Inschrijven dubbel stamboek? (NAS/NMPRS)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Inschrijven dubbel stamboek? (NAS/NMPRS)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 09:12

Met een paar weken (zodra ze hengstig wordt) Gaat Honey naar de hengst.
De hengst in kwestie is een few spot. Goedgekeurd bij het NMPRS (met premies) en vetarinair goedgekeurd bij het NAS.
Op voorwaarde dat het veulen appaloossa kenmerken heeft en keuringswaardig is, overweeg ik het in beide stamboeken te laten opnemen. Alleen hoe werkt dit? Want je krijgt natuurlijk maar 1 dekbon, en ik kan me niet voorstellen dat ze met een kopie genoegen nemen...

Bonte

Re: Inschrijven dubbel stamboek? (NAS/NMPRS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 16:29

Volgens mij mag een paard niet bij 2 stamboeken ingeschreven staan. muv Dekhengsten.
Bij de tinkers waren er ook eerst 2 stamboeken en de mensen hebben moeten kiezen, omdat ze niet bij 2 stamboeken geregistreerd mogen zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:12

Idd, ze mogen niet bij 2 stamboeken ingeschreven staan met de uitzondering van hengsten die aan het fokdoel van meerdere stamboeken voldoen.

Dus een hengst met NSPS papier kan NMPRS ingeschreven worden. Een pony met NAS papier ook.
Een oldenburger, een BWP'er, eentje van Zangersheide enz enz enz kunnen allemaal naar het KWPN(en andersom vast ook vaak wel).

Dus als het een merrie is zal je moeten kiezen. Als het een hengstje is kan je dus bij de ene laten registreren bij geboorte en dan het paspoort later naar de ander toe sturen om hem daar ook te laten registreren.

Dat is met Dennis dus ook gebeurd. Hij loopt met een NSPS paspoort(en is daar nog steeds ingeschreven) met daarin een NMPRS aantekening dat hij daar ook goedgekeurd is met zijn prestaties.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 11:56

Toch wel, althans ik kreeg dit antwoord van het NAS:

Je hebt maar 1 dekbon nodig en die kan je bij beide stamboeken inleveren.
Moonlight Samba is bij het NAS alleen veterinair goedgekeurd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:10

Vind dat vreemd, want wil je die dekbon in 2en scheuren of zo? Je krijgt hem namelijk niet terug! Geloof niet alles wat ze bij het NAS zeggen, Lenie zegt wel vaker dingen die niet kloppen.
En volgens mij kun je niet bij 2 stamboeken inschrijven. Ben je al lid van het appaloosa-forum? (http://foxtrot.messageboard.nl/2504/.) Hier kun je je vraag ook nog even stellen, zitten veel mensen op die een stuk meer weten als de mensen die de telefoon beantwoorden bij de NAS!

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 22:15

Je krijgt ook 1 dekbon, omdat je moet kiezen. het kan bij beide, maar niet tegelijk. Je kan dus kiezen. 1 dekbon is 1 stamboek. Bij de Tinkers krijg je ook 1 dekbon van een hengst die bij beide is goedgekeurd. De merriehouder kan dan zelf kiezen bij wel stamboek die wil.

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 06:13

Ik weet niet precies hoe het zit met het inschrijven als veulen,, ik weet wel dat één van de hengsten van de Bleekmeerhoeve is ingeschreven bij het Falabella én het NMPRS.. dus net wat Dennis zegt denk ik Ja