Nageboorte, na hoeveel uur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Nageboorte, na hoeveel uur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 13:53

In het dikke buiken topic las ik dat een aantal merries gepeld zijn omdat de nageboorte er niet goed afkwam. Bij sommige merries is dat al gedaan 2 uur na de geboorte. Nou hoor ik dus allemaal verschillende dingen over hoelang het mag duren.

Mijn merrie bijvoorbeeld, is om half 1 bevallen en om half 7 kwam de nageboorte er af. Zonder problemen, helemaal compleet en volgens de VA helemaal niet te laat. Het mag volgens haar 8 uur duren.

Hoe zit dit nou? Houdt iedere VA een andere tijd aan? Ik ben blij dat mijn VA dit zei want anders was ze dus gepeld en dat was niet nodig geweest.

hananya

Re: Nageboorte, na hoeveel uur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:10

Wij wachten meestal een uur of vijf. Maar hangt er ook een beetje vanaf. Bij sommige merries zie je dat het wel steeds een beetje opschiet, dan laten we ze ook wel eens langer staan. Ik heb ook wel eens een merrie gehad die net als bij jou pas na een uur of 6/7 de nageboorte losliet. Was ook verder helemaal compleet.

Echter hebben we ook wel eens merries gehad( voorn. friezen) waarbij het echt geen centimeter opschoot. Dan bellen we na een uur of drie a vier de DA al...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:43

Tjee, wat duurt dat bij iedereen lang als ik dit zo hoor. Ik heb tot nu toe enkel bevallingen mee gemaakt waar de nageboorte er al binnen 5 minuten af was(2x bij het opstaan van de merrie en 1x na een paar minuten).
Ik heb er dus verder ook geen ervaringen mee. Maar aan de hand van deze eigen ervaringen zou ik met een uurtje of 2 de VA al bellen(die mij dan vast gerust zou stellen dat het wat langer mag duren).

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 14:49

Bij Nuala ging het ook zo als hierboven al gezegd, je zag wel vooruitgang. Iedere keer een klein stukje. Als het idd niet zou bewegen zou ik wel eerder bellen denk ik

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:28

tjah.. bij Lowara ging de nageboorte er binnen 15 minuten netjes af. ik vind het altijd zo eng dat de boel vaak maar zo blijft hangen. veel mensen binden het niet eens op! als je merrie er dan bv 5 uur over doet, is de kans best groot dat ze erop staat en alles kapot maakt van binnen.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:39

Het kan 30 minuten tot 6 uur duren voordat de nageboorte is uitgedreven. Is het er na 8-10 uur nog niet af, moet je de DA waarschuwen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:00

onze DA vind het prettiger dat ik hem na bel als er na 2 uur nog geen verandering in zit of lijkt te zitten.
Opbinden doe ik ook niet, tenminste is nog nooit nodig geweest... en bij sommige merries was dat ook niet verstandig geweest Haha!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 19:20

Cynthia, ik heb de nageboorte ook niet opgebonden. Net als wat Alane zegt.. dat was mijn dood geweest Haha!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:46

Bij Shakyra kwam ie d'r ook na een uurtje ofzo helemaal vanaf.
Wij hebben 'm ook niet opgebonden trouwens

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 20:34

Bij onze (frieze) merries kwam het er niet goed af. Bij de eerste hebben we na 2 uur al gebeld, want we hadden dit nog nooit meegemaakt. Het schoot ook voor geen cm op. Toen moesten we van de da nog even wachten, maar het kwam dus niet vanzelf, en uiteindelijk is ze na 5 uur gepeld.
De andere merrie is 's avonds om 10 uur bevallen en hier kwam de nageboorte er ook maar niet af. Deze heb ik wel opgebonden, want anders hing het op de grond en dus het gevaar dat ze erop kon gaan staan. Na 3 uur heeft ze een spuitje gehad en kwam de nageboorte uiteindelijk vanzelf, ze hoefde dus gelukkig niet gepeld te worden.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 21:53

Melissa schreef:
Het kan 30 minuten tot 6 uur duren voordat de nageboorte is uitgedreven. Is het er na 8-10 uur nog niet af, moet je de DA waarschuwen.

Dit dachten wij dus ook. Bij een merrie van onze buren ging de nageboorte er ook maar niet af en zij wachtten dus netjes tot de 8 uur om waren en belden toen de veearts, die zei dat een half uur tot een uur normaal is en dat je toch echt na 2 uur al moet gaan bellen. Bij deze merrie was de baarmoeder binnenstebuiten gekeerd en dat werd dus ook pas na 8 uur ontdekt en behandeld.

