Eastside's Hertog Jan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yorghos

Eastside's Hertog Jan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 12:33

Kan iemand mij meer vertellen over deze hengst?
Op het net kan ik alleen vinden dat hij intussen is afgekeurd, maar niet op welke gronden.
Ik heb een nakomeling van deze hengst en was wat achtergrondinformatie aan het zoeken. Bij het appaloosastamboek krijg ik geen gehoor.

nadezda

Re: Eastside's Hertog Jan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:47

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:52

Dit is mijn merrie Quillaja een 9 jarige eenkleurige zwarte appaloosa merrie:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes nadezda

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 05:57

Voert Hertog Jan misschien ook de schimmelfactor, net als Diletto? Als ik zijn vlekkenpatroon bekijk lijkt het op schimmel, en ook op de foto's lijkt het of de vlekken in de hals waziger zijn geworden.

En nadezda, het is geen eenkleurige zwarte appaloosa merrie, ten eerste is ze bruin, ten tweede moet ze wel de appaloosa-kenmerken hebben om een eenkleurige appaloosa te zijn. Knipoog

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 18:39

Ja hertog-jan voert inderdaad wel de schimmelfactor.
Ze is zwart-bruin maar meer zwart dan bruin hoor (in de zomer meer bruin).
Ze heeft geen appaloosakenmerken al is ze echt van 3 generaties appaloosa.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 10:12

Dan is hij dus afgekeurd op die schimmelfactor, die is immers niet gewenst.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 15:28

Ik zou inderdaad graag willen weten op welke grond de hengst is afgekeurd. Ik heb een nakomeling van hem uit een welsh cob moeder en deze is tot 3x toe afgekeurd op de buigproef.
Ik vroeg me af of dat wellicht ook iets te maken heeft met het afkeuren van Eastside's Hertog Jan. Mijn paard is verder nog niet kreupel geweest ofzo, hij is nu 8 jaar oud en ik ben dolblij met hem.

Een 2 plaatjes
Afbeelding
Afbeelding
Op deze foto lijkt hij een schimmel, maar het is een fewspot.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 16:34

Ja hij is afgekeurd op de schimmelfactor maar bij de afstammelingenkeuring hadden ze een opmerking op 1 jaarling op de de voorbenen.
Het is nooit echt goed onderbouwd en ik ben er geweest en heb niets raars kunnen zien aan zijn nakomelingen.
Jouw nakomeling heeft erg veel weg van hertog-jan Lachen, echt leuk om te zien.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:14

@Yorghos: was de moeder van jouw paard een schimmelmerrie of niet? Hij lijkt namelijk toch wel heel erg op een schimmel! Ik zie niet echt de donkere plekken in de knieen en elleboog die een few spot moet hebben, en je zegt dat ie van een welsh cob moeder is, en dan kun je nooit een few spot fokken namelijk. Een welsh cob is nooit appaloosa gekleurd, en om een few spot te krijgen heb je 2 appaloosa ouders nodig.
Desalniettemin heb je een leuk paardje, en hij lijkt wel op zijn vader! En het is jammer dat die hengst afgekeurd is, zeker als het op nakomelingen zou zijn, want hij heeft wel goede sportnakomelingen geleverd. Ik ken er verschillende die het bij de dressuur erg goed doen.

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 23:02

Ik zou ook zeggen dat het toch een schimmel is omdat zoals neonlight al zei een few spot 2 appaloosagenen nodig heeft 1 van zijn vader en 1 van zijn mams en dat is volgens jou een welsh cop.
Zou het even goed uitzoeken als ik jou was.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 12:50

Ik heb me in die kleuren eigenlijk nooit zo verdiept. Maar ik zal binnenkort proberen om wat detailfoto's van Dino te maken.
Hij heeft in ieder geval de gevlekte mond en geslachtsdelen, gestreepte hoeven en het zgn "menselijk oog".

De kleur van de moeder zou ik even moeten nakijken op zijn paieren, dat weet ik niet precies uit mijn hoofd. Als veulen was Dino shabrakbont, vandaar waarschijnlijk dat hij toch appaloosapapier heeft.

Maar inderdaad, misschien is hij als gevolg van moeders schimmelfactor later wit geworden. Ik heb net even zitten zoeken via google, maar vind het nog behoorlijk ingewikkeld allemaal.

