met deze pony naar de keuring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roompie

met deze pony naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 20:10

vandaag was de hoefmid er en die vroeg waarom ik mijn pony niet ging laten keuren voor stermerrie, ze heeft best mooie gangen al zeg ik het zelf Bloos ,,
ik geloof dat hij nrps zij Bloos of nsps ,, het is ene kruising iedergeval...
wat vinden jullie ?! doen of niet..?!
hij had er wel veel verstand van,
ALS ze goedgekeurd word wil ik haar graag laten dekken ,,
ik zit te denken aam ;
romantic popcorn
ricardo
en een cremello hengst van marktplaats
wat vinden jullie,
hebben jullie tips,, of weten jullie iets over de nakomelingen van 1 van deze hengsten ,, heel graag Haha!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Karin op 21-05-05 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

Dees

Re: doen of niet.. ? wil iemand alsjeblieft reageren, advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 21:13

GA eerst maar eens naar de keuring. Het zal om de NRPS gaan.
En daarna koop je een nrps-hengstenboek en ga je de hengsten die je op de foto al leuk vind, in het echt zien.
Op de keuring zijn ook veel merries met veulens te zien - ga kijken bij de kinderen van de hengsten die je leuk lijken.
Een hengst om mee te fokken zoek je dus NIET via marktplaats Knipoog

Pas na al die moeite, kan je ietsje beter een passende hengst vinden. Eerst leren, dan voelen, daarna kiezen.
Niet te licht over denken...

roompie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 21:39

Dees schreef:
GA eerst maar eens naar de keuring. Het zal om de NRPS gaan.
En daarna koop je een nrps-hengstenboek en ga je de hengsten die je op de foto al leuk vind, in het echt zien.
Op de keuring zijn ook veel merries met veulens te zien - ga kijken bij de kinderen van de hengsten die je leuk lijken.
Een hengst om mee te fokken zoek je dus NIET via marktplaats Knipoog

Pas na al die moeite, kan je ietsje beter een passende hengst vinden. Eerst leren, dan voelen, daarna kiezen.
Niet te licht over denken...

dat van marktplaats vond ik gewoon een heel mooi paard wat ik per toeval daar tegen kwam.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 23:46

maar die cremello van marktplaats is een quarter en das een hele andere richting dan het NRPS.
al heeft mijn nrps merrie daisy, dit jaar ook een veulen van een quarterhengst.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 23:52

Die cremello van marktplaats is geen quarter, Die cremello is een equus kinsky, dat is mijn oude baron. Is nu 12 jaar en heb hem meegemaakt van toen hij in nederland aankwam. Totdat die bij me wegging.

Ik wou baron ook ter dekking zetten, maar heb het bewust niet gedaan. Als je daar uitleg over wil graag via pb want wil dit niet volledig op het forum zetten.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 23:56

Ga eerst maar eens naar de keuring met je merrie, dan kun je een eerlijke en onpartijdige mening horen van kenners.

Maar niet huilen als ze niet precies zeggen wat jij wilt horen...

Als je info wilt over keuringsklaar maken en een inschrijfformulier, kun je me PB-en.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 06:31

Als ik dit zo lees, dan wil je puur op kleur fokken. NIET DOEN.
Popcorn en Ricardo zijn ook niet goedgekeurd bij het NRPS, maar bij het EASP. Beide hengsten vind ik dus echt hengsten die je alleen maar gebruikt om kleur door te erven (valk of wildkleur). Ik vind het geen bewegingsverervers. Je eigen merrie moet dat dan al goed doorgeven.

Daarom zou ik persoonlijk zeker voor een eerste veulen een erkende NRPS hengst kiezen, bijvoorbeeld Kanjes Thore of Le Matsjo (kun je ook gebruiken voor kleurenfokkerij). De door mij genoemde hengsten zijn ong. 200-250 euro aan dekgeld. Ik weet niet of ze bij jou merrie passen, weet de afstamming immers niet.

