Hackney hengsten gezocht.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BiondaMax

Hackney hengsten gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 20:06

Hallo Hackney fans

Ik zoek voor een kennis zonder PC info over Hackney hengsten, daar zij er twee hebben waarmee ze tweespan rijden. Het gaat om de vogende hengsten.
- Jupiter
- Plain's Performer
- Brooc acres Goldfinch
- Browns Liberty Light
- Holypark Jubilation
Alvast bedankt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Hackney hengsten gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:29

Wat voor info over deze hengsten zoek je? Brooke Acres Goldfinch (neem aan dat je dat zo schrijft gezien de stalnaam) ken ik niet, Browns Liberty Light heb ik wel ooit van gehoord, en de andere 3 zijn wel bekend. Alledrie dekken ze overigens niet meer als ik het goed heb.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 09:52

ik heb een Hackney-pony gehad en dat was een Bucklands Music Maker x Brown's Liberty Light, volgens mij dekt hij ook niet meer.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:15

Myrdal, ik denk niet dat je een pony hebt gehad van Brown's Liberty Light, dit is waarschijnlijk een grote maat hackney, gezien de andere hengsten die ze zoekt, en de hackney-fokkerij wordt strikt gescheiden gehouden in de pony's en paarden. En Bucklands? Bedoel je misschien Bloklands? Bucklands bestaat niet als hackney-stalnaam, of staat in ieder geval niet geregistreerd.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:27

Tja, ik heb haar ook gewoon uitgebracht in de sport, ze is 1.55m dus idd grote maat, maar in de dressuur/spring sport viel ze dus gewoon in de E-pony maat. Bovendien heb ik haar 5 jaar gehad, met papieren en daar stond toch echt Bucklands op. Ik heb het nog even nagekeken op een oude startkaart.
Aangezien mijn pony 13 was toen ik haar verkocht, 8 jaar geleden, moet ze nu 21 zijn, dus ik neem aan dat Brown's Liberty Light niet meer dekt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 12:39

Tja, als je bij rassen over paarden en pony's praat kijk je niet naar de Nederlandse maten. Knipoog Een hackney-paard valt in Nederland inderdaad vaak in de E-maat, maar in geval van het ras wordt wel over paard gesproken. Een hackney-paard begint zelfs bij de 1,40m!
Browns Liberty Light moest inderdaad al een oude hengst zijn, maar die anderen zijn ook allemaal de 20 gepasseerd. En dat Bucklands zou dan inderdaad ook wel kunnen, kan een naam zijn van voor mijn tijd. Haha!
Jammergenoeg weet ik niet zo veel over grote maat hengsten, wij fokken kleine maat hackney's (de pony's dus Knipoog ) maar ik zou kunnen kijken of ik via connecties wat te weten kan komen. Moet ik wel weten wat voor info je zoekt.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 16:15

Ik heb nog even gezocht naar de naam Bucklands op internet (ik was nieuwsgierig geworden) en dit is volgens mij een Engelse stal, ik heb nog 2 Hackneys gezien in Engeland met Buckland voor hun naam, ook allebei grote maat. Ik had er trouwens wel nederlandse papieren bij, mischien kwam haar moeder uit Engeland.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 18:16

Wie kent dan de hengst Blokland's Sensation..? Daar heeft een familielid van ons een nakeomeling van uit een Unitas merrie...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:13

Yep, ken ik. Jonge hengst nog, ik meen van de familie Borkent. Goede hengst, weet nog niks van zijn nafok, hij zit nog in zijn eerste jaren (volgens mij de eerste lichting veulens). Geloof dat hij kampioen is geworden van de hengsten grote maat, maar dat weet ik niet zeker meer. Staat me iets bij dat de kampioen en de reservekampioen van dezelfde fokker waren, en Blokland Shales was reservekampioen.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 14:32

Ik zocht eigenlijk foto's van deze hengsten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 16:52

Aan foto's kan ik je niet helpen. Misschien even een mailtje sturen naar het stamboek? Adressen en links kun je vinden op http://www.hackneystamboek.nl/index2.htm. Ben bang dat ze zeker digitaal niks zullen hebben trouwens, maar je weet het nooit!

mssX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 18:23

Holypark Jubilation... heel bekende naam. Heb de naam op concoursen volgens mij vaker gehoord, maar is alweer een flinke tijd terug. Plains Oerformer idem. Zal `ns kijken of ik nog ergens wat info kan vinden...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:31

Heel veel grote maat hackney's stammen af van Holypark Jubilation, Plain's Performer of Plain's Splendid.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 13:22

Neonlight schreef:
Yep, ken ik. Jonge hengst nog, ik meen van de familie Borkent. Goede hengst, weet nog niks van zijn nafok, hij zit nog in zijn eerste jaren (volgens mij de eerste lichting veulens). Geloof dat hij kampioen is geworden van de hengsten grote maat, maar dat weet ik niet zeker meer. Staat me iets bij dat de kampioen en de reservekampioen van dezelfde fokker waren, en Blokland Shales was reservekampioen.

Huh, mijn zwager heeft er een drie jarige nakomeling van (Blokland Sensation) met een blauw papier...? Hoe kan dat dan..?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:24

Dan zal er vanuit de merriekant misschien iets zijn? Of.......ik zei nog, hij zit nog in zijn eerste jaar, of eerste jaren, misschien heeft hij voor de goedkeuring al gedekt? Dan krijg je ook "blauw papier". Wordt dan als het goed is wel omgezet naar gewoon papier, bij stamboekopname. Of ik moet een andere Bloklands voor hebben, maar ik kan me geen andere als Sensation en Shales qua namen voor de geest halen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:31

Oke, even gegoogled, hij is ouder dan ik dacht:

BLOKLAND’S SENSATION V.6396 - 02 MAART 1998 - BRUIN

Eigenaar had ik wel goed, dus ik heb wel de goede hengst voor ogen. Dit komt trouwens vanaf de lijst van goedgekeurde hengsten van het Nederlandsch Hackney Stamboek. Is wel een lijst van vorig jaar zo te zien, dus hij is nu zeker voor het 3de jaar dan goedgekeurd.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:41

Is hij ook goedgekeurd bij het KWPN ..? De moeder was van Unitas (= gelders voor zover ik weet), en er zit KWPN papier bij (blauw dus...).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 19:07

Nee, hij is niet goedgekeurd voor het KWPN. Vandaar het blauwe papier dus, je hebt het over een KWPN papier en ik dacht dat het over een NHS papier ging. Knipoog

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 21:55

Ah, we hebben het mysterie ontrafeld!!! Ik vind het geen aanrader hoor, om hem met een gelderse merrie te kruisen... Dit paard heeft een lelijk hoofd (hele, héle grote grilligheidsbult onder de ogen), een hertenhals en een lange rechte rug. Ze loopt maar heel normaal, weinig hackny-achtigs aan... ze heeft wel een vrij rustig karakter en een mooi kleurtje (donker bruin). Misschien zijn er ook wel mooie kruisingen tussen gelders en hackney hoor, maar deze hoort daar niet bij...
Ach, het karakter is in ieder geval wel okay!