Kruising fjord

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chuckychick

Kruising fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 20:27

Een vriendin van mij wil haar fjord laten dekken door hengst van een ander ras.. alleen weet ze niet met welk ras..
Hebben jullie misschien een kruising fjord of foto's ervan?

Ik hoor het wel!

Flew

Re: Kruising fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:38

Ehm, ik heb een keer op een fjordxfries gereden, was een erg leuk beestje.. Soort fjord, maar dan met 2 kleurige, lange en krullende manen. Had een beetje de bouw van een fries, liep ook meer verheven, beetje als een fries, superleuk paardje!

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 07:59

FjordX tinker, of fjord X paint, of fjord X appaloosa
Ik vind fjorden met bonten altijd errug leuk!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:18

Tja het is sowiezo elke keer een verassing wat er uit gaat komen. Heb nu aantal fries x fjord gezien, is niet onaardig...verder ook new forest x fjord gezien, was ook leuk diertje, smalle donkere fjord Knipoog

Ik zou de keuze laten afhangen van het soort paardje wat je er uit wil hebben: iets groter dan fjord, kleiner, zelfde formaat, breed, smal, noem maar op. Als je bijvoobeeld een grotere en brede wil moet je er niet een welsh of new forest op zetten Knipoog

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 10:00

Ikheb ooit een Fjord x Arabier gereden.
Heel leuk beesie typisch een Fjord met rijden en naar het land brengen was ze een Arabier... (staart de lucht in en showen maar Haha!)
Ik zal even kijken of het lukt van een foto een foto te maken en dat hier te plaatsen.

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:38

Fjord x Quarter is echt geweldig!!
Zal ff kijken of ik van mijn oude huurpony een foto heb..Warschijnlijk alleen van het hoofdje, maar dat is al iets..als ik t heb zal ik m erbij zetten Lachen.

[Edit: ik heb een foto gevonden, maar dat is nog maar een stukje van zn hoofd Haha!, maar beter dan niks..]

Afbeelding

Heb nu ff geen betere foto op de comp, anders kon ik een foto van een foto maken, maar mijn digi is kapott Bloos!

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:45

Nou volgens mij kun je geen enkele kruising met elkaar vergelijken.. heb nu een aantal keer een fjordxfries gezien maar elke keer anders blijft een verrassing1

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:49

Als je er maar een niet te afwijkende hengst kwa bouw op zet.

Ik ben laatst een Fjord x Tuiger tegen gekomen. Op het eerste oog een heel leuk beest. Bruin dun was hij, maar als je beter ging kijken leek het nergens op. Een lange strakke rug, de kont van een fjord, een hals van een tuiger, een heel breed lang hoofd, niet te brede benen met daar onder een paar mega stampers van hoeven.
Het verschil tussen papa en mama kwa bouw was gewoon te groot(welke de papa en welke de mama was weet ik niet, het was iig wel een ongelukje).

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:50

Of een KWPN X Fjord is ook leuke kruising

Mariekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:52

FjordxQuarter is SUPER:

Deze schat is helaas niet van mij overigens:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Check this:

http://www.henson.fr

Erkend ras met kruising Fjord.

Loje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:58

Op ponykamp had ik een fjordxshetlander. Was een heel grappig beestje, heel eigewijs en supersnel. Maar das niet iets waar ik echt bewust voor zou kiezen.
Laatst bijgewerkt door Loje op 30-05-05 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

petrakolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:02

Ik zou het een beetje in hetzelfde soort houden, dan kom je niet voor (onaangename) verrassingen te staan. Ik zou een IJslander hengst nemen.

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:27

OOOWW MIJN GOD Haha!
Mariekje die lijkt echt Sprekend op die die ik kon Bloos! (maar hij is het niet Lachen )

En Miekjuh: Die van Mariekjuh en die van mij lijken echt sprekend op elkaar, Lachen.

skara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 21:31

Wat voor iets wilt jouw vriendin?
Wil ze een slankere fjord, een betere rijpony, dan kan ze er bijvoorbeeld beter een KWPN opzetten. Wil ze het type fjord behouden dan is een tinker misschien een leuke combinatie.

