Liksteen en een lebberveulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PhiaBink

Liksteen en een lebberveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 21:43

Ik heb in alle stallen een liksteen hangen. Meneer Atje (7 weken oud) vind het maar wat lekker om er aan te sabbelen. Hij gaat zeg maar op zijn tenen staan om er bij te kunnen.
Ik heb de steen uit de stal gehaald en zo opgehangen zodat Famosa er wel bij kan.

Afbeelding

Afbeelding

Kan het kwaad dat een veulen er aan lebbert?

Remember

Re: Liksteen en een lebberveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 22:03

Het veulen van Shine likt er ook aan. Zolang het niet té gek wordt kan het geen kwaad hoor denk ik.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 22:16

Wij hadden ook een liksteen in het land hangen,waar de veulens en moeders aan konden likken.Volgens mij kan het niet zoveel kwaad,zolang ze maar niet de liksteen in een keer oplikken.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 07:14

Jawel ze kunnen er diaree van krijgen en uitdrogen, zout is slecht voor een jong veulen.
Dus pas idd op. Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 07:50

Ahhh, wat schattig!!
Ik heb altijd geleerd dat een zoutblok wel okee is, maar een mineraalblok niet... Waarom weet ik alleen niet meer. Rock heeft dus geen mineraalblok en een zoutblok staat standaard in de wei in de zomer.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:29

Haha gekke Atje Haha!
Luna vind liksteen ook lekker heb ik ook nog een foto van alleen was zij er eerder bij he (merries slimmer Tong uitsteken) maar nu zie ik haar er niet meer bij likken Vingers aflikken

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:37

Wat ik ervan begrepen heb is dat alle likstenen schadelijk zijn op het moment dat er echt heer veel aan gelikt wordt. Vingers aflikken Een veulen mag dus minder lang likken dan een groter paard. De liksteen kan de nieren, o.a. door het zout schade aanbrengen. Ook moeten de beesten er veel van plassen waardoor uitdroging kan plaatsvinden.
wij hadden een Welshje van 1.21 en die likte zo'n steen binnen 4 dagen helemaal op, dronk en plaste zich dus ook te pletter. Toch droogde hij enigsinds uit. Waarna de dierenarts dringend adviseerde geen liksteen meer op te hangen in zijn stal. Hij vond ze te lekker.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:08

Cheyenne is er ook gek op, zo erg dat ik de eerste steen na een week al kwijt was, nu krijgt ze alleen af en toe een steen.Die haal ik na een poosje uit de box, river doet het ook net zo gek als mams dus nu even helemaal geen steen meer voor de zekerheid

LotteAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:14

Pff likstenen, ik leg ze alleen in de wei neer, want anders wordt de stal zo nat Knipoog

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 17:35

Ik hou de steen voorlopig uit de buurt van Atje. Famosa kan er wel bij. Zij likt er zo nu en dan aan.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:39

Ha ha phia, heb jij dat........een lebberveulen! Haha!

Ik zou em idd ook zo hangen dat die aap er niet bij kan ivm. de nieren!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:45

Veulen van Linda betrapte ik gister ook op het likken aan de liksteen... is mooi dat ik weet dattie er niet te veel aan moet likken, volgens mij doetie dat ook niet, krijgtie toch dorst van Tong uitsteken