch graag een veulen wilt, zou ik haar iig laat laten veulenen, dus in mei, juni of juli, dan kan het gewoon buiten gebeuren en hebben ze toch altijd een schuilstal. Als ze nu nog gedekt moet worden, zit je trouwens al goed met de tijd.
Succes!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 11:26

ik ga mee met wat wiepie zegt, lekker buiten laten bevallen...

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:30

Bijna al mijn rijpaard veulens zijn geboren in een 3x3 box , wel kun je het beste tijdens een bevalling aanwezig zijn, omdat de merrie iets sneller met haar kont tegen de muur komt te liggen en zo ook het veulen klem komt te zitten.
Maar zelfs al heb je een stal van 6x6 , proppen ze het nog tegen de muur.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:55

Een lekker laat veulen en inderdaad buiten laten bevallen. Mijn merrie heeft 5 mei een veulen gekregen, zeer onverwacht (we wisten wel dat ze een veulen kreeg maar gaf nog geen tekenen) en ze is lekker op de wei bevallen. Super gegaan, en is veel hygienischer als op stal.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 13:08

Je moet roeien met de riemen die je hebt. Ik heb een stal van 3.5 bij 3.5. Mijn merrie is 1.72. Ze zal het er mee moeten doen. Als je buiten kunt laten bevallen is dat waarschijnlijk veiliger en idd hygienischer dan op stal.

lucasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 13:13

ik ga met de rest mee....als je haar laat bevallen buiten heb je iig genoeg plaats en is de stal niet het grootste probleem

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 13:22

Beber schreef:
Bijna al mijn rijpaard veulens zijn geboren in een 3x3 box , wel kun je het beste tijdens een bevalling aanwezig zijn, omdat de merrie iets sneller met haar kont tegen de muur komt te liggen en zo ook het veulen klem komt te zitten.
Maar zelfs al heb je een stal van 6x6 , proppen ze het nog tegen de muur.

Idd, de laatste twee merries die bij mij bevallen zijn, zijn bevallen in een box van 3x3. Ging prima, ze lagen ook niet bij de rand. Daarentegen had Isa bij de geboorte van Velvet een "open" box (soort schuilstal) van 6x6 en ze presteert het nog om met haar kont tegen de muur te gaanliggen Frusty .