Nu mee fokken of eerst in de sport ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ClauH

Nu mee fokken of eerst in de sport ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 12:36

Het duurt nog een jaartje, maar dan is mijn merrie 3 jaar en sta ik voor de keuze:
- eerst een veulentje fokken of eerst de sport in ?
De moeder van mijn veulen is een gewone stamboekmerrie, daarna zit er wel een keur-merrie achter, en het is verder een goede stam, maar helaas waren de eigenaren van de moeder niet zulke keurings-mensen en hebben ze haar nooit voorgebracht. Nu heb ik begrepen dat het lastiger is om een merrie ster te krijgen als ze een gewone stamboek-merrie als moeder heeft, klopt dit ?
Als dit waar is had ik bedacht om haar eerst in de sport uit te brengen, zodat ze een sport-predikaat kan krijgen, en daarna met haar te gaan fokken (en misschien daarna ster proberen te krijgen ?)
Het voordeel van nu al fokken is dat ze de eerste 2 jaar toch nog niet zo intensief gereden zal worden, en er dus best even uit kan om een veulen te krijgen ...
Maar ik wil het graag goed doen, en stel dat ik haar in maart of april laat dekken, en de keuring is in juni en het wordt niets, wat dan ???

Ik kom maar net kijken in de fokkerij en wil graag advies over wat nu slim is. Als ik met haar ga fokken wil ik het zo goed mogelijk doen en niet zomaar wat "aanfokken" ...

Wat denken jullie ?

trowing

Re: Nu mee fokken of eerst in de sport ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:44

ik ben wel benieuwd naar de antwoorden ik zit namelijk met hetzelfde. eerst fokken of eerst sport? en wel of niet naar de keuring als er geen stermerrie achter zit?

viscaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:53

Wij gaan morgen toevallig met onze driejarig merrie naar de stamboekkeuring en de moeder van deze merrie is ook alleen maar in het stamboek opgenomen en daar achter zit wel allemaal
ster. Dus ik zou niet weten waarom je volgend jaar gewoon niet met jouw merrie naar de keuring gaat.
We hebben onze driejarige vorige week zaterdag laten dekken en
als ze terug komt van al dat keurings gedoe dan wordt ze pas ingereden. Dus wij hebben gewoon de gok gewaagd om haar nu al
te laten dekken ster of geen ster.
Ik heb ook gezegd laat haar nu maar een veulentje krijgen en daarna kan ik rustig in de sport aan de gang. Maar dat is onze keuze.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:07

Een merrie wordt ster op haar uitstraling(bouw), lopen en evt. springen. Niet op basis van de moeder. Er zijn dus ook stermerries met een vbmerrie als moeder.(en daar ken ik er meerdere van). Als jij vindt dat jouw merrie sterwaardig is, moet je gewoon naar de keuring gaan. Je kan ook het volgende doen. Gewoon naar de keuring. Is ze alleen stb dan kan je er altijd nog in de sport uitbrengen en dan op latere leeftijd nog een keer voorbrengen. Het eerste jaar als ze 4 zijn, kun je toch nog niet (te)veel van je merrie vragen en dan gaat een B/L1 proef ook nog makkelijk als ze drachtig zijn of net gespeend van het veulen in het najaar.

Je kunt ook wachten, maar wat als ze voor dat ze het sportpredikaat krijgt een blessure krijgt waardoor ze alleen geschikt is voor de fok?

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:15

Wij doen altijd eerst een veulen en dan de sport. Dan hebben die merrie's mooi nog een jaartje rust voordat ze onder het zadel komen. Meestal zwaren ze door de dracht ook nog wel mooi uit.

Daar komt bij dat je het eerste jaar toch onder het zadel nog niet zoveel van een jong paard kunt vragen. Pas wanneer ze vier zijn begin je er echt een beetje mee. Wat is dat een mooier tijdstip om een veulen te doen?!!! Gewoon laten dekken en ook mee naar de keuring gaan. Mocht ze dit jaar nog geen ster worden, maar door de winter heen nog zo veranderen, dan kun je volgend jaar wel gewoon nog een keer heen!

Maar ja zo doen wij het altijd en het bevalt goed. Als vijfjarige kunnen ze dan in de wedstrijdsport en naar de Pavo cup... Dan zitten we mooi op schema...

Groetjes en veel succes!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 13:51

Citaat:
Je kunt ook wachten, maar wat als ze voor dat ze het sportpredikaat krijgt een blessure krijgt waardoor ze alleen geschikt is voor de fok?

