Kosten om een veulen te fokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kleintje

Kosten om een veulen te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 21:16

Ik ga een stomme vraag stellen...
Ik wil uit Treasure een veulen fokken. En ik ben al verder gevorderd dan oriënteren.
Maar nu had ik het er vandaag met mijn ouders over en nu wil mijn vader graag een spaarpotje voor het veulen maken, puur omdat ie het leuk vind. Mijn zussen krijgen geld voor hun kinderen en ik heb en krijg voorlopig geen kinderen, dus hij ziet dit als mijn kind Knipoog
Dus hij vroeg of ik een globale schatting wilde maken voor de eerste 3 jaren van het veulen.

Kan iemand me helpen??? Ik weet niet of ik dingen over het hoofd zie en bij bepaalde dingen weet ik de kosten niet.

Opvoelen door de dierenarts (geen idee wat de kosten zijn... 50 euries???)
Sperma, verzendkosten en afdracht KWPN (50 euro verzend + 55 kwpn)
Kosten van het insemineren door de DA (weet iemand hier de kosten van?)
Scannen bij 18 dagen en bij 5 weken (weet hier de kosten niet van, kan iemand me die vertellen??)
Extra voer voor de merrie (laatste maanden dracht + zoogperiode is ongeveer 50 euro extra heb ik via via begrepen)
Veuleninentingen (100 euro???)
Veulenregistratie KWPN (46 euro incl. paardenpaspoort)
DNA onderzoek (ik wil geen chip --> 41 euro)
Opfok vanaf het spenen tot 2,5 jaar --> ongeveer 100 euro per maand

Zit er bij de opfok nou meestal ook voer, hoeven bekappen en wormenkuur???

Dan natuurlijk de eventuele verzekering en dierenartskosten, maar die wil ik hier niet bij rekenen.

Ben dus even benieuwd.
Zelf denk ik dat ik met de kosten die ik hierboven heb genoem, exclusief extra DA kosten en verzekering op ongeveer 4000 euro kom vanaf het opvoelen tot 2,5 jaar.

Wie ow wie kan me helpen?

Kleintje

Re: Kosten om een veulen te fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 08:01

Helemaal niemand???
Jammer...

Even voor de duidelijkheid. Ben niet zomaar een pennymeisje die een veulen uit haar paard wil halen zonder te weten wat ze doet.
Wil ook nergens op beknibbelen.
Maar... ik krijg nu een spaarpotje van mijn vader als extraatje... en ik wil hem wel een reeël beeld voorschotelen.

Dus...

Noble-Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:25

Ik denk dat je goed zit rond de 3 á 4000,-
Het is natuurlijk nooit helemaal te voorspellen.
Maar je hebt een goed uitgangspunt!!!
En dan hopen dat alles goed gaat Knipoog

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:27

Scannen op opvoelen zit bij mij rond de 25 euro.
Als je je merrie bij de hengstenhouder zet kan je vaak een pakket merriebegeleiding krijgen volgens mij, dat zou je in overleg kunnen doen.
Ik betaal 60 euro per maand aan opfok, maar dat is extreem laag omdat ik bij een goede kennis sta met die van mij.
In friesland betaal je 230 euro per 3 maanden ofzo dacht ik. Maar zeker ben ik daar niet van.
Denk wel dat je goed zit nu met je berekening.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 09:05

Thank you!!!!!

Ach, ik heb besloten dat ik het gewoon allemaal doe zoals ik in gedachten had. Ik doe het lekker zelf. En wat mijn vader wil betalen, dat kan ie op mijn paardenrekening storten. Dat is gewoon mijn extra spaarpot. Had zelf op zo'n 4000 euro gerekend en als mijn pa dan voor het extra zorgt.. dat is mooi meegenomen!!!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:08

Ja precies! Leuk joh Ja Mijn merrie is ook gedekt en ik ga volgende week scannen.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:13

Even terugrekenen, puur alleen opfok reken op zo'n 100 euro per maand (gemiddelde prijs). Winter opfok is vaak duurder, zomer goedkoper.

4000 euro is het minste waar ik op zou rekenen eigenlijk, dat ben je aan opfok alleen al bijna kwijt zonder bijkomende kosten van DA, hoefsmid etc.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:17

Ik heb net even op mijn nota gekeken. Het eerste bezoek van de DA na de geboorte was 51 euro, incl veulenenting, onderzoek placenta enz. Na een half jaar heb je dan de gewone entingen.
Is Treasure gechipt? Dan krijg je moeite met de ontheffing. Die wordt aan veulens doorgaans alleen gegeven als de moeder niet gechipt is. Maar goed, de regelgeving wordt steeds makkelijker, misschien is dat tegen die tijd anders.
Fijn dat je vader mee wil helpen Lachen

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:04

zou me over het chippen niet te druk maken. Het is niet meer verplicht om te chippen een DNA profiel voldoet nu ook! Bij veel mensen is dit nog niet aangekomen, maar dit is sinds kort ingegaan!

