dikke plaat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

dikke plaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 15:02

Ik had even een vraagje, mijn merrie moet nog een kleine maand en heeft nu zo'n harde plaat onder haar buik. Nu heb ik dit wel vaker gezien aan het einde van de dracht, maar ik vraag me af wat het eigenlijk is. Bij poezen is het de melkklier die opzet, maar is dat bij paarden ook zo, loopt die ook helemaal van voor naar achter?
Wie heeft hier een antwoord op?

Boldly

Re: dikke plaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:25

Oedeem waarschijnlijk... Boldly had het ook. Zij heeft er best wel last van gehad.. Ik zal zo even een foto plaatsen. Na de bevalling trekt het wel helemaal weg. Het is gewoon vocht dat zich ophoopt. Als je er hard in drukt dan blijft er een gaatje in zitten.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:26

Het lijkt er op dat je het over "zucht" heb. Dat kan inderdaad als een verdikte plaat vanaf uier tot onder de voorbenen uitspreiden.
Ik heb wat vraagjes: beweegt de merrie wel genoeg, is ze niet te dik/vet? Beweging en voeding zijn belangrijk, maar kijk uit dat de merrie niet te veel van het goede krijg...

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:27

Afbeelding

Je ziet hoe recht het is. Zij had ook een hele 'plaat' zitten..

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 20:08

Dit lijkt er op idd. Tina staat de hele dag buiten, krijgt veel hooi en ong 4 kilo meusli verdeelt over 2 keer. Ze is zeker niet te vet want je kan de ribben zien/voelen. Ze is altijd heel moeilijk om op gewicht te houden.
Afbeelding

Zo zag ze er vorige week uit. Ze is inmiddels nog wel wat gegroeid qua buik. Zoals jullie kunnen zien is ze eerder aan de dunne dan aan de dikke kant. Inmiddels lijkt ze alweer wat dikker op haar ribben te worden, ik heb mijn oude shet eruit gehaald want die 2 hebben constant ruzie, en die dikke theemuts laat zich nog wegjagen ook..... Nu kan ze gewoon lekker eten. En Roosje maait het gras in de tuin.
Grrr krijg die *piep*foto niet kleiner........

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:22

Ik vraag mij ook af waardoor dit nou precies komt. Mijn merrie heeft er ook last van en loopt nu ook op haar endje( 9 juni uitgerekent). Ook een 'plaat' die vanaf uier tot aan haar voorbenen loopt. Van de week had ze ook een 'zakje' tussen haar voorbenen zitten, de stalhouder zei dat dat waarschijnlijk door verkeerd liggen kwam en dat door beweging in het land er wel af kwam. Inderdaad dat 'zakje' is nu alweer helemaal weg, die plaat echter niet hoewel ie wel al minder is geworden. Een paar weken terug begon ze in een heel hard te groeien en toen had ze er heel veel last van, nu valt het wel mee.

dutchgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 21:06

mijn merrie is nu twee weken over tijd en heeft ook last van zucht zo word die vocht plaat genoemd. Ik heb bij mijn dierenarts geinformeerd maar die zei dat het niet iets is om me zorgen over te maken het komt omdat het veulen tegen de bloedvaatjes aan ligt en daar door krijg je dus zo'n vocht plaat maar gaat na de bevalling vanzelf weer weg. veel succes met je merrie

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 06:27

Dank je wel, ik maakte me geen zorgen, maar ik wist niet of het een naam had. Zucht....grappig, dat doet ze veel nu, volgens mij is ze het een beetje zat. Maar ja nog ff.