Even een drachtigheids dip!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gitta

Even een drachtigheids dip!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 16:17

Nou zoals de titel al zegt hebben meer mensen dat zo langzamerhand.
Hier is jasmijn in een week zo rap veranderd en nu staat alles weer stil.
Ze heeft toch maar de band omgekregen omdat het 7 jaar geleden met haar 1e veulen door geen helpende hand aanwezig niet zo goed is gegaan.
Ook weet ik niet hoe ze de 1e dracht was volgens degene die haar toen had heeft ze hem overvallen door zonder echte tekenen te gaan beginnen ok het was toen een maiden maar toch zie vaker veulens komen zo van ploep verassing (geen maidens)
Ben ik nou te voorzichtig of hebben meer mensen dit gevoel. Het zou bij mij zeker ook wel komen omdat het mijn 1e veulen is en omdat de kans erin zit gelijk ook haar laatste veulen omdat het nog niet zeker is hoe haar been het houdt. Dus als er mensen zijn die om wat voor reden ook zo rondlopen hoor ik het graag!!!

Tinne

Re: Even een drachtigheids dip!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 16:57

Het wordt voor mij ook de eerste keer en ik merk nu al dat ik met alles heel erg voorzichtig ben. Ik heb op een stal gewerkt waar elk jaar wel een paar veulens geboren werden, maar toen was ik er helemaal niet zo mee bezig als nu.

Ik denk wel dat het goed is dat je voorzichtig bent en zo te horen ben je ook niet té voorzichtig Knipoog. Je let gewoon goed op haar, zodat alles goedgaat, let maar op!

Succes he! Komt helemaal goed OK dan! !

bandosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 17:08

tja echt een drachtigheidsdip hebben we hier nog niet, meer een examendip Haha! Maar mijn merrie is dus wel echt maiden, en eigenlijk ik ook, voor mij ook eerste keer dat ik een veulentje fok. Bij ons word het veulen er ook scheel uitgekeken, in het begin zaten we der buik dik te kijken. Eindelijk is die dan dus dik en nu zit ik het uier dik te kijken. Vorige week had ie in ene vaart gekregen ook der banden waren in ene veel losser. Paar dagen terug leek alles in ene weer normaal te zijn en vandaag was het uier weer toegenomen maar de banden weer niet.
Tja ik weet ook niet zo goed hoe het allemaal gaat lopen, maar het komt vast wel goed! Bij jou komt het ook vast allemaal wel goed joh! Ik weet niet of er mensen in de buurt zijn die er verstand van hebben, bij mij gelukkig wel en dat werkt toch wel even wat prettiger.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:46

Hier nog zo'n geval.....
Merrie is maiden en wij hebben ook nog nooit een veulen gekregen.
Ik zit me voordurend ook van alles af te vragen. Het begint nu toch spannend te worden.
Vindt absoluut niet dat je overdrijft hoor!! Voel met je mee.
Ik heb vandaar onze dierenarts maar eens gebeld met de vraag of hij 's nachts ook komt... We wonen in een klein gehucht, en de dichtsbijzijnde paardenkliniek is min. 3 kwartier rijden. Daarom maar even bij een veearts in het dorp geinformeerd.
Het is toch alleen maar verstandig om alles goed in de gaten te houden? Ik weet nog niet zo goed waar ik allemaal op letten moet en wat er zou moeten veranderen maar hier op bokt leer je een hoop Haha!
Ik vind het leuk als je me op de hoogte houdt, onze merries moeten nog even lang. Ik denk dat er hier nog niks aan de hand is. Heb jij foto's van de uiers enzo?