Ik mis bij jou de kosten van het dekgeld nog?? Ik denk dat je daar gem. ook zo'n 500-1000 euro voor kwijt bent, dat is natuurlijk afhankelijk van de hengst.
Mijn merrie loopt hoogdrachtig en ik denk dat ik al over de 1000euro aan kosten zit, en dan is de kleine nog niet eens geboren.
Maar ik denk dat jou schatting wel redelijk is, als je geen verdere onkosten krijgt.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 10:12

Kosten voor de deking is wel meegerekend, heb alleen niet vermeld wat de hengst kost.

Noem me maar een pennymeisje... maar ik heb net toch even 3 opfokbedrijven gebeld. Wil gewoon weten waar ik aan toe ben.
Het is gewoon mijn eerste veulen en het is bedoeld voor mezelf.

Heb er 2 gehad waar inenting, wormenkuur en bekappen er niet bij zit. Prijzen zijn voor de winter 125 per maand, en voor de zomer respectievelijk 325 en 400 euro voor het hele zomerseizoen.

Dan nog een andere gebeld, daar zit inenting, 2 x bekappen en 3 x wormenkuur wel bij. Daar zijn de prijzen voor een 1 jarige en een 3 jarige gelijk. Die komt op 870 inclusief btw en alles per jaar.

Dus qua opfok zit ik redelijk goed met mijn prijs.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 13:07

Ik loop al zeker over de 1000 euro voor de geboorte van het veulen, al helemaal als ik de bouw van de nieuwe stal meereken. Dan kom ik al over de 3000 euro. En dan had ik nog een "goedkope" hengst!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:09

Tinne schreef:
Ik loop al zeker over de 1000 euro voor de geboorte van het veulen, al helemaal als ik de bouw van de nieuwe stal meereken. Dan kom ik al over de 3000 euro. En dan had ik nog een "goedkope" hengst!

Dat heeft natuurlijk niet iedereen.. Een nieuwe stal laten bouwen.
Wij hebben gewoon een grote merriestal waar ze in kunnen bevallen.

Mursey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:34

Opvoelen en scannen kostte mij 35 euro (zonder rekening)
Dit is 5x gebeurd... is dus al 175 euro (1x van te voren, 1x dag na 1e inseminatie, 1x dag na 2e inseminatie, 1x met ongeveer 5 weken, 1x toen een vriendin mijn merrie hengstig had gezien)
1x van te
Je merrie moet het sperma ook in 1x pakken als je het door een dierenarts laat doen, anders heb je dus meerdere keren kosten.
Dan inderdaad het lid worden van het KWPN (was ik nog niet, weet het bedrag niet meer dacht 75 euro), het dekbewijs (ong 50 euro), het schetsen en chippen (ong 75 euro).
DA kosten, het enten van het veulen: ongeveer 50 euro, DA met spoed laten komen omdat Mursey erge koliek had (heeft ze nooit... alleen na de geboorte dus)... 100 Euro
Ontwormen moeder en dochter met 2 weken 15 Euro
Heb er ong 6 zakken merriebrok en 2 dozen supplement doorheen (ong 80 euro)
Opfok ligt een beetje aan wat je wilt, maar wat jij zegt is wel realistisch.
Ik ben van de dag dat ik besloot dat ik een veulen wilde t/m nu: (alles "ongeveer" he Haha! )
175 opvoelen/scannen
1050 insemineren
200 KWPN
150 DA
15 ontwormen
80 voer etc.

Totaal al 1670 euro gekost... en dat gaat nog veel meer worden...
Maar dan heb je nu een beetje een idee van het 1e jaar (dat hij/zij nog geboren moet worden)
En dan is bij mij (behalve de koliek dan) alles gezond en wel...

Fijn trouwens dat je pa wil helpen!! Echt super!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:07

youngster schreef:
Dat heeft natuurlijk niet iedereen.. Een nieuwe stal laten bouwen.
Wij hebben gewoon een grote merriestal waar ze in kunnen bevallen.

Dat is ook zo, maar als je die niet hebt, dan moet je toch iets laten bouwen Knipoog. Of laat ik het zo zeggen, een stal van 3x3m vond ik niet groot genoeg. En dat is ook gelijk weer een extra kostenpost bij het veulen, want als het veulen er niet was gekomen, had ik ook geen andere stal laten bouwen. Dus ik telde het er gewoon even bij, voor het geval dat zij ook een stal moet laten bouwen.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 06:29

Ik heb nog geen idee waar ik Treasure laat bevallen.

Had op stal al een grote mond gekregen, of ik daar niet beter eerst over na kon denken en het bespreken met de eigenaren op stal.
Dan heb ik zo iets van 'kom op, het is mijn paard, ik moet het zelf weten wat ik ermee doe'.

Ze moet eerst maar drachtig worden, dan zie ik verder. Dat was dus ook mijn antwoord toen ik kribbig te horen kreeg 'moet je dat niet eerst met ons bespreken voordat je d'r drachtig maakt'.
Mijn antwoord was direct 'ow maar ze hoeft niet hier te bevallen, dat kan overal'

Dus als ze drachtig is ga ik eens kijken, denk dat er bij ons op stal weinig mogelijkheden zijn, dus dan ga ik na de eerste positieve scan maar een andere stal opzoeken of een kraamstal bellen om daar inlichtingen in te winnen.