Veulen dood na complicatie bij geboorte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

emiel

Veulen dood na complicatie bij geboorte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 17:23

Vorige week moest bij ons een merrie bevallen, rond 3 uur s'nachts ging de merrie haar leggen en begon te persen maar er kwam niets. We zijn op de merrie geweest en voelden dat het veulen niet normaal lag in het geboortekanaal. We belden direct de dierenarts die er na ongeveer tien minuten was, hij probeerde het veulen zijn voorpoten te draaien ( die lagen nu tegen zijn of haar lichaam naar achter ipv naar voor + lag het veulen nog getorst ) na ongeveer 15 minuten kreeg hij één voorpoot op zijn plaats. Hij heeft dan nog geprobeerd de andere ook te verplaatsen maar dit was onmogelijk. De veearts wist toen al dat het veulen dood was maar probeerde de merrie te redden, na 2 uur moesten we de strijd staken we kregen het veulen er niet van. Nogmaals pech we hebben de merrie moeten laten inslapen. Op zulk moment heb je wel even genoeg van de fokkerij, dat kan ik je wel vertellen. Dit veulen was dan nog een embryo die gespoeld was uit een merrie die internationaal sprong en die ik vorig jaar verkocht heb naar het buitenland. Ik verzeker je emotioneel is dit zwaar.
Heeft er ook iemand ervaring van een verkeerde ligging van een veulen, een stuitligging of eventueel een keizersnede, die goed of slecht afgelopen is ?

Myrdal

Re: Veulen dood na complicatie bij geboorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 17:41

Moet je kijken bij de Kraamstal, daar staat een topic bad bad news.

Wat verschrikkelijk trouwens. Zoiets is je ergste nachtmerrie, en je veulen en je merrie kwijt. Heel veel sterkte in ieder geval....

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 19:01

Ik heb het een keer meegemaakt dat een merrie problemen had en dat het veulen door de baarmoederwand had heen getrapt en dat de merrie lag te sterven en te persen tegelijk waardoor er dingen uit haar schede kwamen waarvan het niet de bedoeling was. Uit eindelijk de merrie uit haar leiden verlost en in de stal een keizersnee gedaan. Het veulen heeft het gelukig nog gered maar de moeder is op een verschrikkelijke manier aan haar einde gekomen. Heel spijtig om te moeten vertellen, maar wel heel dapper dat je het hier plaatst. Ik wens je heel veel iefs en sterkte de komende weken.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:21

Ik heb ooit hetzelfde meegemaakt, er kwamen ook geen beentjes.
veulen bleek vergroeid te zijn. We zijn acuut naar Utrecht gereden en daar hebben ze het veulen eraf gezaagd.

Merrie heeft het gered en kreeg na 2 jaar weer een gezond veulen.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 09:54

wij hebben bij ons op stal ook problemen gehad met een merrie. Merrie was drachtig van haar 3de veulen en liep al 3 weken overtijd. Toen leek het er op dat het eraan kwam smiddags, water was gebroken. Merrie ging wel liggen maar perste niet. Ook was het vruchtwater troebel en dat vertrouwde de stalhouder niet dus gelijk veearts gebeld. Omdat de merrie niks deed hebben ze geprobeerd het veulen goed te leggen, maar ze kregen het hoofdje niet erbij, wel de 2 beentjes. Na een uur proberen ging de merrie naar de kliniek voor een keizersnede, anders zouden zowel veulen als merrie het niet overleven.
Bij de keizersnede is het veulen er dood uitgekomen, het bleek misvormd te zijn en daarom kregen ze het er niet uit. Merrie was na de operatie dichtgezet, maar de hechtingen waren eruit gesprongen en het hele darmkanaal lag eruit. Omdat de merrie al 21 was en geen super conditie zou de tweede operatie haar waarschijnlijk fataal worden, de eigenaren hebben toen besloten haar in te laten slapen.
Dus ook niet echt een prettig verhaal...

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:23

hmsz ik hoor dat wel vaker, een misvormd veulen.. Komt dat echt zo vaak voor dan? Het lijkt me echt een griezelig beeld..

Heel veel sterkte ermee...

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:33

Ik hoorde gisteren nog een verhaal van iemand die 's nachts de wekker had gezet, op de camera had gekeken, en daar al een veulen naast de merrie had zien staan. De merrie stond al weer te eten en zag er op de camera ook wel goed uit. Toen zijn ze weer gaan slapen zonder echt even naar stal te lopen. Komen ze de volgende morgen op stal bekijken het veulen eens goed en schrikken zich rot! Blijkt het veulen lege oogkassen te hebben en een staart midden op zijn rug! Nu was dit een geval van inteelt op de tweede en derder generatie, maar het hoeft dus niet altijd zo te zijn dat misvormde veulens een moeilijke geboorte geven. Maar je hoort soms rare verhalen over misvormde veulens...

