Citaat:Brakel – De 13-jarige KWPN-hengst Kigali (Wolfgang x Voltaire) van stal Zoer is voor de helft aangekocht door Dressuurstal van Baalen, dit met behulp van Jan de Vries van BMC en Henk Krooswijk van bouw- en aannemingsbedrijf Binneweg de Panter. Kigali gaat daarmee vanaf heden BMC Kigali heten.
Het is de tweede keer dat Olympisch amazone Coby van Baalen mogelijkheden ziet in een eerder als springpaard geschoolde hengst. De eerste keer ging het om de helaas gestorven zwarte Ferro, waarmee Coby uiteindelijk ondermeer Olympisch teamzilver haalde in Sydney, nu gaat het om de voormalige wereldkampioen van de 5-jarige springpaarden in 1997, Kigali.
Kigali werd gefokt door H. Huis in ’t Veld uit de bijzondere merrie Finesse (Voltaire x Gag xx). Finesse nam met Emile Hendrix ondermeer deel aan de Olympische Spelen in Atlanta 1996. In 1997 was Finesse Rabobank paard van het jaar na een fantastisch sportjaar.
Arend Zoer kocht haar zoon Kigali als veulen. “En Kigali’s 7-jarige zoon Respekt gaat deze week weer met mijn zoon Albert mee naar Rome, weer de nieuwe generatie!”, zegt Zoer enthousiast.
Kigali blijft voor de dekdienst beschikbaar bij Maatschap Zoer, maar komt ook bij de Gebroeders van Manen ter dekking.
Coby van Baalen staat versteld van de intelligentie en het leervermogen van de hengst. “Kigali vertoont in zijn temperament het meeste bloed van alle paarden die ik tot nu toe tot Grand Prix heb geschoold, maar is ook zeer ongecompliceerd in de omgang. Hij wil alles begrijpen en alles voor je doen. Ik ben ongelooflijk blij met hem! Ik ga niets overhaasten, maar hoop aanstaand najaar of volgend voorjaar de Grand Prix-ring binnen te kunnen rijden. Maar nu eerst het lichte tourkampioenschap in Nijmegen over 14 dagen”, zegt Coby van Baalen.
Bron: www.vwf.nl
. Nu denkt men in ieder geval dat Coby t zelf voor elkaar kreeg
Coby krijgt paarden toch echt heel fijn aan het lopen, of zij ze nou van meet af aan in opleiding had of dat ze werden overgenomen.