Erfelijk of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Erfelijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 16:30

1. OCD

2. Hoefkatrolontsteking

3. Cornage

4. Luchtzuigen

Dees

Re: Erfelijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:07

Luchtzuigen zeker niet - dat is imitatiegedrag.
De rest van de problemen kan erfelijk zijn, maar kan ook 'later-in-life' ontstaan.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:10

mijn visie hierop is het volgende:

* OCD ik betwijfel het ik ben er wel van overtuigd dat slechte kwaliteit van botten wel erfelijk is en dat de grootte van de heden daagse paarden er ook mee te maken heeft. Het lijkt mij meer een combinatie van die dingen plus voer, en beweging.

* Hoefkatrolontsteking, kan liggen aan erfelijke problemen met bloedvaten maar is hel vaak een kwestie van slechte training waardoor er een vernauwing van de bloedvaten plaats vindt waardoor er slechte doorbloedingen ontstaan met als gevolg.............

* Conage, weet ik niet.

* 4 lijkt mij meer een kwestie van gewoonten en mentale problemen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:13

Volgens mij kan alles erfelijk zijn.
Maar er zijn ook secundaire oorzaken vooral bij OCD, hoefkatrol en luchtzuigen. OCD de opfok en voeding en beweging, bij Hoefkatrol het gereden zijn en de opfok, voeding. En bij luchtzuigen de verveling en andere paarden imiteren.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:17

voor zover mij bekend is:

OCD moet in de genen zitten om het te krijgen. Maar of het ontstaat is afhankelijk van externe factoren.

hoefkatrol kan ontstaan door externe factoren maar kan ook ontstaan zonder externe factoren, dan ga ik er vanuit dat het in de genen moet zitten. Dus ja het is erfelijk maar kan ook buiten de erfelijkheid ontstaan.
(op de manege waar ik als kind reed werd een wilde hengst gebruikt als dekhengst. Nadien constateerde men hoefkatrol bij de hengst maar ook bij ALLE veulens met alle een verschillende opfok).

Cornage weet ik niet, ik weet wel dat paarden met een bepaalde bouw er gevoeliger voor zijn dan andere, in zoverre is het dan wel weer erfelijk.

of de aanleg om lucht te zuigen erfelijk is? daar heb ik geen idee van.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 06:35

De vraag was met name omdat er wat hengsten erg om bekend zijn om kinderen die luchtzuigen te geven (terwijl de moeders het niet doen en ze verder in een opfokstal staan en dus niet per definitie allemaal kopie-materiaal hebben)... Vandaar...

Ik noem er 2: Doruto en OOseven

De rest kan ik me erg vinden met Rhea! en vele anderen van jullie. We zeggen allemaal dat het in de genen kan zitten maar externe factoren nodig heeft om te ontwikkelen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 08:39

Over luchtzuigen zijn veel topics op Medisch, waarschijnlijk zal de oorzaak van de kwaal overerfbaar zijn.
Verder ga ik ook uit van imitatiegedrag, maar ook daar zijn de meningen verschillend over. Dat er meer dan gemiddeld, kinderen van een hengst luchtzuigen, geeft aan dat er andere oorzaken dan imitatie zijn.

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:38

cornage is zeker erfelijk. Mocht een hengst maar enige mate van cornage hebben wordt ie zowiezo al niet meer goedgekeurd! (Dus ook als je een merrie met cornage hebt, niet ermee gaan fokken (tenzij de cornage traumatisch is ontstaan))
Verder weet ik dat specifiek dat kwpn-paarden populatie +-34 % met OCD te maken heeft. Kwpn doet er ook onderzoek naar om dit eruit te fokken.
Luchtzuigen, specifiek niet erfelijk, maar kan me voorstellen dat een paard van een bepaalde hengst stressgevoeliger is en daardoor eerder (meer tov andere vaderdieren) stalondeugden ontwikkeld.

menespride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:26

Kimmb schreef:

Citaat:
Verder weet ik dat specifiek dat kwpn-paarden populatie +-34 % met OCD te maken heeft. Kwpn doet er ook onderzoek naar om dit eruit te fokken.

Verward Verward Verward

Sorry, maar in een van de Bitten staat, dat als er paarden zijn die het goed doen in de sport dat ze dan gewoon goedgekeurd worden, gezegd door de voorzitter KWPN him zelf..... Frusty

Een voorbeeld is Lingh van Edward Gal....

Ook bij het aankeuren van hengsten word er niet zo nauw gekeken naar OCD, zeker als het een aparte bloedlijn is....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 08:41

Omdat ze officieel niets weten van de erfelijkheid ervan....

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 09:38

Zijn er ook bepaalde hengsten die OCD 'doorfokken' ? Als het dan erfelijk is.
Ik ben van mening dat OCD en cornage wel erfelijk zijn, maar over de andere 2 opties weet ik het niet.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 09:40

Cornage is een verlamming van de stembanden van het paard. De aandoening wordt in negen van de tien gevallen veroorzaakt door een afwijking van de zenuwvoorziening voor de spieren van de linkerstemband. Deze vorm van cornage reageert zeer goed op selectie en heeft dan ook een duidelijke erfelijke component. Kinderen van hengsten of merries met deze vorm van cornage zijn niet bij voorbaat gedoemd de aandoening te krijgen, maar de kans is aanmerkelijk groter. Andere mogelijke oorzaken van cornage zijn een doorgemaakte droesinfectie of verwondingen aan de hals.

Nog gevonden op I-net Lachen

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:42

menespride schreef:
Kimmb schreef:

Citaat:

Verward Verward Verward

Sorry, maar in een van de Bitten staat, dat als er paarden zijn die het goed doen in de sport dat ze dan gewoon goedgekeurd worden, gezegd door de voorzitter KWPN him zelf..... Frusty

Een voorbeeld is Lingh van Edward Gal....

Ook bij het aankeuren van hengsten word er niet zo nauw gekeken naar OCD, zeker als het een aparte bloedlijn is....

Ze doen er onderzoek naar op het moment, ik zei niet dat ze per definitie al worden afgekeurd als er sprake is van OCD (iit cornage). Zoals al eerder gezegd,ocd is niet alleen een erfelijkheidsverhaal, maar vele andere factoren spelen ook een rol (snelle groei, Kopergebrek, veel of juis weinig beweging op jonge leeftijd, etc enz)
Maar in vergelijking met andere stamboeken heeft het KWPN een groot percentage aan OCD (erfelijk bepaald? of wordt er in beter onderzoek naar gedaan en dus meer opgespoord dan bij ander stamboeken??)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 10:44

Precies. Er wordt meer onderzoek gedaan...