Arabo friezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aurora3

Arabo friezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 19:26

Heej allemaal,
Ik las laatst in de hoefslag een artikel over arabo friezen, een kruising tussen het arabische en het friese paard. Deze paarden zijn meestal gewoon zwart, met veel behang, maar ze zijn veel slanker als de traditionele friezen. De arabofriezen zijn voornamelijk voor dressuur beter geschikt dan gewone friezen.
Ik vind de arabofriezen hele mooie paarden, maar ik ben wel een beetje bang dat de populariteit van de traditionele friezen hierdoor afneemt. Wat vinden jullie van het idee om friezen te verbeteren met arabisch bloed?? Zijn jullie blij met de arabofriezen als nieuw ras, of houden jullie het friese paard liever gewoon zuiver, dus niet kruisen met arabieren???

horseyfries

Re: Arabo friezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:26

Friezen zijn Friezen, en alles wat ermee gekruist wordt is geen Fries niet meer. De populariteit van de Fries zal er in mijn ogen dus niet onder lijden.

Dat Arabo-friezen voor de dressuur beter geschikt zouden zijn dan Friezen betwijfel ik sterk. Vooralsnog hebben we bij de Friezen meer dressuurtoppers dan dat de Arabo-friezen hebben. En een arabier als dressuurverbeteraar? Dat is niet het eerste ras waar ik aan zou denken om de dressuurcapaciteiten te verbeteren.

Ik vind dat een Fries een Fries moet blijven. Als ik een topdressuurpaard wil dan koop ik wel een KWPN'er (of toch maar héél hard doortrainen met mijn eigen Fries... Knipoog) .

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:42

Aurora3 schreef:
Heej allemaal,
Ik las laatst in de hoefslag een artikel over arabo friezen, een kruising tussen het arabische en het friese paard. Deze paarden zijn meestal gewoon zwart, met veel behang, maar ze zijn veel slanker als de traditionele friezen. De arabofriezen zijn voornamelijk voor dressuur beter geschikt dan gewone friezen.

De kruizing fries/arabier word speciaal gefokt voor de mensport. De fries kwam duidelijk uithoudingsvermogen en snelheid tekort. Op zich heb ik niets tegen kruizingen, maar om daar nu gelijk een stamboek voor op te richten dat vind ik echt overdreven. Ik heb een paar gezien op de NRPS-keuring en was niet echt onder de indruk wat ik zag.

Hazzebaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 09:13

Een fries is een fries en een arabofries is een arabofries. het is niet de bedoeling te gaan vergelijken, want het zijn tegenwoordig 2 aparte rassen.
Onze Arabische hengst heeft al een aantal friese merries gedekt, en ik moet heel eerlijk zeggen dat mijn voorkeur ook meer uitgaat naar de raszuivere fries, maar de arabofries is een heel fijn rijpaard, zowel voor de wagen als onder de man. Het besluit om met arabieren te kruisen vind ik op zich niet verkeerd, op deze manier verkrijg je meer uithoudingsvermogen, hardheid en snelheid. Is wel een verbetering op het friese ras.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:59

hoi,
ik heb een arabo-fries merrie en ik vind niet dat je het kunt vergelijken met een fries, het is een totaal ander paard , ik ben er van overtuigt dat de populariteit van de friezen hier niet onder gaat lijden.

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 12:47

Ik vind dat je arabo-friezen niet met een Fries paard kunt verelijken, het is een heel ander ras, dat wel wat op elkaar lijkt, maar toch niet te vergelijken is.
En idd, de arabo-fries is speciaal voor de marathonsport gefokt.
Ik denk trouwens niet dat het Friese ras onder de arabo-friezen gaat lijden.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 14:42

ik vind ze wel leuk maar ik vind dat ze nog iets te veel van een fries weghebben en van mij zou er wat meer volbloed in mogen!

morgana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 14:56

Ik heb een kruising fries Morgana. Zegt die naam iemand wat. Volgens de meeste is het geen kruising met een arabier
Waar kan ik dat aan zien dan , ik heb nl wel het idee dat ze een arabofries is??
Weet niet hoe ik een foto moet toevoegen dus als iemand dat weet die mag het zeggen. En anders mail ik degene die dat wil een foto in hun persoonlijke PB
GR.sandra

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:09

ik vind t erg mooie paarden maar val toch meer op de barokke types en tja dat fok je er weer een beetje uit door met arabier te kruisen. Maar ik vind friezen erg mooi maar de arabo fries mag er ook wezen. Voor ieder wat wils toch?? Ik hou t gewoon bij mijn eigen kruising fries x clydesdale

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:26

Ik ben persoonlijk een echte Friezenfan en dan ook echt meer het barok type. Hierdoor gaat mijn voorkeur ook uit naar de 'echte' Fries, maar zolang de Arabofriezen een eigen ras blijft en dus het Friese ras niet beïnvloed, vind ik het geen probleem hoor!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 09:04

Ik heb de arabo friezen voor het eerst gezien een paar maanden geleden bij hengstenhouderij de Holm. Erg mooie paarden! Ook de kleur, ze zijn echt gitzwart, terwijl de friezen toch af en toe wat bruinige kleuren door hun vacht hebben.

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 16:56

hier een paar Arabo-friesen

Afbeelding
Dark-Ynte
Afbeelding
Dark-Ynte
Afbeelding
Dark-Ynte
Afbeelding
Dark-Ynte

Afbeelding
Dark-Danillo

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 16:57

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 17:56

Wauw ze zijn prachtig zeg Kwijl Kwijl Kwijl

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 19:13

oei oei oei, doe mij maar zo'n arbao fries Haha!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 20:14

Jaa die Dark-Ynte en Dark-Danillio heb ik gezien Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 23:55