Ik heb een fjord x arab van een jaar oud. Ik ben er echt superblijmee. Ze heeft het mooie hoofdje en de ruime gangen van een arab, maar de kleur van een fjord (iets donkerder dan).
Ze kan echt showen zoals een arab, maar heeft ook het vurige, pittige karakter van een arab. ze leert erg snel.

Zo zag ze er uit als ze pas geboren was.
Afbeelding

Hier was ze 2 maanden oud
Afbeelding

Voor recente foto's moet je op de link in mijn onderschrift klikken. Dan kan je ook zien dat ze ruime gangen heeft.

chuckychick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 18:51

Wat een leuke foto's zeg! Als mn vriendin nou niet kan kiezen weet ik het ook niet Tong uitsteken
Quarter x fjord en Arab x fjord vind ik erg leuk!!
Zelf ben ik een grote Arabfan dus ik vind een dat ze er een Arabier op moet zetten.. maar mn vriendin wil liever een wat rustiger type op.
Maar ze dacht zelf iets van een tinker of fries..

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 20:45

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 20:52

aafje87 schreef:
Fjord X NRPS en dan speciaal Romantic Popcorn ! zie www.romantico.nl

Volgens mij zit daar geen Fjord in hoor?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 22:22

Arabier x fjord Ja
Ik vind skara's pony echt geweldig, maar je weet natuurlijk nooit hoe het uitpakt ...

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 08:58

batje schreef:
aafje87 schreef:
Fjord X NRPS en dan speciaal Romantic Popcorn ! zie www.romantico.nl

Inderdaad. Popcorn heeft geen druppel fjordenbloed. Wel een leuke hengst.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:48

izabella schreef:
batje schreef:

Inderdaad. Popcorn heeft geen druppel fjordenbloed. Wel een leuke hengst.

Nee hij heeft totaal niets aan fjordbloed in zich, maar dat was toch ook de bedoeling van een kruising?
Ik heb een jaarlinger van hem gezien(moeder fjord) en dat jaarlingertje was erg mooi!
Wat donkerder valk kleurig met combinatie valk/zwart in manen en staart en uiteraard aalstreep en wildstrepen over de benen. En toen was het pas een jaarlinger.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:04

aafje87 schreef:
Nee hij heeft totaal niets aan fjordbloed in zich, maar dat was toch ook de bedoeling van een kruising?
Ik heb een jaarlinger van hem gezien(moeder fjord) en dat jaarlingertje was erg mooi!
Wat donkerder valk kleurig met combinatie valk/zwart in manen en staart en uiteraard aalstreep en wildstrepen over de benen. En toen was het pas een jaarlinger.

Aaah, het was een advies.. ik dacht dat het een voorbeeld van een kruising met Fjord was.. sorry, verkeerd begrepen Haha!

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 13:34

Citaat:
Aaah, het was een advies.. ik dacht dat het een voorbeeld van een kruising met Fjord was.. sorry, verkeerd begrepen

Jap dat klopt. Juist omdat je dan helemaal geen risico loopt om de wild/isabel kleur te laten verdwijnen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:39

aafje87 schreef:
Citaat:
Aaah, het was een advies.. ik dacht dat het een voorbeeld van een kruising met Fjord was.. sorry, verkeerd begrepen

Jap dat klopt. Juist omdat je dan helemaal geen risico loopt om de wild/isabel kleur te laten verdwijnen!

Dat heb je wel. Die Romantic popcorn is dacht ik een palomino, dat is vos+creme. Een fjord is een basiskleur + wildkleur/dun(=aalstreep).
Genetisch 2 heel verschillende kleuren, maar in uiterlijk lijken ze aardig op elkaar(alleen heeft een dun/wildkleur, fjord dus, een aalstreep en creame niet).

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:15

Ik heb al meerdere malen fjord x appaloosa (nederlandse appaloosa) gedaan en daar komen hele leuke nakomelingen van! Met appaloosa kenmerken, maar wel de fjordenkleur (iets donkerder) iets ranker en erg werkwillig!
Afbeelding