Emiel igg sterkte. Is heel sneu om een merrie en veulen kwijt te raken, waar je zoveel tijd, moeite en geld in hebt zitten.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:44

hananya schreef:
Ik hoorde gisteren nog een verhaal van iemand die 's nachts de wekker had gezet, op de camera had gekeken, en daar al een veulen naast de merrie had zien staan. De merrie stond al weer te eten en zag er op de camera ook wel goed uit. Toen zijn ze weer gaan slapen zonder echt even naar stal te lopen. Komen ze de volgende morgen op stal bekijken het veulen eens goed en schrikken zich rot! Blijkt het veulen lege oogkassen te hebben en een staart midden op zijn rug! Nu was dit een geval van inteelt op de tweede en derder generatie, maar het hoeft dus niet altijd zo te zijn dat misvormde veulens een moeilijke geboorte geven. Maar je hoort soms rare verhalen over misvormde veulens...

Emiel igg sterkte. Is heel sneu om een merrie en veulen kwijt te raken, waar je zoveel tijd, moeite en geld in hebt zitten.

Ik kan me voorstellen dat je dan wel ff op je neus staat te kijken... Maar nu moet ik stiekem wel lachen.. zie het al helemaal voor me...

En het komt wel veel voor, maar het komt nog meer voor dat de veulens gezond worden geboren! laten we dat niet vergeten...

Voor iedereen die zijn veulen, en of merrie is verloren: Heel veel sterkte!!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:48

-> kraamstal
Heel veel sterkte..

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:57

jeetje kippenvel staat op mijn armen zit nu net voor een aankomende bevalling van mijn 1e veulen waarvan ik weet dat ze het vorige veulen verloren is bij de bevalling en je houdt het altijd in je achterhoofd heel veel sterkte bij dit dubbele verlies!! kan me voorstellen dat je het gehad hebt.
Mijn merrie had bij de vorige eigenaar dus een dood veulen doordat het te lang in het geboortekanaal heeft gezeten( pootje lag niet goed) wel levend geboren maar te weinig zuurstof gekregen veulen was wel volgroeid en ogenschijnlijk af!!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:57

Ik heb ook het kippenvel op mijn armen staan, over een ruime maand moet mijn merrie ook en dan lees je zo'n verhaal en dan sta je gelijk weer met beide benen op de grond ipv met je hoofd in de wolken...

Gets zeg, dit is echt heel erg! Enorm veel sterkte, kan me heel goed voorstellen dat je het emotioneel nu heel zwaar hebt Ach gut !

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 18:42

Ik wens je heel veel sterkte toe, en leef met je mee!

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 19:03

Zeer veel sterkte!
Ik heb wel een merrie gekend waarvan het veulen om de 7de maand ofzo is geboren, en de vader was het paard dat ze net verkocht hadden, ze hadden hetzelfde neusje, maar dan bij het veulen in het klein, het was echt net zo groot als een pupje, het is vreselijk om je paardje zo te moeten verliezen! echt heel veel sterkte!!!

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 20:29

kitag1rl schreef:
hmsz ik hoor dat wel vaker, een misvormd veulen.. Komt dat echt zo vaak voor dan? Het lijkt me echt een griezelig beeld..

Heel veel sterkte ermee...

De merrie bij ons op stal die een misvormd veulen had die was al 21 en niet echt een super conditie, misschien dat dat er iets mee te maken had?

Gitta; ik was erbij toen bij de merrie bij ons het vruchtwater brak, d8 eindelijk een veulentje geboren zien te worden, dacht dat dat wel een goeie ervaring zou zijn aangezien mijn merrie ook drachtig is. Maar ik wou dat ik er niet bij was geweest. Het heeft me echt heel erg aangetrokken en vrolijk werd ik er niet van. Maargoed de stalhouder fokt al 15 jaar paarden en dit is de eerste keer dat hij zoiets meemaakte. Ik moest me vooral ook geen zorgen gaan maken voor me eigen merrie en dat hoef jij oook niet te doen. Jou paard wordt ook goed in de gaten gehouden door een DA dus het komt echt wel goed!

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 22:36

Wat verschrikkelijk om je veulen én je merrie te verliezen!
Ik wens je ontzettend veel sterkte toe.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 14:38

Verschrikkelijk nieuws. En ik baalde 2 jaar geleden zo dat mijn merrie gust bleef, maar dit is erger.
Dit jaar probeer ik het weer, ditmaal met 2 merries. Ik hoop dat als ze drachtig worden, ik volgend jaar 2 gezonde merries met veulens overhoud. Het is namelijk niet vanzelfsprekend, dat alles goed gaat. Jij heel veel sterkte. Ik hoop dat je de volgende keer veel meer geluk hebt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 16:46

hananya schreef:

Op een stal hebben ze ook een veulen gehad met misvormde ogen. Het komt dus ook vaker voor ja. Maar met een staart op de rug, mijn god!!! Kan me er niks bij voorstellen.

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 16:56

het lijkt me iig een eng gezicht.. misvormde ogen..