kruising bont warmbloed x tinker??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

kruising bont warmbloed x tinker??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 19:09

Hallo, heeft iemand deze kruising?
Want ik vind persoonlijk tinkers erg leuk, maar toch net iets te zwaar, daarom lijkt mij een kruising tussen bijvoorbeeld een bruinbonte nrps oid met een bruinbonte tinker erg leuk.

Dus bijvoorbeeld kruising tussen deze:
Afbeelding

en deze:
Afbeelding

Speedster

Re: kruising bont warmbloed x tinker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:19

Die van mij is volgens mij zo'n kruising, maar dat weet ik niet zeker want ik ken zijn voorgeschiedenis niet.

Afbeelding

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 21:09

mijn ed king hill merrie ( NRPS ) is nu drachtig van me eigen tinker hengst.. Haha! ik kan je nog niet zeggen wat er uit komt.. moet je nog even tot 24 maart wachten 2006

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 21:11

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 08:12

Het zwartbonte paard op je 2e foto lijkt mij een echte Tinker hoor...

Er worden overigens ook veel Tinkers geimporteerd/ gefokt die wat hoger en smaller zijn! Zowel de Grai als de Scudder zijn lichtere types: zie mijn profiel en onderschrift voor foto's van een lichter type Tinker...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 16:10

Het was ook de bedoeling dat dat een tinker was..
Bovendien is die ook bruinbont, maargoed Knipoog

Ik heb mezelf ook al goed verdiept in de tinker, en ik zou dus het liefst een scudder hebben, maar aangezien dat die er bijna niet zijn lijkt me dit een makkelijkere oplossing.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:08

dorientjuh schreef:
Het was ook de bedoeling dat dat een tinker was..
Bovendien is die ook bruinbont, maargoed Knipoog

Ik heb mezelf ook al goed verdiept in de tinker, en ik zou dus het liefst een scudder hebben, maar aangezien dat die er bijna niet zijn lijkt me dit een makkelijkere oplossing.

je kan ook een grai nemen die zijn ook luxe gefokt Knipoog

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:22

Afbeelding

Dit is een kruising arabier/appaloosa met tinker. Moeder is een roodschimmel E pony en vader is mijn eigen Grai tinkerhengst van 165. Hier is ze 8 maanden.

Overigens, wat cayuse zegt is waar, ik heb een Grai-tink en daar kan je behoorlijk veel mee.

Afbeelding

maar ik vind het zelf altijd wel erg leuk. Deze kruising warmbloed/tink. Overigens, als je een bonte KWPN-merrie hebt en een bonte tinkhengst, hoef je niet altijd bont te krijgen hoor.... tenzij 1 van 2 homozygoot bont is....

Afbeelding
nog een dochter van mijn hengst, met bonte KWPN, Samber bloed...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:04

Ahum... Ik had te snel gelezen... Dacht dat je bedoelde dat de paardjes op de foto's al kruisingen waren Bloos

Excusez!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:44

Je hebt inderdaad ook minder brede tinkers met behoorlijk temperament.
Jordy (van supertje) is er ook zo 1. Heter dan de meeste warmbloeden en niet bijzonder breed gebouwd. Kan super lopen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kruisingen heb ik ook mindere mooie van gezien.
Stevig gebouwd, met klein hoofd bijvoorbeeld.
Of juist een redelijk slank paard met té stevige benen.
Een kruising is altijd een gok. Kan iets heel leuks zijn, maar ook iets heel fouts.
Een tijdje terug stonden er 2 kruisingen fries x tinker op marktplaats. Mooie paarden, net bonte friezen. Is dat niks voor je?

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:48

ik denk dat ze met haar eigen merrie een veulen wilt fokken Knipoog

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:55

Deze merrie staat te koop op de Marktplaats.
Heb je plannen om haar te kopen?
Ik zou zulke verschillende rassen niet kruisen, dan heb je kans op bijv een grof paard met fijn beenwerk of andersom.
Ik hou zowiezo niet van dit soort kruisingen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 20:44

Nee nee mensen, geen koopplannen hoor, wees maar niet bang, het was alleen maar een voorbeeld Knipoog.
En ja, een 'bonte fries' lijkt me ook wel wat idd!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 11:03

Inderdaad zijn niet alle tinkers grof gebouwd, kijk maar naar mijn merrie, het is ook een Grai, en zij is ook heel fijn gebouwd.

Afbeelding

En als je er een echte "standaard" tinker ernaast zet, dan ziet het er zo uit Haha!, hoezo smal?

Afbeelding

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 13:55

haha die is zeker smal ja, maar vind het wel mooi!

hij groot is die?

ik vind dr erg mooi

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 15:48

regina schreef:
haha die is zeker smal ja, maar vind het wel mooi!

hij groot is die?

ik vind dr erg mooi

Haha! dank je, en ze is 1.51m

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 18:19

Nog een voorbeeldje van een Grai type (hoge 2e premie bij het NSvT in 2004):
Afbeelding Vorig jaar augustus

Afbeelding Een week geleden

Scudders kom je bijna niet tegen in Nederland. Waarschijnlijk omdat dat toch een type is waar weinig vraag naar is. Euhm... henla_tent hier op bokt had eerst een Tinkerkruising. Moeder was Tinker, vader waarschijnlijk een Arabier. Als die merrie bij het NSvT opgenomen zou worden dan zou ze waarschijnlijk een van de allereersten Scudders zijn.

