heeft rijden invloed op de dracht van een merrie??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dries

heeft rijden invloed op de dracht van een merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 19:28

mijn merrie is pas gedekt en ik weet nog helemaal niet of ze drachtig is maar ik vroeg me af of het rijden invloed kan hebben op de dracht.
kan ik bijvoorbeeld nog gewoon met haar springen of kan je dat beter laten en kan ze gewoon getraint worden of moet je er iets minder van gaan vragen.

ik heb eigenlijk geen idee hoe dat allemaal zit, en ik vroeg me af of jullie daar meer over wisten.

alvast bedankt! Knipoog

fen

Re: heeft rijden invloed op de dracht van een merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:12

Als je geen te gekke dingen doet kun je daar nog de hele zomer gerust mee rijden. Meestal wordt de buik pas dik in het najaar. Voor het veulen kan het geen kwaad. Van springen gaat het veulen er niet uitvallen (op de wei zijn ze toch ook vaak aan het bokken en rennen). Ik zelf stop meestal in het najaar met springen en rijd haar daarna nog wat dressuurmatig, zodat de conditie een beetje goed blijft.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:23

zeker in het begin zal springen nog kunnen hoor! pas als ze echt dik gaat worden ( maar dat zul je vanzelf merken) zal ze ook aan gaan geven dat ze graag wat rustiger aan wil doen.

verder heb ik het idee dat een paard wat goed in conditie is, makkelijker zal bevallen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:27

bedoel je of de 'vrucht' los kan laten als je gaat springen in de eerste weken of zo? Nee hoor,dat kan niet,en als het wel zou gebeuren,dan was het al een 'miskleum' om het zo maar even uit te drukken...

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:12

Rijden kun je zolang de merrie aangeeft dat ze wilt.
Ben er dit jaar achter gekomen , dat de merries met conditie gemakkelijker bevallen, dan diegene die al maanden stilstonden.

dries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 21:43

ik spring eigenlijk niet zo veel hoor rij meer dressuur, rij nu in het L2 met haar maar springen vind ze heel leuk en ik ook, ze kan ook best goed springen en ik dacht eraan om haar een keer te starten in het B om te kijken hoe ze dat doet. alleen nu vroeg ik me af of dat geen kwaad kan als ze drachtig is, en of stress invloed heeft op de groei/ ontwikkeling van het veulen. want een eerste springwedstrijd zal zeker spanning opleveren bij haar. al die vlaggen en rare hekjes.
wat denken jullie zou dat kwaat kunnen?
anders doe ik het niet of misschien nog als het veulen er is.

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:49

Tja, mijn merrie is over 26 dagen(!) uitgerekend.

We hebben vanmiddag nog 2 uur doorgebracht in het bos en een paar stevige galloppades gedaan. Mijn dierenartsen staan versteld dat mijn hoogdrachtige merrie er zo goed uitziet en nog zoveel energie heeft. Hun advies is dan ook: doorrijden zolang de merrie aangeeft dat ze het aankan.

Over ongeveer 26 dagen kan ik je vertellen of een merrie in top conditie ook een makkelijke bevalling krijgt Knipoog .

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 09:56

Nou, ik heb mijn merrie ook doorgereden tot in de 10e maand en die had zeker geen gemakklijke bevalling. Als ik er niet bij was geweest hadden we een dode merrie en een dood veulen gehad. Maar goed, over het algemeen zijn de merries beter in conditie, hebben meer spieren, dus hebben ze het wat makkelijker. Kijk maar naar de natuur, daar moet een hoogzwangere merrie ook nog altijd weg kunnen rennen.

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:09

Hoi dries,

Als een merrie drachtig is kun je haar gewoon rijden zoals je normaal ook doet. Als de merrie echt wat zwaarder begint te worden (bij de ene na 4 mnd bij de andere pas na een maand of 9) zou ik het wat rustiger aan gaan doen. Sommige paarden kun je zelfs doorrijden tot een paar dagen voor de bevalling maar zoals al eerder gezegd kijk gewoon goed naar de merrie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:22

Ik rijd zeker de eerste 18 dagen niet en als ze drachtig blijkt te zijn vermijd ik ook alles stress tot de 30 dagen! Dus pas na 2 scannen en alles is goed ga ik weer de training oppakken.

Ik probeer alle stress te vermijden en die van mij is al zo´n neuroot dus ik rijd gewoon niet dan. Alleen wat licht longewerk of wandelen, totdat ik zeker weet dat het vruchtje er goed zit.