En als blijkt dat je merrie makkelijk mooie bewegingen fokt en een goed exterieur doorgeeft, pas dan evt. besluiten om je op een kleurenfokkerij te richten. Eerst beweging en exterieur, en dan kleur. Een goed paard heeft geen kleur. Een leuk gekleurd dier dat neit kan lopen is alleen maar weidevulling (en hoe raak je een hengst kwijt?)

roompie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 08:55

heel erg bedankt iedereen, voor de wijze tips,
ik denk dat ik er heel veel aan heb , ik ga eerst ens kijken of ik wel wil gaan keuren,
en ALS ik dan wel te horen krijg wat ik wil horen Knipoog
dan ga ik zeker nogeens kijken,
de mooie gangen van het veulen zou hij of zij ongetwijfeld ook wel een beetje me krijgen van zijn/ haar moeder,,
laila heeft immers erg mooie gangen.
jullie horen het nog wel Lachen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 10:30

Nog een tip: bepaal vooraf waar je het veulen voor wilt gaan gebruiken!

Wil jij namelijk een mooi dressuurponietje over 4 jaar (mag je dan nog wel bij de ponies rijden Pling ), dan moet je er nu zeker geen Quarter op zetten, bijvoorbeel.
Ligt je hart bij het springen, is het wellicht niet zo super om een Jazz-hengst op je pony los te laten.
Net zo min als je een volbloed Arabische hengst kiest terwijl je eigenlijk gewoon stapritjes door het bos wilt doen.

Bedenk: nu kiezen is pas over een jaar of 4 echt wat met het veulentje kunnen doen. Dat is een lange tijd en er kan nog zoveel veranderen...
Fokken om te verkopen is de moeite bijna nooit waard, dus bedenk je ook goed dat je dan een jaar na de dekking wel 2 ponies hebt.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 10:57

Nogmaals baron is geen quarter (die cremello) (Ik sprong vaak met hem een M tot Z parcours rond) Baron is een equus kinsky. (bourbonxcevanek) En tis een hengst met een super karakter. kon er een kind van 4 mee weg laten rijden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 12:21

navidad dan staan er 2 cremello's op marktplaats. moet je maar even gaan kijken er staat nl ook een cremello op die wel quarter is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 14:38

rina schreef:
navidad dan staan er 2 cremello's op marktplaats. moet je maar even gaan kijken er staat nl ook een cremello op die wel quarter is.

ik heb ze allebei gezien maar ik geloof dat de quarter alleen te koop is Knipoog

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 16:00

idd die quarter is te koop baron staat ter dekking. Baron zal wel een mooie hengst zijn tevens, zou je er waarschijnlijk een valkje uit fokken aangezien zijn verdunningsgene.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 17:12

Citaat:
dat van marktplaats vond ik gewoon een heel mooi paard wat ik per toeval daar tegen kwam.

Is het niet handiger om ipv een mooi paard een passend paard te zoeken? Scheve mond Kijk naar bouw, gangen, kwaliteiten ed en zoek daar een hengst bij die zwakke punten verbeterd.
Bied haar eerst maar aan op de keuring. Mocht ze ster worden, dan ga je dan (eventueel met iemand die kennis van zaken heeft) een bijpassende hengst uitzoeken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 22:06

Cayenne schreef:
rina schreef:

ik heb ze allebei gezien maar ik geloof dat de quarter alleen te koop is Knipoog

je hebt gelijk Bloos maar ik weet toevallig dat er met die hengst ook gefokt word. en dat had ik dus in mijn hoofd ipv de verkoop.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 14:13

Navidad schreef:
Nogmaals baron is geen quarter (die cremello) (Ik sprong vaak met hem een M tot Z parcours rond) Baron is een equus kinsky. (bourbonxcevanek) En tis een hengst met een super karakter. kon er een kind van 4 mee weg laten rijden.

Cool, ik heb zowel Bourbon als Červánek in levende lijve gezien! Vooral Červánek is (was? hij was toen al oud) echt een prachthengst. Kinsky paarden blijven apart... Vingers aflikken

-xxx- Nouska