haflinger toileteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

haflinger toileteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:40

haaj

11 juni is het zover...mijn keuring debuut..ik moet een haffie voorbrengen heel leuk en aardig..maar wat moet er aangedaan worden?

vandaag is ze gewassen en de manen aan 2 kanten gedaan. de staart geknipt....oren uitgeknipt...maar wat moet er verder nog?

Miffie

Re: haflinger toileteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:22

manen aan twee kanten gedaan?? moet dat dan??
k ga zelf ook met mijn haf naar de keuring en heb ook geen idee wat ik moet doen en laten! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:12

manen mag je zelf weten...heb je paard een mooie hals dan doe je ze aan een kant. een minder mooie hals aan 2 kanten Knipoog

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:19

Oog en neusharen een beetje bijknippen (niet te kort, maar dat ze ook niet super lang zijn). Verder: als de manen en staart maar wit zijn! Knipoog Om de staart/ manen van mijn verzorghaf goed wit te krijgen was ik ze eerst met shampoo voor grijze haren (van dat paars/blauwe spul), uitspoelen, een beetje vanish oxi action erin spuiten en weer heel goed uitspoelen. Begin nu al met regelmatig wassen, anders krijg je de mestvlekken er niet meer uit. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 23:06

ik heb de staart vandaag voor het eerst gewassen met biotex. dat vervolg ik 2 keer per week en de avond voor de keuring met die grijze haren shampo Pling

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:16

Nog een tip om de staart goed wit te krijgen is de natte (handdoek droog) staart in te poederen met talkpoeder. Goed inwrijven en dan zo op laten drogen. Dit vlak voordat je de ring in moet nog een keer herhalen met de droge staart.
Mijn (vrij witte) Tinkermerrie heb ik vorig jaar sprankelend wit Knipoog gekregen door gebruik te maken van zilvershampoo, betadineshampoo, groene zeep, veel, heel veel talkpoeder en antiklit (werkt vuilafstotend).

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:30

Ik ben 2 x met mijn haf naar de keuring gehad, en had 2 x een tweede premie omdat ze TE gespierd was (uhh wist niet dat dat kon.)
De manen van mijn haf zijn onwijs lang en dik, dus die hang ik naar 1 kant, die was ik met zilvershampoo en biotex, en de ik doe de manen een nacht in vlechten, zodat ze op de keuring mooie lange golvende witte manen heeft.
De staart moet uiteraard ook wit zijn, maar omdat mijn merrie een dikke staart heeft en daarin plast, strooi ik daar talkpoeder overheen om hem spierwit te krijgen.
De sokken scheer ik helemaal kaal, en de neus en oorharen gaan er ook af.
Ik heb een nette getoileteerde haf, zo doe ik het ook voor wedstrijden, alleen scheer ik haar dan ook en vlecht ik de manen!! succes

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:09

Huh, je houd toch gewoon de manen hoe ze vallen Verward ?
Dat is toch wel het natuurlijkst... lijkt me Verward
Verder ben ik nog nooit met mijn haf naar de keuring geweest, dus veel succes!!

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 18:02

ik ben wel eens moet haflinger naar de keur geweest ik was de manen zodat ze spier wit zijn
en ze vallen bij mij altijd aan de bovenkant aan 2 kanten en onderaan naar 1 kant
ik vin het mooier als je 1 kant van de hals kan zien

mischien de voetjes invetten
zou der staat voor je weggaat invlechten voor de mest bandages of bescherming om der voetjes doen
verders hoeft er niet veel te gebeuren bij een haflinger
su6 alvast Lachen en hoop dat je een goede premie krijgt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 21:11

de eigenaar gaat voor de stamboek opname...maar ik ga voor de premie Knipoog want ja..ze heet elite dus dat moet ze eigenlijk ook worden dan he Nagelbijten / Gniffelen

mag er iemand 8ter lopen met de zweep die m opjaagt?

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 07:28

0ojannekeo0 schreef:
de eigenaar gaat voor de stamboek opname...maar ik ga voor de premie Knipoog want ja..ze heet elite dus dat moet ze eigenlijk ook worden dan he Nagelbijten / Gniffelen

mag er iemand 8ter lopen met de zweep die m opjaagt?

Er mag iemand met een zweep achter lopen inderdaad.
Van welke provincie keuring ga je?

