Kunstmatige inseminatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Margarita_

Kunstmatige inseminatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 21:38

Ik zou graag willen weten wat er allemaal komt kijken bij kunstmatige inseminatie..
En met welke kosten ik allemaal rekening moet houden. En wat die kosten dan ook daadwerkelijk zijn.

brenpasbeau

Re: Kunstmatige inseminatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:53

dat was mijn vraag ook bedankt

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:29

Hangt erg veel van je DA/dekstation af, welke hengst je neemt en hoe snel je merrie drachtig is. Sommige stations/DAsen werken met een forfaitair bedrag per seizoen andere per keer en dan kan het aardig oplopen. Dekgelden lopen ook aardig uiteen enz....
Als je weet welke hengst je wil gebruiken, kan je best eens informeren op het dekstation of bij je DA

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:40

Stalhouderij Meijer (friezen) werkt met een vast bedrag als dekgeld, als het moet worden ze dan ook meerdere keren geinsemineerd. maar het hangt idd totaal van je dekstation af wat de voorwaarden zijn! gewoon even bellen dus

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:59

oke bedankt hoor:-)

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:25

op de fantoom springen Haha! (om sperma af te nemen) kost zo ongeveer 35 euro`s.... het scannen zal ongeveer op 27a28 euro liggen het het insemineren op ongeveer 21 a 22 euro
wij dekken namelijk ook via KI met onze hengst Haha!

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 21:33

sherif schreef:
op de fantoom springen Haha! (om sperma af te nemen) kost zo ongeveer 35 euro`s.... het scannen zal ongeveer op 27a28 euro liggen het het insemineren op ongeveer 21 a 22 euro
wij dekken namelijk ook via KI met onze hengst Haha!

hms, dat valt allemaal reuze mee..
En moet je dan met de merrie naar de dierenarts? of zou het ook mogelijk zijn dat de dierenarts naar de merrie toe komt? (dit i.v.m trailerangst..)

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 21:35

hmm.. t sperma van de hengst waar wij mee hadde gedekt koste *ik dacht* iets van € 500,-!!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 07:23

Scannen kost bij onze dierenarts 25 euro, exclusief 33 euro voorrijkosten.....
Verder maakt het verschil of je met diepvriessperma of vers sperma insemineerd, omdat diepvriessperma op de eisprong geinsemineerd moet worden. Dat betekend meerdere malen per dag op laten voelen door de dierenarts.
Mijn merrie kwam nooit tot een eisprong vorig jaar. Ze is 3 keer bij de hengstenhouder voor niks geweest, 3 keer bijna een week en iedere dag opgevoeld door de dierenarts. Daarna is ze aan de hormonen gezet en uiteindelijk heb ik er nu een veulen bij lopen. Gelukkig was bij mij de dekking inclusief dierenartskosten, als het exclusief was had ik een dikke rekening gehad!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:20

Haha! het dekgeld op zich staat los van de vermelding die ik heb gedaan..
wij dekken met vers sperma, maar niet op de natuurlijke manier (daar is onze hengst iets te kostbaar voor Haha! )..
de da komt het liefts NIET naar de merrie eigenaar toe dit ivm de het insemineren..dit gebeurt of bij een dekstation of bij de da, want daar hebben ze boxen waar ze de merrie inplaatsen(kan ze niet schoppen) en kan er op een veilige manier (voor de da) geinsemineert worden...want wanneer de da aan huis zou komen is het risico groter dan het insemineren niet goed gaat(door bv een trap van de merrie...dus dan gaat de verzekering van de da steigeren Knipoog
de kosten die genoemd zijn komen dus boven het dekgeld op!!