Stamboekvraagjes over Tinkers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Stamboekvraagjes over Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 22:28

Hallo iedereen!

Sinds gisteren heb ik een hele lieve ics tinkermerrie.

Nu vroeg ik mij af of ik haar ook kan laten keuren bij het NSvT en dat ze daar ook opgenomen kan worden in het stamboek. Aangezien er in september een keuring is in Hoofddorp, vlakbij ons.

Ze heeft bij het ICS 1 keer 1e premie gehaald en 1e prijs sectie C en 1 keer 2e premie en een 6e plaats sectie C.

Kan ze ook stermerrie worden als ze nu nog een keer 1e premie haalt? Of moet ze 2 keer opeenvolgend eerste premie halen?

Haar voorouders zijn niet bekend. Ze heeft wel 1 of meer veulens gehad in Nederland, maar deze zijn helaas niet opgenomen in het stamboek.. Iemand enig idee hoe ik dat kan acherhalen?

Alvast bedankt voor jullie informatie,
Groetjes Dianne

Lowara

Re: Stamboekvraagjes over Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 22:34

als haar voorouders niet bekend zijn, wordt ze een register merrie. stel je gaat later met haar fokken, en je neemt een stamboek hensgt of een register hengst, dan zal het veulen een stamboek veulen worden.
stermerrie worden ze al bij de 1e keer een 1e premie als ik mij niet vergis.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 22:37

De eerste keer heeft ze 150,5 gehaald, de tweede keer 140 punten.. Maar volgens mij moest ze juist 2 keer 1e premie halen..

Ze is wel geschikt verklaard voor de fokkerij.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 22:41

ze zijn allemaal geschikt voor de fokkerij Knipoog
mijn Tinker had een lage 2de premie, maar heeft al 1 veulen gehad die 1X een eerste, 1X een 2de premie heeft gehaald,en die nu voor graad verhoging gaat.
1e premie merries geven geen garantie op 1e premie veulens.
maar hoe het daarmee zit?
ik had altijd begrepen dat bij een 1e premie het gelijk een ster merrie was?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:25

Ten eerste moet je je als lid aanmelden bij het NSvT en de contributie betalen.
Dan krijg je van zelf bericht wanneer de merriekeuringen gehouden worden.
Daarvoor kun je je aanmelden. Aangezien jouw merrie onbekende afstamming heeft zal ze als registermerrie gekeurd worden.
Op de dag zelf zul je eerst met haar naar de DA moeten om te zien of ze geen (overduidelijke) gebreken heeft. Als de DA je een groen licht geeft ga je naar de meter waar haar stokhoogte wordt gemeten. Daarna foto's laten maken van de linker- en rechterkant voor de administratie.
Dan als jouw rubriek aan de beurt is gaan eerst alle merries aan de hand de ring in om. Zodat de jury de merries in kan delen in de verschillende types (Vanner, Cob, Grai en Scudder). Vervolgens wordt er per type gekeurd en premies uitgedeeld.
Je kan op een keuring zelf voorbrengen maar er zijn ook professionele voorbrengers.

Bij het NSvT mag elk volwassen Tinker die een 1e premie heeft gehaald zich Ster noemen. Maar het halen van een 1e premie is niet zo gemakkelijk als bij sommige anderen.....
Houdt er wel rekening mee dat de premies die jouw merrie bij het ICS heeft gekregen geen toegevoegde waarde hebben voor het NSvT. Er wordt niet gekeken naar eerder behaalde premies bij een ander stamboek/vereniging.
De juryleden weten zelfs niet welke premie een merrie bijvoorbeeld 2 jaar eerder op een NSvT keuring heeft gehaald.

Volgens mij moet je je merrie nog wel afmelden bij het ICS als je overstapt naar het NSvT. Een merrie mag immers niet bij twee stamboeken opgenomen zijn. Maar of jij dit moet doen of dat het NSvT dit doorgeeft weet ik niet
Dat zou je even bij het secretariaat van het NSvT moeten vragen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 15:34

Hoihoi

Ik ben al lid van het NSvT, omdat ik een tinkerhengstje heb gehad, voor Bonita, deze was ingeschreven bij het NSvT. Ik ben alleen zelf nog geen lid van het ICS, maar wil Bonita wel op mijn naam laten registreren.

Ik wil graag over naar het NSvT, omdat ik daar een beter gevoel over heb.. Het is gebaseerd op niks hoor, maar het voelt gewoon beter..

Is er op de keuring zelf dan een DA, of moet je eigen DA hem op dezelfde dag keuren?

Groetjes Dianne

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:42

Teuntje111 schreef:
Hoihoi

Ik ben al lid van het NSvT, omdat ik een tinkerhengstje heb gehad, voor Bonita, deze was ingeschreven bij het NSvT. Ik ben alleen zelf nog geen lid van het ICS, maar wil Bonita wel op mijn naam laten registreren.

Ik wil graag over naar het NSvT, omdat ik daar een beter gevoel over heb.. Het is gebaseerd op niks hoor, maar het voelt gewoon beter..

Is er op de keuring zelf dan een DA, of moet je eigen DA hem op dezelfde dag keuren?

Groetjes Dianne

Dat gevoel heb ik ook hoor Knipoog Het bevalt mij uitstekend bij het NSvT!
Op de keuring is er een DA aanwezig die namens het NSvT komt keuren. Dus je hoeft niet je eigen DA op sleeptouw te nemen Knipoog

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 16:27

Pfff, gelukkig maar Clown

Ik heb alleen helemaal geen ervaring met raspaardjes en keuringen, heb tot nu toe alleen maar een ras-shet gehad, maar omdat Bonita zo mooi is, wil ik haar toch nog een keer laten keuren..

Je kon toch ook voorbrengers op de keuring zelf regelen? Of moet je dat wel zelf doen?

Groetjes Dianne

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 22:01

die hebben ze daar, zijn erg goede zelfs! gewoon even iets betalen, en dan rennen zij de longen uit het lijf. ze weten precies hoe een tinker er op het voordeligst voorstaat Lachen

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 22:05

Hoi Dianne.

Waar sta je met je Tinker, aangezien Hofddorp voor je in de buurt is. In Hoofddorp komt er ook een dressuurwedstrijd en waarschijnlijk een springwedstrijd waar je dan aan mee kan doen.
Heb je verder vragen over de keuring, dan kan je mij mailen. Ik doe de keuringen afdeling.

Groetjes Mariel
NST
mariel.b@wanadoo.nl

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 22:23

Ik sta bij Leiderdorp in de buurt, maar dressuur en springwedstrijden doe ik niet hoor, ik ben echt een recreatieve ruiter Clown

Groetjes Dianne