Paard laten dekken? Veel vragen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Paard laten dekken? Veel vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 11:52

Soms zit ik er wel eens aan te denken om een veulen te nemen van mijn paard.
Tuurlijk is dit in (eerste plaats) vooral een droom en heb ik hiervoor veel te weinig kennis om dit nu ook daadwerkelijk te kunnen gaan doen.
Maar ik zou er graag meer van willen weten.

Waar moet je echt aan denken?
Zijn er veel risico's aan verbonden?
Wat zijn de kosten?
Vooral na de dekking?
Wat zijn de kosten van het veulen, va enz?
Wanneer moet het veulen afgespeent worden?
Waar is er een goeie opfok, zodat het veulen kan uitgroeien tot een mooi volgroeit paard?
Echt alles is van harte welkom.
Ook info die hierboven niet genoemd is, is welkom.
Kort om, alles wat je erover kwijt wil.

NWDynamite

Re: Paard laten dekken? Veel vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:07

waar je echt aan moet denken is wat voor hengst je voor je merrie wilt, je moet echt lang, effectief en heel erg goed zoeken, als bijv. jou merrie haar rug een beetje kort is, zou ik een hengst erop zetten met iets meer lengte in de rug,, als, je dit en nog veeeeeel meer dingen niet goed uitzoekt, kun je kans hebben op een minder mooi en correct veulen... er zijn idd veel risico's aan verbonden,, bijv. je kunt in het aller ergste je merrie (en misschien veulen) verliezen...
de kosten moet je even terugkijken (een stuk) in de kraamstal daar staat een topic over het kostenplaatje van het fokken van het veulen... voor een opfok moet je even in je eigen buurt kijken dan kun je soms nog wel eens langsgaan... afspenen verschilt heel erg sommigen doen het met 6 maanden (vind ik zelf te vroeg) maar ik zou het met 8 á 9 mnd doen?!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:39

De meeste veulen zijn al lang en breed genoeg zelfstandig om met 6 maanden zonder moeder verder te gaan. Bij het kwpn worden de meeste veulens zelfs met ong .4 maanden gespeend. 8 a 9 maanden is te lang! Een veulen vreet energie van een merrie, en met 8 a 9 mnd zul je er in de meeste gevallen weinig aan je merrie overhouden.

Ook het voorbeeld lange rug-korte rug is te kort door de bocht. Je moet ook kijken naar wat er achter je merrie zit en achter de hengst. Een korte rug hengst uit 2 lange ruggenouders zal dit ook in combi met een lange rug merrie zeker wel doorgeven. Ik weet niet welk ras je paard is, maar je kunt het best de komende tijd (ook als je je merrie misschien toch niet voorlopig laat dekken, vind je het misschien wel leuk) je verdiepen in paarden die zelfde (groot)ouders hebben als de jouwe, naar keuringen en wedstrijden gaan. Vergelijken, lezen, vragen enz enz. Je kunt nooit genoeg weten over moeder- hengsten- en bloedlijnen en fokken.
Verder is het ook heel belangrijk dat je weet wat je met het veulen gaat doen. Wilt je het verkopen, dan is het in deze tijd haast niet winstgevend als er geen goede moederlijn achter zit. Dus denk er maar eens goed overna of je er wel plek hebt voor 2.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:22

Lotgenootje Knipoog! 2 jaar terug had ik hetzelfde idee als jij, een veulen uit mijn eigen paard was toch nog echt wel een droom en nja.. als je het geld, de tijd en de plek ervoor hebt, dan is de keuze snel gemaakt Knipoog.
Twee jaar bezig geweest om een hengst uit te zoeken die ook nog eens in mijn budget paste, vorig jaar is Ivanka in juni, juli en augustus geinsemeneerd.
En ik kan je vertellen, het is een heel gedoe. Voor mij was het dus ook de eerste keer, dus die DA kon me echt van alles aansmeren. Heeft ie overigens niet gedaan hoor, ik ben er echt goed in begeleid Lachen. Dat vind ik ook belangrijk; iemand die je goed kan begeleiden tijdens de eerste maanden van de dracht en voor de dracht!

Na de 2e keer wilde ik niet meer proberen, ik vond het ook laat worden en nja.. ik had er zo op gehoopt en het werkte allemaal niet mee, ik zat er toen een beetje doorheen Knipoog.
Mijn ma en de DA hebben me toen toch eigenlijk overgehaald om het wel te proberen, en voilà.. over ruim een maand is ze uitgerekend Knipoog.

Bedenk ook dat je veel geld kwijt bent. Voor het veulen ben ik zo'n 1100 euro kwijt geweest, maar toen moest er nog een stal gebouwd worden, zodat ik nog 2000 euro extra moest dokken Knipoog. Dat laatste lag overigens aan mij, ik wilde een hele nieuwe stal, volgens mijn ontwerp en dat viel iets duurder uit dan verwacht Clown .

En ook wat Sammie zegt, weet wat je met het veulen gaat doen! Ik weet dat ik genoeg ruimte hier heb, dus voor mij geen probleem in principe. Maar ja, heb je niet genoeg ruimte, geld en tijd voor 2... dan zou ik van tevoren gaan bedenken of je het écht wel wilt. Want stel dat je het veulen moet verkopen, dat is ook niet leuk... Je eerste eigen fokproduct uit je merrie, nee.. ik zou er niet aan moeten denken!