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 22:12

Tinne: Is altijd wel even fijn als je even anderen hoort en hoe die het ervaren Knipoog soms denk ik gewoon wel eens dat ik te zeikerig ben maar ja je wacht er tenslotte 11 maanden op en dan wil je het risico zo klein mogelijk maken!!en dank je die laatste loodjes zijn echt wel heel spannend!!

bandosx:Haha examendip is nog vervelender denk ik en dat had ik hetzelfde eerst staar je blind op de buik en nu op uier de banden en dat soort dingen en hier hetzelfde hoor haar banden blijven dan wel slap maar dan is haar staart weer heel los en dan knijpt ze weer ontzettend kortom geen peil op te trekken . En ja hoor wat betreft mensen die er verstand van hebben sta ik perfect sta bij mijn veearts thuis dus dat zit wel goed Knipoog

twinkel:Ja we gaan idd gelijk op spannend hoor en kan me goed voorstellen dat je even checkt bij je veearts en vind ook dat je veel meekrijgt hier op bokt alleen doen al de merrie's het jammer genoeg anders geen peil op te trekken Haha! . ja hoor hou je op de hoogte en volg jou ook op de voet vind het leuk om te vergelijken met de merrie's die zo dicht bij elkaar zitten.
Heb zeker wel uierfoto's
deze van 19 mei wel wat uier maar niks heftigs!

Afbeelding

En deze van 21 mei ineens flink uier en ook tepel

Afbeelding

Momenteel lopen ze met de dag voller en ze zijn nu ook keihard !
Hoe is dat bij jou merrie?

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:36

Woh dat is een verschil in 2 dagen....
Ik zal proberen ook foto's te maken. 's ochtends zien de uiers er zwaar en gevuld uit. Ja
Na een dagje wei is het echter wel weer minder en een soepele huid Verdrietig
Honey is wel dik, ze wandelt alleen nog maar in de wei, terwijl ze vorige week nog wel een sprintje wilde trekken. Ik kan wel overal aankomen. Ook de uiers.
Denk dat het nog wel even duurt. Helaas. Ik heb een camera naast me bed, dat vind ik best luxe, maar volgens mij ben ik er meer mee bezig dan de merrie. Knipoog

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 14:05

Zoo dat is zeker luxe nee ik word gebeld door mijn va als ze gaat beginnen dus dan moet ik nog even 7 minuten gas op de plank maar ze is in goede handen en als ik het dan mis nou ja dan is het schijnbaar een vlotte bevalling geweest Knipoog

Ben benieuwd naar de uierfoto's van jou merrie !!

Hier gaat het denk ik ook nog wel even duren hoor gisteren had ze wat wit kristalachtig aan haar ene tepel maar dat was vanmorgen nog gelijk dus ga zo nog maar weer even loeren bij haar Knipoog

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:46

Heh Gitta, kan mij goed voorstellen hoor, ik ben ook erg benieuwd naar de kleine van Jasmijn, een halfbroertje/zusje voor Valley...spannend hoor.
Kijk eens op de site van MarijeR die heeft ook veel uierfoto's van haar welshcobs en ondertussen aardig wat ervaring!
Is maar een tip Pling ...heel veel sterkte en succes strakjes! Ik hoor het wel, kom ik de kleine zeker bewonderen! Pling

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:57

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 16:13

Stephany: ja had de uiers al bewonderd haha maar wel bedankt hoor!!
Jasmijn gaat me gewoon lekker foppen denk ik Knipoog uiers lopen nu weer terug ach ik ga gewoon mijn gang hoor probeer het even een beetje van me af te zetten zo kan ze nog wel even doorgaan.
Ze heeft de band om staat op een zo veilige mogelijke plek ik ga er een paar keer per dag heen meer kan ik niet doen!
En ben ook erg benieuwd naar het veulen maar blijf voorzichtig moet het er eerst naast zien staan dan pas word ik echt blij Knipoog

