Appaloosahengsten/ bonte hengsten??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sundance11

Appaloosahengsten/ bonte hengsten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 17:43

Ik heb een appaloosa merrie van 6 jaar, (Cool cracker S (vv Concorde) x Palolieza (vm Sonny af hoymark)

Nu wil ik haar volgend jaar laten dekken, maar ik wil wel graag een beetje op kleur fokken, dus of bont of appaloosa. Wie kent er (betaalbare) mooie hengsten. In de omgeving doetinchem/ arnhem.

En nog een vraagje als je paard drachtig is, moet daar nu vaak de dierenarts bij komen??

groetjes esther

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Appaloosahengsten/ bonte hengsten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 06:06

In principe hoeft de veearts er alleen maar bij te komen om haar te scannen en eventueel nog een keertje op te voelen als je het in een later stadium niet vertrouwd.

Appaloosa-hengsten in de buurt zijn Palousa Convenance, staat in Nijkerk, Oleander, staat in Beekbergen, en Isala's Orient, staat in Horssen. Of deze er volgend jaar ook staat is niet bekend. Verder staan Taro af Baroplund en Sunflowers Joy's Jewel in Klarenbeek, maar ik weet niet precies waar dat ligt. Zafir van Cordula's Hoeve staat in Apeldoorn, deze heeft een dekbeperking, maar zal ongetwijfeld daar niet aan komen, gezien de aantallen appaloosa's die er gefokt worden. Op http://www.nas.dds.nl/hengsten/index.html staan alle hengsten bij het appaloosa-stamboek.

Overigens zou ik bij een appaloosa-merrie kiezen voor een appaloosa-hengst of een effen hengst, en niet een bonte. Met bont heb je kans op pintaloosa, en dat is ongewenst bij het stamboek.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 15:35

dat wat je zei over en pintaloosa klopt niet, mijn paard is ook een pintaloosa de vader is bont en moeder appoloosa en staat gewoon in het stampboek gerigristreed. duss....

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:38

beetje offtopic, maar heb je misschien foto's van je paardje? Ik heb namelijk ook een Cool Cracker dochter en ik zouw ele ens nakomelingen van hem willen zien

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:53

Bij ons op stal in Nijkerk (nabij Amersfoort) staat de appaloosa ggk dekhengst Palousa's Convenance (v. Gribaldi). Leuke stippel zoals ik het graag zeg Haha!. Leuk dier hoor!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:48

sundance11 schreef:
dat wat je zei over en pintaloosa klopt niet, mijn paard is ook een pintaloosa de vader is bont en moeder appoloosa en staat gewoon in het stampboek gerigristreed. duss....

Als dat bij het NAS is dan wel de registratielijst, en niet in het stamboek.

Stukje vanaf de NAS-site:

Citaat:
Welke kruisingen zijn ongewenst?
Het Nederlandse Appaloosa Stamboek streeft ernaar om Appaloosa’s te fokken met een vlekkenpatroon dat vast en blijvend is. In ieder geval worden uitgeselecteerd dieren die de navolgende kleureigenschappen vertonen en/of vererven:
Schimmel (grijs), Platenbont en andere bontvormen zoals pinto, overo, sabino en tobiano.
Onveranderlijke schimmels (moorkoppen) worden als ongewenst gezien. Het is daarom sterk af te raden met deze dieren te fokken.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 12:09

Mijn paard had als veulen bonte aftekeningen en stippels, maar dat bont is overgegaan in stippels. Maar goed ze heeft in iedergeval het NAS paspoort.

Ik heb momenteel geen foto's op de pc staan maar zal ze binnenkort ff scannen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 13:18

Paspoort zegt niet zoveel, dat geven ze nog wel aan een ezel af. Haha! Het gaat erom in wat voor boek ze staat bij de NAS. Is ze bij een stamboekopname geweest?

En als je ook veulenfoto's hebt wil ik die ook graag zien. Ben wel benieuwd naar die verdwenen bonte vlekken! Dat is namelijk niet normaal, een bonte blijft zoals ie geboren is (tenzij het een schimmelbonte is), een appaloosa blijft wel een toverbal.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 11:56

Ik weet verder niet of ze bij een stamboekopname is geweest. omdat ik haar vanaf 1 jaar heb.

blijkbaar kunnen die vlekken wel verdwijnen, je kunt nog wel de rand zien waar ze toen bont was, maar dat zijn dus nu stippels. ik heb wel foto's maar de scan is kapot, zal ff kijken of ik bij me vriend kan scannen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 10:14

Dan is ze niet bij een stamboekopname geweest, want dat kan vanaf 3 jaar, en dan had je het wel geweten. Knipoog