Wat misschien ook wel een hengst is die jou aanspreekt is Venco. Een 3-jarige Grai-hengst, goed gekeurd voor het NSvT:
Afbeelding
Afbeelding

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 20:50

flettie schreef:
Nog een voorbeeldje van een Grai type (hoge 2e premie bij het NSvT in 2004):

Hee dan hebben we mekaar misschien wel gezien Haha!, mijn merrie Anouk heeft de titel nederlands reserve kampioen 2004, naar welke keuring ben jij geweest?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 23:45

Mensen, bedankt voor alle reacties! Idd zijn dus niet alle tinkers erg breed, en zijn er dus ook heel wat slanke typetjes bij de grai's. Die hengst is inderdaad erg mooi!
Misschien is een grai dan toch wel wat voor mij!
Maar is het ook zo dat hoe minder ze er koudbloed uit zien, hoe meer temperament ze hebben? Of zijn ze even koel in hun hoofd als de Vanners?

twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 08:39

nou de mijne is ook echt smal
en is vrij vlot hoor
echt nie een slome tinker

Afbeelding
Afbeelding

dus tja en hij is goed kwa dreseuur te rijden hoor Knipoog

gr jaimy
Laatst bijgewerkt door twist op 05-06-05 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 08:44

Mijn zus heeft een kruising tinker x new forest en die is erg leuk! Niet té iel, maar ook niet te propperig. Met een heel elegant koppie. Soms hebben (no offence) de tinkers zo'n groffe kop.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 09:24

dorientjuh schreef:
Mensen, bedankt voor alle reacties! Idd zijn dus niet alle tinkers erg breed, en zijn er dus ook heel wat slanke typetjes bij de grai's. Die hengst is inderdaad erg mooi!
Misschien is een grai dan toch wel wat voor mij!
Maar is het ook zo dat hoe minder ze er koudbloed uit zien, hoe meer temperament ze hebben? Of zijn ze even koel in hun hoofd als de Vanners?

Ik denk dat je gerust kan zeggen dat een Grai over het algemeen meer temperament heeft dan een bijvoorbeeld Vanner.
Die van mij is voor een Tinker aardig temperamentvol en kan zich zelf goed opfokken. Alleen het overduidelijke Tinkerkarakter zit er wel in. Zoals van de week dat ik het met haar aan het rijden was en ze geritsel in de bosschages tussen de weilanden hoort (= koeien in het andere weiland Knipoog ). Mevrouw schiet er vandoor om daarna wel weer binnen 3-4 meter stil te staan en weer tot rust te komen. Vervolgens kan ik weer doorrijden waarbij ze dan weer redelijk normaal langs dat ene 'enge' plekje loopt. Dat vind ik dan weer Tinker-typisch. Schrikken doen ze best maar ze zijn het ook vrij snel weer vergeten of vinden het dan al gelijk minder eng.

Maar niet iedere Grai heeft dat Als ik die van mij vergelijk met haar moeder (ook een Grai) dan is haar moeder op en top een Tinker die zich door niks van haar stuk laat brengen. Daar kun je bij wijze van spreken een kanon naast afschieten en dan kijkt ze alleen even op wat dat geluid nou toch was.
Het temperament van een Grai hangt dus ook weer erg af per paard en het moment van de dag (soms kan die van mij ook een dooie sul zijn Ach gut )
Persoonlijk vind ik het ietsje meer temperament van een Grai fijner om dressuurmatig mee te rijden. Dressuur ziet er met een Grai toch iets meer 'swingend' uit dan bijvoorbeeld met een Vanner.

Kijk anders eens op www.detukkertinkers.com Deze handelaar (Rudy Asbroek) heeft vrij veel rijtypische Cobs en Grais. Hier komt de moeder van die van mij ook vandaan en Fayette dus ook indirect Knipoog
Dit is trouwens een handelaar die je voor 100% kan vertrouwen.

@ Angeliekje: wij zijn naar de keuring in Dalen geweest. Fayette moest toen om een uur of 11-12. En wij zijn toen nog tot een uur of 3 geweest. Ik had een stal gehuurd en Fayette stond daar samen in met Hercules, haar (toen) 5 maand oude bonte Shetvriend. Misschien dat je je die wel kan herinneren. Hij viel namelijk nogal op Knipoog

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 11:39

Jordy is ook een heethoofd.
Fijn mee te werken, maar er staat wel een kop op Haha!
Zijn eigenaar zegt zelf wel eens: het is een warmbloed dat in het verkeerde lichaam is geboren Haha!