fjord+foto

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

fjord+foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 16:12

hoi,
ik heb baya gekocht op 4 maanden ongeveer . nu werd er gezegt dat ze een modern type is. volgens mij dus niet . ook vraag ik me af of ze te dik is, mijn vriend lacht er altijd mee, maar ik zeg gewoon dat het babyvet is Haha! . ook denk ik eraan om haar manen terug in een fjordenboogje te knippen. ik deed dit vroeger altijd. maar met de opstart van mijn zaak schoot dit een beetje over . nu jullie mening. wat voor type is ze, is ze te dik en zou ze niet veel beter met een fjordencoupe staan.
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding

groetjes

Westernfjord

Re: fjord+foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 17:40

Tsja, wat is een moderne fjord.
Wij hebben ca. 20 jaar fjorden gefokt en ik kan je niet zeggen wat modern is. Kijk je naar een afbeelding van een hengst uit de 19e eeuw; dan zou deze ook nu niet misstaan.
Mager is je fjord niet, dat kan ik je wel vertellen. Mijn mening is dat de meeste fjorden te zwaar zijn (daar tel ik ook 1 van onze eigen fjorden mee!).
Zelf heb ik ze het liefst wat meer afgetraind, zeker als je er veel mee rijdt. Ze moeten die extra kilo's toch maar mee torsen en bij de fjorden gaat ook veel vet in de manenkam zitten, waardoor de hals nog moeilijker inbuigt.
Voel maar eens aan de bovenkant van de manenkam; is deze hard en dik of kan je deze soepel heen en weer halen?

Maar ik vind het wel een leuke hoor, je fjord Knipoog !

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 17:47

ja hij is wel iets aan de dikke kant maar dat is er meshien zo af hoor en ik denk dat je de manen in een boogje moet knippen dat vind ik toch horen bij een fjord dat is toch zijn kenmerk Knipoog Bloos

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 19:44

hoi,
al bedankt voor de reacties. en ik heb het niet kunnen laten, ik heb juist haar manen gekortwiekt en het is echt supper gelukt, ze heeft zelfs een minni boogje nog en het wit is korter dan het zwart nog en alles staat mooi recht. ik kan het toch nog vrij goed, ben ik zelf van verschoten;) . en ze staat er supper mee. ik ga morgen foto's maken en ik zal ze dan ergens proberen in te scannen en hier neer te zetten. en ja haar manenkam is zo hard als steen verschrikkelijk gewoon, ik kan haar ook niet nageefelijk rijden en dat komt door die nek denk ik. ze krijgt voor het moment een handje vol mengeling om een beetje bezig te zijn als de andere eten, en ze staat wel heel de dag op de wei, maar dat wordt met stukjes voortgezet zodat ze nooit te veel binnenkrijgen.
groetjes

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 22:01

Vind haar niet modern, tenminste niet overdreven rijtypisch. Gewoon mooi stevig fjord...qua omvang is ze gevuld, maar naar mijn idee niet overdreven dik ofzo. Kunnen wel enkele kilootjes af, maar niet persee om je druk over te maken.
Harde manenkam is kwestie van toch iets te dik zijn denk ik voor haarzelf, alle vet en eiwitten hoopt zich dan op in die kam...

Toch super dat je dr manen nog rechtop hebt gekregen, als ik zie hoe ze al gehangen hebben, petje af...haha...was al van plan om de reactie te plaatsen: Wil je ze goed rechtop krijgen raad ik je aan alles er af te scheren, maar dat is dus nu niet nodig Knipoog

Weet je ook nog afstamming van haar trouwens!? Of is dat niet bekend?

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 09:16

hoi,
ja het fjordenboogje is maar minni hoor, het zwarte zal een cm of 3 zijn en het witte 2 cm of minder. maar beter dit dan alles eraf he. ja ik hoop dat ze niet te dik is . haar vader is susar en haar moeder tina of zoiets .Knipoog nu ik hier toch een tpic geopent heb stel ik nog maar een vraag. ik heb baya van toen ze 4 maanden was en de eigenaars hebben nooit geen papieren aangevraagt, maar de vader en de moeder hebben beiden papieren. is het nu nog mogelijk om voor een 5 jarige fjord papieren aan te vragen.
groetjes

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:29

Als het goed is kan dat zeker. Je geeft zelf al aan dat haar ouders bekend zijn. Wanneer deze ook bij het stamboek bekend zijn wat betreft DNA dan kun je zelf ook een DNA test laten doen en kan ze opgenomen worden in het stamboek. Of ze dan een hulpstamboeker of hoofdstamboeker wordt dat weet ik niet precies, maar zou zeggen: Informeer gewoon even naar de opties bij het stamboek zelf...nee heb je, ja kun je krijgen Knipoog

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 10:00

hoi,
ze zijn ook bij het stamboel belent, haar vader staat op het belgische fjordenpaardstamboek bij de hengsten die voor het leven goed gekeurt zijn. ik zal zeker informeren bij het stamboek.
groetjes

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 10:38

ze is indd niet echt modern,

wat kilootjes eraf mogen wel maar ga lekker met haar aan de slag en dat komt helemaal goed.

onder modern versta je trouwens geen slanke fjord. een fjord kan slank zijn maar totaal niet modern.

ik vind persoonlijk dat een fjord ook niet modern hoort een fjord is een fjord maar er zijn er die wat geschikter om te rijden zijn, dat vind ikzelf de fjorden die wat langer in de hals zijn en mooie lijnen in het lichaam hebben.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 11:05

hoi,
ja er mogen inderdaad wat kilootjes af, maar ze is dan toch niet modervet is toch ook al iets;) ik heb een van de dagen een meet en weeglint, dan zal ik eens weten te zeggen hoe zwaar ze juist is. ik vind ook wel dat een fjord niet te modern moet zijn , ik vind ze juist hun charmes hebben zo
groetjes