Nou ja, of hij nou appaloosa is of niet, ik heb een wereldpaard!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 14:52

Een few-spot wordt ook echt als een few-spot geboren en nooit als een schabrakbonte. Jouw paard heeft dus schimmel erin zitten. Het is ook te zien aan zijn hoofd, je kunt nog een brede bles zien, die hij ongetwijfeld als veulen heeft gehad. Waarom ik vroeg of de moeder een schimmel was was eigenlijk om zeker te weten of Hertog Jan het schimmelgen nu voert. Als de moeder niet schimmel is komt het schimmel namelijk van Hertog Jan af. Ik wist namelijk ook niet waarom hij was afgekeurd, vandaar dat ik de vraag zo stelde. Pling
Dat hij de kenmerken verder heeft klopt dus ook, omdat hij als schabrakbonte geboren is. Eigenlijk heb je dus een schimmel schabrakbonte. Haha!
Als je meer info erover wilt moet je anders eens op de homepage van het Nederlands Appaloosa Stamboek kijken, of het appaloosaforum eens bezoeken.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 09:52

Ik heb Dino's papier nog even bekeken. Moeder is Stokberg's Lady Hill, dit is een zwarte merrie. Als ik het dus goed begrijp komt de schimmelfactor dan inderdaad van Eastside's Hertog Jan.
Dan zal dat toch de reden van afkeur zijn, vermoed ik.

Zoals gezegd hier nog even een veulenfoto van Dino:
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:03

O wat leuk, die veulenfoto's! Het schimmel zijn komt dus inderdaad van pappie. Ergens wel jammer, zwart schabrakbont zie je niet zo gek veel binnen het NAS bij de grote maat.
Ik denk dat als je hem wast dat je dan nog wel zijn spikkels op zijn kont ziet?

En hij zal inderdaad op schimmel zijn afgekeurd, die zijn er meer geweest binnen het NAS. Vroeger werd er namelijk met schimmels gefokt, want dan hadden ze die witte kleur alvast, in de onwetenheid dat later alles dus wit zou worden. Nu willen ze de schimmel dus daarom uit de fokkerij hebben. Ze zullen in ieder geval niet een hengst afkeuren omdat 1 jaarling van de hele collectie een slecht voorbeen heeft. Dit kan namelijk ook van de merrie afkomen, dan zouden ze er meer moeten hebben.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 10:23

Als hij nat wordt dan zie je inderdaad een hoop stippen en vlekken. Hij is nu qua vacht ook niet egaal wit, trouwens. Hij heeft wel een witte ondergrond met daar overheen over zijn hele lijf kleinere en grotere zwarte vlekjes. Wel apart.

Citaat:
Ze zullen in ieder geval niet een hengst afkeuren omdat 1 jaarling van de hele collectie een slecht voorbeen heeft. Dit kan namelijk ook van de merrie afkomen, dan zouden ze er meer moeten hebben.

Dat klopt. Maar omdat er maar weinig info over Hertog Jan te vinden was, hield ik de mogelijkheid open dat hij op andere gronden dan kleurvererving was afgekeurd. Ga nu eens verder kijken in de moederlijn.

Even voor de duidelijkheid: puur uit interesse. Ik heb de laatste dagen behoorlijk wat gelezen over erfelijkheid en vind het best interessant.
Ik heb Dino niet verder laten onderzoeken na afkeuring. Hij loopt verder goed en heeft geen problemen. Ik heb dus ook geen idee of zijn reden van afkeuring erfelijk is, en eigenlijk maakt me dat ook niet zoveel uit.
Maar het onderwerp is erg interessant.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:32

Erfelijkheid is inderdaad interessant, maar ook een heel moeilijk en breed onderwerp. Ikzelf ben me redelijk aan het verdiepen in de kleurvererving, omdat ik met mijn eigen appaloosa aan het fokken ben en daarbij nogal gewaagd te werk ga, met veel effen bloedlijnen juist. Maar alleen al de kleurvererving is al moeilijk, ga me nog maar niet verdiepen in andere erfelijke factoren. Haha!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 17:11

Inderdaad lastige stof. Maar ik merk nu dat er toch wel logica inzit.
Ik vond dit vroeger op school met biologie al erg interessant, en als je het dan op je eigen paard kunt betrekken is dat natuurlijk erg leuk.
Mijn vorige paard had geen papieren, dus er gaat een nieuwe wereld voor me open Haha!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 22:31

Ik vind het wel jammer dat het stamboek niet duidelijk maakt bij welke hengsten je rekening moet houden met de verblekingsfactor.
Het zou helemaal mooi zijn als je dit met een DNA-test kan aantonen.