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:45

Nou ik hoop voor je dat je een beetje in de haflinger wereld zit anders kun je de 1e premie wel vergeten.. Rolleyes

Sorry voor de haflingermensen, maar ik ben niet zo meer van de haflingermensen.. Ben een paar keer flink "genaaid" (als ik het even zo mag noemen) omdat mijn haflinger er niet uitzag als een haflinger Verward

Maar heel veel succes op de keuring kun je niet even fotow op dit topic zetten ben wel benieuwd hoe die eruit ziet..

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:52

Zoro schreef:
Nou ik hoop voor je dat je een beetje in de haflinger wereld zit anders kun je de 1e premie wel vergeten.. Rolleyes

Sorry voor de haflingermensen, maar ik ben niet zo meer van de haflingermensen.. Ben een paar keer flink "genaaid" (als ik het even zo mag noemen) omdat mijn haflinger er niet uitzag als een haflinger Verward

Maar heel veel succes op de keuring kun je niet even fotow op dit topic zetten ben wel benieuwd hoe die eruit ziet..

Hoi, ik ben wel benieuwd hoe jouw/het hafje eruit ziet dan.
Ik ben een keer met een hele luxe op de keuring geweest en stond daar ook helemaal achteraan met een 2e premie.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:05

Hoe toileteer ik mijn Haf...

1* goed en veel wassen Haha!
2* manen aan 1 kant zodat de hals mooi uitkomt.
3* staart voor het wassen evt wat korter knippen, dit i.v.m. dat het dan geen kaarsrechte staart wordt en het dus natuurlijk valt.
4* veel antiklit erin en voordat er gekeurd gaat worden wat talkpoeder door de manen en staart en wat haarlak( niet van dat kleef troep en dat spul dat hard wordt maar puur dat er wel wat lak in zit maar toch nog natuurlijk oogt..) zodat de manen ook echt aan 1 kant blijven.

Elke haf wat voldoet aan het rassen standaard kan een 1e premie krijgen.
Die van mij vindt iedereen een mooie haf maar doordat zijn bewegingen niet super zijn heeft hij gewoon vorig jaar weer een 2e premie gekregen..
Ook al zit ik in het bestuur van Friesland.
Tevens was vorig jaar bij ons de reserve kampioen een merrie die net die dag opgenomen was in het stamboek en wie niemand kon.. Dus het gaat 9 van de 10 om het paard en niet om de eig.
Veel plezier in ieder geval.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 10:03

Woestein schreef:
Elke haf wat voldoet aan het rassen standaard kan een 1e premie krijgen.
Die van mij vindt iedereen een mooie haf maar doordat zijn bewegingen niet super zijn heeft hij gewoon vorig jaar weer een 2e premie gekregen..
Ook al zit ik in het bestuur van Friesland.
Tevens was vorig jaar bij ons de reserve kampioen een merrie die net die dag opgenomen was in het stamboek en wie niemand kon.. Dus het gaat 9 van de 10 om het paard en niet om de eig.
Veel plezier in ieder geval.

Tegenwoordig zijn de jonge haflingers erg goed moet ik zeggen, er zit veel vooruitgang in.

In Noord-Holland / Utrecht is jarenlang de Cornerhoeve met alle prijzen weg gegaan. (zij hadden dus echt geen goede paarden. weke ruggen enzo) Toen hun hengst Stallion van de Edelweis werd afgekeurd op afstammelingen haalden ze niks meer.
Dit was dus wel een voorbeeld van vriendjes politiek die er kan zijn.

Tegenwoordig haald van de Sterm bijna alle prijzen weg, maar die zijn dan ook echt goed.

Vorig jaar waren er wel veel paarden die niet opgenomen werden in het stamboek.

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 10:03

Dit is mijn haffie..
Z2 dressuur kent ook Grand Prix oefeningen en de spaanse pas..
Of te wel topknol maar bij de haflingerclub willen ze er niks van weten,
ze willen geen tophaflingers kennen.. met knotten in en geschoren benen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 10:04

Toch denk ik daar anders over.. vooral bij de aangespannen haflingerclub.. ik heb het niet meer op deze mensen.. maar goed

Ik wens jullie onwijs veel succes..

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 10:16

Vind het echt nog wel een haflinger hoor.
Heb er hier eens een op de keuring gezien dat gewoon een bouw had als een KWPN rijpaard met een schofthoogte van 1,60m

Hij had alleen de kleur nog van een haf. Zelfs de staart en manen waren dun en stijl.