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 16:23

he mensen, nog een tip. Probeer een dagboekje bij te houden. Altijd handig voor in de toekomst, dan weet je een heel klein beetje wat je merrie doet als een kleine op komst is...
ennuh Gitta wat superfijn dat je merrie bij een VA staat. En als het zover is rij je dan wel voorzichtig? Zo'n veulen heeft al 11 maanden op zich laten wachten, die paar minuten die je dan nodig hebt om het mee te maken wacht ie dan ook maar!! Lachen
(ik heb ook al een "route" uitgedacht, weet precies waar de flitspalen staan etc, voor het geval dat ik onverwachts gebeld wordt)

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 16:28

Kimmb: is een goede tip van jou dat dagboek Knipoog en is idd wel een fijn gevoel dat ze bij mijn va staat maar goed ook ben echt een stresskip Haha!
En ja hoor langs de route bij mij staan namelijk ook veel flitspalen en ach als ik het mis ging het snel ook fijn voor de merrie belangrijkste is dat het goed gaat en gezond is toch!!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 19:52

Kimmb. Ja dat is een goed idee om een dagboek bij te houden. Ga ik doen. We willen als het enigzinds kan haar weer laten dekken.
Heb alleen nog geen flauw benul welke hengst...Ben naar heel veel shows geweest maar weet t nog niet.

Ondanks dat Honey bij me in de achtertuin staat, heb ik nog geen uier foto's gemaakt. Mijn "rij" route is kort, dus zal ik straks nog even een poging wagen.
Is heel fijn om je beessie dichtbij te hebben, alleen je ziet ook alles.... (ik ben ook nog makkelijk ongerust te krijgen).
Maar ook: Als je je niet lekker voelt even fijn een half uurtje in de stal bij je paard. Ik knap er altijd reuze van op.
Wordt vervolgd.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 06:48

Nou Kimb die korte route was niet meer nodig Clown maar jij kan gaan genieten van de kleine lekker hoor!
twinkel en heb je de uierfoto's al gemaakt ben wel nieuwsgierig hoe het ervoor staat?

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 07:53

Ga een poging doen foto's te plaatsen...
Ik ben niet zo goed ik zulke dingen dus als er niks staat......... Bloos
Afbeelding
Er hangt een druppel aan de uier. Is dat hars of kegelen? Kun je nagaan hoe weinig verstand ik ervan heb...
's avonds is het nog wel beduidend minder stak dan 's ochtends.

Afbeelding
Het wordt wel alle dagen iets meer. Dat gele had ik nog niet gezien.

Heb jij dat ook Gitta?

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 22:28

Jaa dat heb ik ook Haha! grote kleverige druppels volgens mij is het hars .
Bij jasmijn was het vanmorgen 2 grote druppels eraan en vanavond zag ik 2 witte iemiemienie puntjes erop zitten !!!

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 22:33

is er ookal verschil tussen hars en kegelen?
wat is het verschil dan?

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 22:37

uh tja volgens de mensen hier is ze nu aan het harsen wat dan waarschijnlijk dadelijk overgaat in kegelen dus dat het meer melkachtig wordt Verward Ik dacht namelijk ook altijd dat harsen geen echte druppels gaf en er hingen toch flinke druppels aan is alleen heel kleverig!!
Dus als iemand duidelijk het verschil kan vertellen graag Knipoog je moet maar een kijken bij de uierfoto's van marijer hier de link http://www.foalcam.nl/

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:07

Als ik het dus zo bekijk, gaat een merrie eerst harsen en daarna kegelen. Met verschillende mogelijkheden ertussen in Knipoog
Dan is Honey denk ik aan het harsen. Ben wel helemaal enthousiast geworden. Zo kun je in ieder geval zien dat het een stapje verder gaat.
Uiers die vollopen en drupjes enzo. De dip is weg gelukkig.
groetjes en tot de volgende keer.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 10:47

ja mijn dip is ook wel weg nu jasmijn is nu dus gaan kegelen dus weer een stapje in de goede richting Knipoog (mits ze natuurlijk dat boek van macy niet gevonden heeft dan is mijn dip zo weer terug Clown )