Jaar overslaan of weer dekken? (15jr)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jollyjoker

Jaar overslaan of weer dekken? (15jr)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 19:39

Mijn merrie is 15 jaar, ze is drachtig van haar 6de veulen. Ze is pas in juli uitgerekend. Ik dacht dit jaar niet te dekken en dan volgend jaar maart weer. Maar nu hoor ik van diverse kanten dat dat riskant is omdat het vaak voorkomt dat ze dan niet meer drachtig worden.
Heeft iemand hier ervaring mee of tips???

Mireille1970

Re: Jaar overslaan of weer dekken? (15jr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:45

Als ze er goed voorstaat en in goede conditie is zou ik haar niet leeg laten staan... soms geeft het moeilijkheden anders met weer drachtig worden. Soms ook niet hoor...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 20:19

Mijn merrie laat ik om het jaar dekken, vanaf haar 13 e heeft ze bij om het jaar een veulen en ze is tot nu toe altijd met de 1e inseminatie drachtig geweest..

Ook nu op 17 jaar blijft ze een aar gust en gaat volgend jaar weer bij de hengst..

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 22:13

Onze vorige merrie is voor het eerst op haar tweede gedekt, zij is op 14, op 17 en op 19 jarige leeftijd bewust niet gedekt. Zij pakte alle keren het jaar daarop gelijk en is helaas op 22-jarige leeftijd met 9 maanden dracht overleden. Merrie was op zich kerngezond, spijkerhard op de benen en had een makkelijke dracht (was ook weer de 1e keer raak), helaas raakte ze door een bloedprop/bloeding verlamd.

Vandaag is onze 15 jarige merrie gescand op 18 dagen na de eerste inseminatie en ze is drachtig (nu nog hopen dat ie blijft zitten tot volgend jaar Nagelbijten / Gniffelen ). Haar laatste veulen was van 2002, dus gelijk gepakt na 3 jaar "leeg".

Als je merrie er goed voor staat en makkelijk drachtig wordt, zou ik het "risico" wel durven nemen door een jaar over te slaan.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 13:58

Ze wordt makkelijk drachtig, heeft in 2003 wel 1x verworpen maar dat was de schuld van de toenmalige eigenaar!
Wel heeft ze meerdere onschuldige cystes, vandaar dat iki het een risico vind!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 14:03

De 15-jarige merrie waar ik het over heb, heeft ook een onschuldige cyste en had vocht in de baarmoeder. Met goede DA-begleiding en uitstekende zwemmertjes was het toch weer in 1x raak Pling .

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 09:43

Ik zou haar niet leeg laten. Wanneer ze de laatste jaren telkens een veulen gehad heeft kan het zijn dat ze volgend jaar heel moeilijk drachtig wordt. Wij hebben afgelopen winter ook een merrie gust gehad. Ze wordt op het moment pieshengstig, maar ze heeft misschien wel 8 of 9 eitjes zitten die allemaal op komen zetten. De laatste keer zat er een heel mooi groot ei tussen. Daar wouden we dan op dekken. Was er waarschijnlijk van te voren al één van die kleinere eitjes afgegaan. Dus tegen de tijd dat we wilden insimineren was de baarmoedermond al weer gesloten.
We hebben het daarvoor ook al twee keer geprobeerd, maar ze komt elke keer weer om.

Mijn ervaring met oudere merries is dat je ze het beste elk jaar een veulen kunt laten krijgen. Helemaal als je ze (voornamelijk) als fokmerrie hebt. En als ze in juli op de veulenhengstigheid weer drachtig wordt komt ze weer een maand naar voren toe... Dan heb je een veulen in juni. Lekker in de zomer...

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 08:14

We gaan weer dekken op de veulenhengstigheid. Merrie gebruiken we echt alleen voor de fok omdat ze een blijvende blessure heeft.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:59

jollyjoker schreef:
Merrie gebruiken we echt alleen voor de fok omdat ze een blijvende blessure heeft.

Dan zou ik het idd ook maar gewoon proberen.

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 22:09

Ik zou zeggen als je merrie nog nooit een veulen heeft gehad dan is het riskant maar ik zou er niet echt een probleem in zien, bij ons is er een paard dat kanker heeft gehad en is dus 2-3 jaar niet drachtig geweest en nu op der 18 ofzo heeft ze toch weer een flinke zoon.
Je hebt er dan ook weer eentje die vanaf der 17 niet meer drachtig wil maar ze heeft daarvoor echt aan de lopende band elk jaar een veulen gehad...

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 22:27

Ik volg dit topic al een tijdje, ook omdat wij een 15jarige merrie hebben die pas 18juli is uitgerekend en wij denken er ook over om haar een jaartje over te laten slaan. Dit ook omdat de merrie niet meestal niet in de veulenhengstigheid drachtig wordt en omdat we nu al een paar jaar hebben gehad dat de merrie en veulen samen weer op stal moesten.

We weten nog niet wat we gaan doen, waarschijnlijk laten we haar leeg dit jaar.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 20:27

ik zou sowieso niet dekken in de veulenhengstigheid. Ik heb altijd gehoort dat de kans opo verstoten daarna hoog is en de kansen veel groter zijn als je de volgende hengstigheid pakt.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 21:28

DA controleert bij ons de baarmoeder in veulenhengstigheid,als deze voldoende hersteld is mag er geinsemineerd worden.