Dat is een goeie, daar had ik nog niet aan gedacht !

Ik had alleen wel eens opgevangen dat een merrie moeilijker ster wordt als haar moeder een gewone stamboekmerrie is, maar praatjes doen natuurlijk altijd de ronde ...

Ik denk inderdaad dat ik haar gewoon laat dekken en keuren, en dan lekker aan de slag ga in de sport.

Iemand nog ervaring met IBOP ???

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:55

Ik heb een merrie van net 4. Die heb ik vorig jaar laten dekken en is vorig jaar ingereden. Tot van de winter, toen heeft ze ongeveer 3 maandjes stil gestaan. Nu ze haar veulen heeft ben ik haar weer rustig aan aan het oppakken en dek haar dit jaar niet om haar door te rijden en te gaan starten.

Ze is in die paar maandjes rust zo veel volwassener geworden, mede door haar veulen. Daardoor ook makkelijker te rijden. In die 2 maanden rust is ze eigenlijk alleen maar vooruit gegaan.

Hoe het bij het KWPN allemaal zit heb ik geen idee van. Ik ben een NSPS mensje. Mijn merrie is stamboek met een 2e premie tot nu toe(haar vader is KEUR, haar moeder Kroon Preferent). Voor het prestatie predikaat heeft ze een IBOP A of AA nodig en L1 + WP. Daar gaan we dit jaar eerst voor.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 14:19

Ik zou eerst fokken en dan rijden, je geeft haar langer de tijd te "rijpen" en dat zonder haar leeg te hoeven laten... Zo brengt ze je iets moois en kun je er daarna lekker mee aan de gang...

Succes

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 14:34

eerst despot in zou ik zeggen, fok kan altijd nog en wat als er iets mis gaat? van sport leren ze ook veel , erg belangrijk voor de hele ontwikkeling!

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 16:35

Mijn mening:

Eerst veulen, dan sport.
De merrie is nog erg jong, en kan zat vanaf haar 4e de sport in. (zelfs dan is ze nog jong)
Daarbij komt dat sportmerries vaak wat lastiger drachtig worden. Als een merrie eerst op jonge leeftijd een veulen heeft gehad, dan is ze na haar sportcarriere ook makkelijker drachtig te krijgen. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 16:51

Mijn merrie is 3 jaar en net gedekt. Gaat 25 juni naar de keuring. Kan ze nog een jaartje volwassen worden. Wordt wel zadelmak gemaakt en evt voor de kar beleerd als ik een goed adres vindt.
Een merrie uit een niet sterwaardige moeder zal idd minder snel ster worden dan uit een wel sterwaardige moeder, maar of de moeder het predikaat wel of niet heeft maakt volgens mij niet uit. Ik denk dat ze toch gewoon naar het paard kijken en nauwelijks naar het papier. Er worden ook wel merries ster van hengsten die op wacht zijn gezet of afgekeurd.
Het is wel zo dat een oudere merrie minder snel ster zal worden. Als een 3 jarige merrie nog niet zo goed ontwikkeld is wordt dat wel vergeven. Als je met een 8 jarige naar de keuring gaat moet er wel wat staan.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 16:52

Ik zeg ook eerst veulen dan sport. Mijn merrie heb ik drachtig gekocht aangereden en heeft nu haar veulentje. Straks lekker rijden en de wedstrijden in!!
Voordeel van eerst een veulen is dat het veulen een jonge moeder heeft waar ie lekker mee kan spelen!!
Ik kem trouwens een stamboek merrie die op 1 merrie na allemaal stermerrie's en een aantal keurmerrie's heeft gefokt.
Zegt dus helemaal niks!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 19:26

hey, wij hebben vorig jaar ook een 3,5 jarige merrie gekocht, ook drachtig.... en ook zij is erg volwassen geworden na haar rust, en ook onder het zadel beter gaan lopen..... ze staat nu in frankrijk (ze is nu 5) dus heeft weer ff rust en strax (augustus) ga ik het weer rustig op pakken met dr.... ik kon aan haar echt merken dat ze nog niet aan wedstrijden toe was.... en in augustus moet dat wel gaan lukken denk ik..... maare succes met je keuze....

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 18:23

Nou, ik geloof dat jullie me wel een beetje over de streep getrokken hebben ...
Nu maar alvast sparen voor het dekgeld van een knappe hengst Haha!