wie kent de hengst Actueel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Motje

wie kent de hengst Actueel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 17:45

Wie kent de hengst Actueel?

Graag info, en misschien een foto??

Alvast bedankt!

Groetjes Monique
Laatst bijgewerkt door Karin op 21-05-05 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

Mireille1970

Re: Actueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 17:48

De hengst is inmiddels al jaren ruin en stond altijd op Hippisch Centrum de Hoeksche Waard (was van een pensionklant van Tim Coomans meen ik). Zware beetje lompe hengst. Ik heb nog foto's. Zal er wel eens voor gaan zitten om een en ander gaan inscannen (morgen ofzo) om de foto's in Mijn Album te zetten.

(oa Actueel, Beethoven, Aktion, Harcos, Darwin, Grafiet, Vanitas, Elcaro, Forum, Caritas)

Motje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 18:22

Maar hij was wel goedgekeurd?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 18:36

Ja en is op 3 jarige nakomelingen afgekeurd. Heb thuis een heel verhaal over hem, zal hem voor je opzoeken!

Heb bij mensen gereden die een Actueel fokmerrie hadden! Heb er ook een aantal topics over gemaakt op FA!

Motje

Re: wie kent de hengst Actueel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 19:30

Ik heb gezocht met de zoekfunctie maar hij werkte niet helemaal.

Ik heb een paardje op marktplaats gezien dat was een JazzXactueel vandaar dat ik me af vroeg wat voor paard dat was want ik ken hem verder niet. Dus alle info is welkom.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 22:13

Actueel komt uit de stam van vd Koppel uit Wadenoijen. Een hele goede stam waar veel hengsten uitkomen oa Playboy (NRPS, Finland), Pandoer (USA), Wanroy (USA).
Hij komt uit de hengst Saluut en de merrie Sinda (Vesins), die een zus is van mijn eerste paard Colda.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 23:30

Actueel (Saluut x Vesins xx x Ulex)
Geb. datum: 29 maart 1982
Stokmaat: 172
Kleur: bruin

Verrichting Ermelo 1985
Vriendelijk met goed humeur. Gehoorzaam, eerlijk en terughoudend. Bij begin onderzoek nog groen. Moeilijke mond, daardoor moeilijk aan de teugel te krijgen. Wegens mondproblemen gereden met Engelse neusriem en ongebroken bit; later weer normaal opgetoomd. Weinig voor de kuit en wisselt steeds in tempo. Daardoor moeilijk om goed te rijden. In begin onderzoek stap ruim en regelmatig. Toen later meer verzameling werd gevraagd werd stap af en toe onregelmatig.
Stap bleef voldoende ruim. Draf tamelijk stug met weinig tact. Draf voldoende ruim. In draf moeilijk gesloten te houden. Galop ruim en tamelijk stug. In begin onderzoek sprong Actueel zeer slecht, heeft zich later sterk verbeterd. Presteert onder de man goed. Landt tamelijk zwaar en komt vechtlust tekort. Bij vrij springen matige voorbeentechniek maar desondanks goede prestaties. Gaat in terrein braaf door, maar is nogal zwaarmoedig. Voldoende bereidheid om te werken. Ervaart werk als normaal. Voldoende aanleg als dressuur- en terreinpaard, ruim voldoende aanleg als springpaard.
Bij aankomst rijke voedingstoestand. Is tijdens onderzoek eerst gegroeid. Nadat hij minder voer dan normaal kreeg, is hij afgeslankt en opgedroogd.
Rustig stalgedrag.
Bij aankomst enkele schimmelplekjes en hij hoest spontaan. Op 22-04 tegen hoest behandeld. Op 14-05 kiezen geraspt.
Rapportage afgesloten op 03-06.

Stap 7
Draf 7
Galop 7
Rijproef 6.3
Springen vrij 8
Springen ohz 7
Terreinproef 6.5
Karakter 8
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 7
Puntentotaal 72.80
Max punten 100
Plaatsing 14e van 24 (18)
Jaar verrichting 1985
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen 1987 (veulens)
Deze hengst toonde royaal ontwikkelde veulens, die echter wat ondiep aandoen als gevolg van wat weinig ribbenwelving; met name bij de geprikte veulens was daarvan sprake. Het type is wisselend en sterk afhankelijk van de moeder; bij rijtypische moeders weet hij het type vast te houden, bij minder rijtypische merries verbetert hij het type niet.
Het hoofd is goed van vorm en uitdrukking, zij het wat minder bij de geprikte veulens. De hals is goed van vorm en lengte met voldoende nek en is naar voren gebouwd. De schoft is wat wisselend, over het algemeen heeft deze voldoende lengte, maar moet de ontwikkeling nog komen; in andere gevallen was de schoft kort en plat. Er liepen echter ook diverse veulens met een goed ontwikkelde en goed doorlopende schoft. De schouder heeft voldoende lengte maar kon nog wel eens schuiner liggen. De rug is iets lang en de lendenpartij dikwijls strak. De croupe is wel goed van vorm met voldoende lengte, maar zou meer mogen hellen, met name bij de geprikte veulens. De broekspieren zijn goed ontwikkeld. Het voorbeen is goed ontwikkeld, maar in enkele gevallen werd òf een Franse, òf een toontredende stand waargenomen. Het achterbeen is lang en gebogen met voldoende ontwikkelde spronggewrichten. De kwaliteit van het beenwerk is voldoende, ook wanneer de vergezellende merries daarin tekort schoten.
De stap was bij de uitgezochte veulens beter dan bij de geprikte, maar toch veelal kort. De draf is sterk wisselend, veelal weinig uit de schouder en met een beperkt gebruik van de achterhand, die maar weinig onder de massa treedt. Er waren ook veulens die voldoende ruimte en zweefmoment toonden. In de rug houden de veulens zich veelal vast en hier wreekt zich de strakke lendenpartij.

Kort samengevat: royaal ontwikkelde, ondiep aandoende veulens met iets rechte schouder en croupe en veelal strakke lendenpartij. Het drafmechanisme bleek in de collectie sterk wisselend.
Getoond: 21 veulens uit 94 dekkingen.

Afkeuring 1990 (3-jarigen)
De afwijzing van deze hengst - die beoordeeld diende te worden op basis van de rapportage van driejarige nakomelingen - is gebaseerd op de volgende overwegingen:
a. de hengst heeft slechts 1 stermerrie gebracht
b. van het aangeboden merriemateriaal op de keuringen hebben 11 producten een 2e premie ontvangen en vier een 3e premie; de vier aangeboden hengsten op de hengstenkeuring kwamen niet verder dan de eerste bezichtiging
c. zijn eigen verrichtingen in de hengstencompetitie brengen geen compenserende factoren aan.

Exterieuromschrijving 1985
Fors gebouwde, goed gespierde hengst met goede bovenlijn. Croupe en lendenen zijn gespierd. De kaak is iets grof, maar het hoofd heeft veel uitdrukking. De hals is iets diep aangezet.

Motje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 21:19

Hey bedankt zeg! Das veel info. Nu ff op me gemak lezen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 06:16

Foto's staan inmiddels in Mijn Album (kwaliteit is niet bijster, is al oud)

Motje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 12:14

oke bedankt voor de moeite!!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:38

Motje schreef:
Ik heb gezocht met de zoekfunctie maar hij werkte niet helemaal.

Ik heb een paardje op marktplaats gezien dat was een JazzXactueel vandaar dat ik me af vroeg wat voor paard dat was want ik ken hem verder niet. Dus alle info is welkom.

Het paard op mijn avatar is de Jazz x Actueel Verdrietig