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:38

volgens mij mag je gewoon doorgaan met rijden, ik ben ook gewoon doorgaan met rijden toen mijn oude verzorgpaard drachtig was, het kon geen kwaad en er is niks fout gegaan.
Als ze wat dikker wordt zou ik het wel langzaam af gaan bouwen en volgens mij ongeveer een maand van tevoren, denk ik, (voor de bevalling) echt stoppen met rijden.

dries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 07:42

ik dacht ook wel dat je gewoon door kon rijden tot ze zelf aangeeft dat ze niet meer wil, alleen ben ik zo bang dat het dit jaar weer niet lukt dat ik toch voor de zekerheid even na vraag hoe het zit met het rijden enzo of dat invloed kan hebben.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:13

Mijn merrie werd erg moeilijk drachtig, waarschijnlijk wedstrijdstress, en die hebben we dus de eerste 3maanden stilgezet. daarna zijn we rustig weer begonnen en is ze van wedstrijdpaard gepromoveerd Huilen tot bospaard (ook leuk voor de verandering) Ik heb haar tot 3weken terug nog gereden, maar galoperen vond ze toen niet meer leuk. Dus heb ik toen besloten om haar niet meer te rijden tot na de bevalling

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:24

Ik rij nu tijdelijk niet op mijn bijrijdpaard. Dinsdag is ze geïnsemineerd, en volgens de dierenarts is het verstandig de eerste weken geen zadel op te doen. (Deze merrie is 3 jaar oud, en net onder het zadel)
Dus net zoals Suzanne F. zegt.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:08

De dierenarts hier zegt het ook hoor, de eerste paar weken niet rijden en geen stress. Als het eenmaal goed zit kun je weer rijden.

dries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 09:37

oke jullie krijgen van jullie da het advies om niet te rijden de eerste drie weken, maar waarom? wat betreft de stress daar kan ik me iets bij voorstellen maar gewoon lekker ontspannen rijden [ niet te zwaar trainen maar gewoon wat basis rijden] wat zou dat voor invleod kunnen hebben. het lijkt mij namelijk ook slecht om een paard wat goed in conditie is opeens helemaal stil te zetten of in de wei te gooien. dat lijkt me niet goed voor de spieren. doen jullie [ degene die ze de eerste weken niet rijden] ze die weken wel longeren?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 09:47

Suzanne F. schreef:
Ik rijd zeker de eerste 18 dagen niet en als ze drachtig blijkt te zijn vermijd ik ook alles stress tot de 30 dagen! Dus pas na 2 scannen en alles is goed ga ik weer de training oppakken.

Ik probeer alle stress te vermijden en die van mij is al zo´n neuroot dus ik rijd gewoon niet dan. Alleen wat licht longewerk of wandelen, totdat ik zeker weet dat het vruchtje er goed zit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:47

Zoals hierboven idd van mij gequote: Om stress te vermijden aangezien die van mij zo´n neuroot is. Ook als je een net zadelmakke hebt kan dat nog stress opleveren. Kijk als jij een recreatiebosscrosspaard hebt die rondsjokt dan maakt het niks uit natuurlijk. Maar ik vermijd het rijden omdat ze zich heel snel druk maakt.

dries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 19:17

Suzanne F. schreef:
Zoals hierboven idd van mij gequote: Om stress te vermijden aangezien die van mij zo´n neuroot is. Ook als je een net zadelmakke hebt kan dat nog stress opleveren. Kijk als jij een recreatiebosscrosspaard hebt die rondsjokt dan maakt het niks uit natuurlijk. Maar ik vermijd het rijden omdat ze zich heel snel druk maakt.

ik rij met mijn paardje momenteel in het L2 wedtrijden dan, train voor het M1 ] en spring zo af en toe eens voor de afwisselling [ niet op wedstijd hoor] momenteel heb ik het toevallig even rustig met wedstrijden, pas weer ergens in juni. mijn paardje is best pittig met rijden maar niet super nerveus of zo, ja ze ziet wel eens erge dingen waar ze neit langs wil maar verder geen neuroot ofzo. dus als ik zo begrijp dan is het niet erg om te rijden als er maar niet teveel spanning is en geen stress.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:40

dries schreef:
ik rij met mijn paardje momenteel in het L2 wedtrijden dan, train voor het M1 ]
en spring zo af en toe eens voor de afwisselling [ niet op wedstijd hoor] momenteel heb ik het toevallig even rustig met wedstrijden, pas weer ergens in juni. mijn paardje is best pittig met rijden maar niet super nerveus of zo, ja ze ziet wel eens erge dingen waar ze neit langs wil maar verder geen neuroot ofzo. dus als ik zo begrijp dan is het niet erg om te rijden als er maar niet teveel spanning is en geen stress.

Die van mij is een supercoole tante. Maar blijkbaar is op wedstrijdniveau (M2) trainen toch te zwaar om haar dragend te krijgen.
Dus het hoeft niet aan het karakter te liggen, maar als de training zwaar is kan dat ook een rol spelen. Gelukkig is ieder paard anders. Haha!