Afbeelding
Deze merrie had trouwens ook een 2e premie en laatste plaats in haar rubriek als 3 jarige. Ze had echt ruime gangen alleen was echt luxe voor haar tijd. Was in 98 geloof ik.
Ik heb hier geen betere foto van haar

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:43

Zoro schreef:
Toch denk ik daar anders over.. vooral bij de aangespannen haflingerclub.. ik heb het niet meer op deze mensen.. maar goed

Ik wens jullie onwijs veel succes..

Bedoel je dat je het niet meer op het stamboek heb of op de AH??
Want juist bij de AH maakt het niet uit wat voor haf je rijdt en wat voor papier het beesie heeft als je maar plezier ermee hebt.

@Pandabeertje: ik ontken niet dat er vriendjes politiek bestaat en ik moet nog steeds een stamboek tegen komen waar dat niet bestaat.
Maar gelukkig gaat het steeds meer de goede kant op.
Al zullen er altijd teleurstellingen blijven onder de eigenaren die vinden dat hun paardje een 1e premie waardig is en uiteindelijk naar huis toe gaan met een 2e of zelfs een 3e.

Als je gewoon 1 Haflingertje hebt en je bent hobby matig met het beesje bezig denk dat je naar een keuring moet gaan met het idee om er een leuke en gezellige dag van te maken en dan zie je vanzelf wel wat voor premie ze krijgen.. voor de eig. blijft het beesie toch altijd op nummer 1 en wordt hij/zij er niet midner om!
Tegen de grotere namen is het toch moeilijk om te beconcureren (die hebben vaak meer kennis en met name meer geld om goed materiaal aan te schaffen), al is het hier in friesland vorig jaar toch gelukt om een particuliere (5 jaar, net opgenomen in het stamboek) Haf reserve kampioen te krijgen.

binkyl0ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:47

hmm mijn haf is gewoon een normale haf
maar over die keuring...ik zou hem gewoon heel goed wassen zoals iedereen hier zegt.

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 16:30

Nou eigenlijk allebei, en dat AH het doet om de blije mensen doet whahaha belachelijk srry, ik ben enorm teleurgesteld door deze mensen echt walgelijk hoe dat toen gegaan is.. voor deze mensen wil ik nooit meer een goed woordje doen.. Het maakt degelijk uit wat voor haf je hebt en of je connectie hebt of weet ik veel wat, maar die dag werd ik niet geaccepteerd dat vond ik waardeloos, want mijn pony had knotjes en had geschoren benen en wat er allemaal wel niet mis was.. Ik mog ook opeens niet meer springen dus kon ik geen Noordelijk Kamp. worden want die had ik waarschijnlijk dik gewonnen want had behoorlijke punten in de dressuur en jolie springt ook geweldig.. En kreeg ook nog niks geen beker, geen rozet.. egt raar daar..

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 19:30

Aha jij hebt het nu over de noordelijke kanpioenschappen van vorig jaar in Geeuwenbrug...
Wat een omschakeling van gedachte.. je was juist toen zo positief..
Had je je dan opgegeven om te springen??
Kan me niet herrineren dat je op de startlijst stond van het springen.. en ik heb je hier daar ook nooit over gehoord.

@ OojannekeoO: veel succes he een zaterdag!!!
En we verwachten natuurlijk een uitgebreid verslag met als het kan foto's!
Ik hoop voor jullie dat het weer wat mee zal werken want het is niets aan als het te warm of te koud of te nat is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:44

het weer maakt me niet zo uit..ik loop wel hehe...
ik ben net nog wezen oefenen en ik moet zeggen dat vandaag het best ging van alle keren..misschien ook doordat er een vrienden van me kort 8ter liep met de zweep zodat hij weet dat als er iemand 8ter hem loopt dat ie door moet lopen.

ik verwacht wel dat er een (foto) verslag zal komen ja *LOL*
woensdag nog oefenen en vrijdagavond wassen en ik ben er klaar voor!!!

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 11:32

spannend!!
Ik weet nog hoe ik me de week voor de keuring voelde.. (3x geweest met Woes..)
Elke keer de dag voor de keuring na het was Woestein de hele wereld beloven als hij zich maar schoon hield Haha!
Ja het is wat die keuringen Haha!

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:31

Ik was indd positief over mijn proef en dergelijke.. Maar k had mij vrijdag opgegeven bij springen en zondag was die wedstrijd en toen mog ik opeens niet meer meedoen.. Het was wel grappig indd die dag heb van sommige mensen leuke reacties gehad maar van een paar personen niet en die zijn van het AH ik ga geen namen noemen..maar dat was gewoon belachelijk ik was niet positief over de organisatie.