Geen stamboekpapier? ( NRPS NRA )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ctal

Geen stamboekpapier? ( NRPS NRA )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 11:55

Wij hebben een paard gekocht een NRPS merrie. Nu hadden we t dus over de papieren en die mensen zeggen alleen een paspoort te hebben en nooit een stamboekpapier? Ik heb t NRPS al gebeld maar dat was om half 1 niet meer telefonisch bereikbaar en aangezien ik t wel graag wil weten is er misschien iemand van jullie die t weet. Want het dier is dus ook nog op de veulenkeuring enzo geweest en in t paspoort zit ook een sticker dat ze goedgekeurd is. Maar hoef je dan naast je paspoort geen stamboekpapier te hebben of hoe zit dat? bvd Lachen

Emeraldo

Re: Geen stamboekpapier? ( NRPS NRA )

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:21

Ik heb naast het paspoort ook stamboekpapieren. (Ook NRPS) Maar of het ook echt nodig is weet ik niet.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 18:36

Ik kan je vertellen dat dit dus wel kan, want ik heb hetzelfde met mijn merrie.
Ze is met stamboekopname als 3 jarige opgenomen in het stamboek en ik moest mijn papier inleveren, waarna ik alleen een paspoort terug kreeg.
Ik vroeg toen op het papier terug en daar zat ineens een stempel op met ongeldig.
Rare is dat ik alle veulens van haar met registratie wel een paspoort en een papier heb gekregen , dus alleen bij de merrie zit alleen een paspoort., en dus een papier met een ongeldig stempel.
Zij is van 1996, dus ze heeft te maken met de overgang van het papier naar invoering van het paspoort.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 19:41

Klopt meiden, toen der tijd kon je je papier inleveren en kreeg je je paspoort opgestuurd.
Het is echter zo dat je paspoort niet als eigendoms bewijs geldt, dus kan je bij het NRPS je stamboekpapier terug vragen.
Het hoeft niet maar mag wel....
Ik vraag hem ook weer terug want stel dat ik mijn paspoort kwijt raak heb je je papier nog.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 19:43

Ok...Lachen Hartstikke bedankt...we hebben dr eigenlijk al zo goed als gekocht en heb er al n paar weken staan en wil dr echt niet meer weg hah..Deze is van '99...dus ik kan gewoon een stamboekpapier aanvragen?

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 19:46

Ja moet je even het stamboek bureau opbellen, (alle werktijden tot 12.30 bereikbaar).
Ik heb deze info via een hengstenhouder hoor, dus hoe het precies zit moet je maar even bij het NRPS vragen!

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 20:04

Ok dankje Lachen Ik had al gebeld naar t NRPS maar dat was om 10 over half 1 dus ik kreeg een bandje Boos!
Maar ik kon echt niet wachten tot maandag maar dit schept goede vooruitzichten Lachen
Dankje!

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 21:37

het kan kloppen dat je geen papier hebt want er heeft 1 jaar tussen gezeten dat ze alleen paspoorten uitgaven,maar dat werkte niet dus zijn ze weer overgegaan op papier en paspoort.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 16:35

Dat klopt want dit vertelde ze mij dus ook.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 20:28

Helaas heb ik dan net dat ene jaar meegemaakt. Bij de invoering van het paspoort is mijn papier ook ingenomen.
Pony is van 91.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:09

Voor onze NRPS-ruin hebben we in 2000 een paspoort aangevraagd, uiteraard op basis van het stamboekpapier en dat hebben we gewoon met het paspoort retour gekregen zonder stempel of andere vermelding 'ongeldig' erop.

Overigens is onze ruin nooit naar de keuring geweest, in feite is zijn stamboekpapier dus 'gewoon' een NRPS-registratiepapier met zijn volledige afstamming erop. Misschien dat dat het verschil maakt?

Idd gewoon ff bellen naar het stamboekbureau. Ze staat bij het NRPS geregistreerd en daar zouden ze ook een exemplaar c.q. kopie van haar stamboekpapier moeten hebben.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:00

Er is een jaar of 2 jaar geweest dat het NRPS (in de begindagen dat je verplicht was een paspoort te hebben) het stamboekpapier vervangen door het paspoort dat ook geldde (toen) als stamboekpapier. Maar Juridisch was dat blijkbaar niet juist want nu krijg je zowel een paspoort als een stamboekbewijs. Vind ik trouwens ook veel makkelijker om beide te hebben. Hoef je niet telkens het stamboekbewijs mee te sleuren als je op wedstrijd gaat met je paard.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 08:36

Ok nou ik heb gebeld en t klopte idd wat jullie zeiden Ja
Als ze van voor 2000 was ( en ze is van '99 ) dan klopte dat en als we dr over lieten schrijven op onze naam dan kregen we het alsnog. Toen gaven ze idd alleen het paspoort uit. Nou ik ben opgelucht en nog bedankt allemaal Lachen !

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:33

Mijn merrie is ook van 1999 en ik kreeg na de keuring een paspoort en een stamboekpapier terug. Mijn merrie had idd ook alleen een paspoort toen ik haar kocht als jaarling, ik kreeg bij stamboekopname het papier zonder erom te vragen thuisgestuurd Knipoog

Mijn veulen(2004) kreeg een paspoort en papier.

Verhaal van fresco over bewijs van eigendom klopt ook, dat is volgens mij ook de reden dat bijna alle stamboeken paspoort en papier uitgeven Ja

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:35

de mijne heeft in 2003 een paspoort gekregen, en ook het stamboekpapier. Ook is mijn ruin nooit op een keuring geweest.