castereren hengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romygic

castereren hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 16:00

Wie kan mij advies geven over het castereren van een jaarling? Hij is namelijk heel smal en nog niet heel groot omdat hij het bij de vorige eigenaar volgens mij niet echt goed heeft gehad. Zelf zat ik te denken om hem dan maar volgend jaar te laten casteren zodat hij eerst nog even bij kan komen. Heb ook wel gehoord dat als je ze laat castereren ze meer groeien maar op welke leeftijd geld dat dan? Hij is verder helemaal niet brutaal ofzo.

Myrdal

Re: castereren hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 16:07

Nou, je moet sowieso wachten tot zijn ballen zijn ingedaald. Dat kan nu al zo zijn, maar dat kan ook nog wel even duren. De gemiddelde leeftijd is 1,5 jaar, maar ik ken ook een twenter waarbij ze nog niet zijn ingedaald.
Over het algemeen groeien ruinen langer door, maar of ze groter worden dan als ze hengst zouden blijven dat geloof ik niet zo. Wel dat hij mischien kleiner blijft omdat hij het niet zo goed heeft gehad.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 16:25

Een ruin wordt groter, omdat de energie van de hormonen/"hengst zijn" nu in de groei gestopt worden.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 01-06-05 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

petrakolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:00

Nee, een ruin wordt groter omdat door de afwezigheid van het hormoon testosteron de groeischijven van de beenderen later sluiten (en dus het paard langer blijft doorgroeien).
Dat geldt trouwens ook voor honden en katten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:09

Dat zeg ik toch...

romygic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 22:03

Ik wist dit wel maar nu is mijn vraag maakt het erg uit voor het groeien om hem op twee jarige leeftijd te laten castereren?

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 22:09

hoe later je castereert hoe mooier zijn hals gaat ontwikkelen.. wij proberen ze pas rond hun vierde te casteren.. maar het ligt natuurlijk aan het karakter van de hengst.. Bloos
maar ik zou er als ik jou was even mee wachten Cool totdat hij weer aangesterkt is, het is niet niks zo'n casteratie Vork

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:31

Hoi, ik zou even wachten met castreren, omdat ze daar best wel een klap voor krijgen. Als hij nu al niet zo sterk en dik is, wordt dat straks helemaal erg. Laat hem eerst lekker in de wei lopen en wat dikker worden, en misschien kun je aan het eind van het jaar hem laten castreren! Suc6

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 15:40

Ik zou em ook pas later castreren, zeker zolang ie nog in de hand te houden is. Als je em toch wil laten ruinen zo rond 3 jaar.

romygic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 16:26

groeien ze dan nog wel extra? omdat hij niet heel erg groot is....

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 18:46

Hengsten blijven iets kleiner omdat ze meer in de breedte groeien, ruinen kunnen dus iets hoger worden. Dan heb je het maar over enkele cm.
Van hengst zijn krijgen ze wel meer body en uitstraling. Het is maar waar je voor kiest.

horseloviej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:38

Ik rijd op een ruintje die nu net 3 is, hij was 2,5 toen hij gecastreerd werd, omdat hij te brutaal werd met rijden, hij heeft nu wel mooie bespiering op zijn nek en kont, en hij heeft nog zown mooie hengstenglans Pling maar het brutale is helemaal weg. Ik zou echt niet weten hoe dat zit met groei, maar ik zou hem lekker hengst laten totdat hij te brutaal wordt. Als je ze dr eenmaal af hebt gehaald komen ze niet meer terug Knipoog

Verder rijd ik ook nog op een hengst, King-Kadanz, die is natuurlijk helemaal nog mooi in de bespiering, en hij heeft een mooie grootte }>

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 19:36

Ik zou hem ook nog lekker hengst laten.
Wij hebben er zelf twee van 2 jaar.
De ene is rijp voor castratie. Zeer veel hengst, zeer grof en breed en nog maar 1.58. Zijn hormonen zitten duidelijk in de weg.
De andere is nog maar een kriel kip!
wel al over de 1.60, maar duidelijk nog lang niet uitgegroeid en echt een watje.
Die laten we dus voorlopig (tot 4 jaar) nog hengst. Zolang het gaat.

Verder heb ik nog een 4 jarige hengst die ik een half jaar geleden heb gekocht en toen was ie erg mager en slechte conditie, dus hem heb ik eerst bij laten komen en nu zit ie super in zijn vel en een super conditie.
Anders zou er na castratie niks meer van hem overblijven.
Hij is ook nog niet uitgegroeid, maar begint wel veel praats te krijgen op stal. over 1 maand word ie gecastreerd.

Verder vind ik dat de mooiste spieren erop gereden moeten worden!

lumorkoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 20:50

Ik heb mijn nu 12 jarige ruin pas met bijna 4 jr laten castreren. Hij was helemaal niet lastig als hengst. Van mensen die er verstand van hebben hoorde ik dat je niet te vroeg moest castreren ivm indalen van de ballen. En inderdaad de meesten houden er nog een mooie hals aan over. Ik heb nu een hengstveulen erbij en die laat ik ook pas laat castreren mits hij zich gewoon laat hanteren natuurlijk. Waarom zou je hem nu al laten castreren als hij niet lastig is. Ik denk dat het voor de ontwikkeling van zo'n beestje alleen maar beter is. Haha!
Dus lekker hengst houden voorlopig.

romygic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 21:10

ik laat hem dit jaar zoiezo niet castereren, vind hem niet sterk genoeg, dus heb nog een jaartje om te kijken hoe hij dan is... was benieuwd naar jullie meningen.