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 15:31

Ik vind haar niet moddervet, er zouden wel de nodige kilo's afkunnen maar het is niet zo dat ze door d'r benen heen zal zakken.
Het is zoals al gezecht werd geen echt rijtypische fjord. Maar moet dat dan ook?
En wat betreft het stamboek, ze kan ingeschreven worden, maar dan in het hulpstamboek.
Groetjes

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 16:19

Ik denk dat het een vrij zwaar type is, maar echt heel zwaar is ze ook weer niet. Ik heb wel het idee dat er best wat kilootjes afkunnen, want ze is wat aan de dikke kant, maar echt heel erg dik is ze nou weer niet.
Ik zou de manen lang laten, ik vind Fjorden met lange manen veel leuker, zeker als je ze nog langer laat groeien. Lachen

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 18:06

hoi,
ja de manen zijn er intussen af, maar ze had geen mooie lange manen, ze waren droog en braken af, dus heb ik ze er eergisteren afgeknipt, en ik vind ze er nu minder "lomp" uitzien. ze ziet er pakker eleganter uit. ik zal binnenkort eens foto's plaatsen.
groetjes

Fitna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:27

Ik zou zn manen niet knippen!!! Ik heb sinds een half jaar een fjord en doe nogal mn best om het zo lang mogelijk te laten worden Lachen Is wel zo natuurlijk, bescherming tegen vliegen en nat weer.

Ik vind jou fjord niet "modern". Bij een moderne fjord moet ik denken aan een fjord die hoog op zn benen staat, geen worstenek en smalle schouders.

Ik heb ook een fjord die qua bouw niet helemaal klopt (weke ruglijn, dikke hals maar een hele smalle borst) maar als ik hem laat zien aan warmbloed fans, dan is het altijd: "nah ik hou niet zo van fjorden, maar dit is wel een mooie modern gebouwde fjord!"

jaaaja Gaaaap

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 08:33

hoi,
mijn zus is ook een warmbloed fan, ze rijd hier bij eric leanen en ze zecht dan altijd subtiel. ze is wel schattig he, maar zolang ik ze mooi vind is er niets aan de hand he. en haar manen zijn eraf, maar ze groeide niet meer had ik de indruk. ik heb ze nu al bijna 1.5 jaar niet meer geknipt en nog zijn ze niet langer geworden.
groetjes

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 16:26

aafje87 schreef:
En wat betreft het stamboek, ze kan ingeschreven worden, maar dan in het hulpstamboek.
Groetjes

Maar ze zegt dat de ouders bekend zijn. Als die allebei ingeschreven zijn bij het stamboek, dan moet het mogelijk zijn om een stamboekpapier te krijgen (en geen hulpboek).

@Baya
Ik heb ook een merrie die in het Belgisch stamboek ingeschreven stond (overigens was dat nog best wel een gedoe om haar om te laten zetten naar het Nederlandse). Wie is de vader eigenlijk?

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 20:09

Vind ook niet dat ze super modern is en een beetje aan de dikke kant is ze wel, maar dat zijn wel meer Fjorden en ook andere paarden in deze tijd van het jaar Haha! Haar manen stonden wel stoer! Maar ben ook iemand van het korte bij Fjorden, ben wel benieuwd naar foto's straks met een boog Lachen

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 11:16

hoi,
haar vader is susar. en moeder is tanja.en ik ben volop aan het trainen om die overtollige kilootjes eraf te krijgen.zo vlug het filmpje is ontwikkelt komen er foto's

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:02

ik vind haar ook ietsjes aan de dikke kant
haar manen vind ik wel leuk zo

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:11

Leuke fjord hoor! Ze is inderdaad geen modern type. Als je wat gaat rijden en trainen dan valt ze vanzelf wel af denk ik. Ook niet te veel voeren, gras of hooi of wat dan ook.
Ik hou mijn fjord heel schraal wat dat betreft, geen weidegang, alleen paddock en wat hooi en goed krachtvoer, hij ziet er afgetraind uit.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 10:36

ik ben nu volop bezig met rijden, het valt mij vooral op dat ze wel vrij veel conditie heeft. ik heb haar heel weinig gereden omdat ik nog 2 andere paardjes onder het zadel heb waar ik intensief mee dressur rijd, baya schoot er dus altijd over, niet dat ze dat erg vond hoor. maar in plaats van buiten te rijden ben ik nu een keer of 4 per week met haar aan het rijden. en ze krijgt voor het moment geen krachtvoer meer , maar staat wel dag en nacht op een wei van 2 hectare. ze heeft wel niet de volledige wei , ik zet om de 2 dagen een stukje voort met paaltjes.
groetjes

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 18:55

Sythaa schreef:
Leuke fjord hoor! Ze is inderdaad geen modern type. Als je wat gaat rijden en trainen dan valt ze vanzelf wel af denk ik. Ook niet te veel voeren, gras of hooi of wat dan ook.
Ik hou mijn fjord heel schraal wat dat betreft, geen weidegang, alleen paddock en wat hooi en goed krachtvoer, hij ziet er afgetraind uit.

nou vind t zelf niet echt leuk klinken voor je fjordje, ja ok hij ziet er misschien wel afgetraind uit maar is dat nou zoveel meer waard dan het geluk van een paardje in de wei?
tis maar net wat je zelf belangrijker vindt uiteindelijk, maar echt paard ideaal is het niet.

even terug on topic; Ik vind een fjord met getoiletteerde manen mooier en verzorgder, is uiteindelijk ook een ras kenmerk dus hoort er wel bij ja.

ben benieuwd naar foto's met haar nieuwe coup!