Ik zal zelf dan ook zeker bellen als het langer dan 2 uur duurt, als er dan iets mis is wordt het iig geval door een da gezien.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 21:53

Bij mijn merrie is het samen met het veulen meegekomen! Erg gemakkelijk en geen stress van het wachten op de nageboorte Lachen

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 22:13

Athletico is om 7.00 uur geboren. De nageboorte kwam na een uur eraf. Voordat de DA weg ging zei hij: Als om 11.00 de nageboorte er nog niet af is, dan bellen!!!!!
Ik weet niet beter dat het na 4 a 5 uur er toch wel af moet zijn.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 22:16

Toch vreemd dat ook de VA's allemaal wat anders zeggen dan. Ik weet wel dat ik voortaan gewoon netjes wacht als er steeds stukjes uitkomen. Zit het helemaal vast dan ga ik na 2 uur bellen

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 06:40

Bij mijn merrie zat er na drie uur geen vooruitgang meer in en toen heb ik de DA gebeld.
Een uur later, dus vier uur na de geboorte kwam alles er ineens uit. Vijf minuten later stond de DA op de stoep...te laat. *LOL* (Had je maar wat sneller moeten komen.) Frusty

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 08:28

Mijn da waarschuwde, omdat mijn pony een hoefbevangen verleden heeft, dat het er echt binnen twee uur af moest zijn.
Gelukkig ging ze na een half uur liggen, perste 1 keer en in een keer was die er compleet af!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 11:45

Wel intressant.
Bij mijn eigen merrie hing hij er 8 uur aan, toen hebben we de Va gebeld, en die heeft hem gepelt.
Maare jullie leggen ook een knoop in de nageboorte toch ?
Waarom is dat, om te voorkomen dat de merrie erop staat?

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:41

Ja, ik bind de nageboorte met een strotouwtje vast aan de staart. Zo dat het nog wel hangt, omdat dat ook kan helpen met eraf komen. Maar wel zo dat ze er niet op kan gaan staan.
Als ze erop gaan staan kunnen ze de boel kapot scheuren.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 23:01

Ik heb altijd gehoord dat je het juist niet aan de staart moet vastknopen omdat dat er juist voor kan zorgen dat het eerder scheurt.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 16:19

Ik leg altijd een knoop (of een (drie)dubbele) in de nageboorte. Zo kan de merrie er niet op gaan staan.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:43

Citaat:
Ik heb altijd gehoord dat je het juist niet aan de staart moet vastknopen omdat dat er juist voor kan zorgen dat het eerder scheurt.

dat lijkt mij ook. Als een staart de lucht in zwiept, hangt de nageboorte er wel aan en kan er dan alsnog uitgetrokken worden.

Een knoop(of meerdere knopen) erin , dan blijft het natuurlijke gewicht eraan hangen en kan de merrie er niet op staan.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 17:07

ik zou het niet weten, bij regina kwam het er meteen uit, dus dat weet ik echt niet.

maar vind het wel enorm lang eigenlijk, 8 uur enzo.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 18:19

Zal wat helpen... Er wordt aan een dierenarts geleerd dat bij een normaal verloop de nageboorte binnen het half uur moet afgekomen zijn. Als deze te lang blijft zitten is dit heel gevaarlijk voor de merrie. Natuurlijk is dit de theorie en zal ibj het merendeel van de merries niets gebeuren als deze een paar uren langer blijft zitten. De vraag is natuurlijk of je dit risico wil lopen dat jouw merrie er één is die hoefbevangen raakt. De nageboorte wordt opgebonden omdat 1. Het gewicht ervoor zorgt dat de rest er makkelijker afraakt en 2. om te vermijden dat de merrie op de nageboorte gaat staan, aangezien er een baarmoeder prolaps kan ontstaan als de tractie te groot is en de nageboorte nog stevig vast hangt. Hoop dat het iets duidelijker is?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 08:15

Ik denk dat de DA het wel prettig vind te weten wat er gaande is, om eventueel een collega erbij te roepen mocht er nog een (spoed)geval bij komen.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:13

Mijn veearts raad 3 uur aan, dan moet ik bellen.
Heb 2 jaar terug een merrie gehad die na een uur al koliekerig werd en dus gelijk gebeld (hoefbevangen etc heb ik geen zin in).
Dit jaar ging het bij iedereen vlot en vorig jaar eigenlijk ook geen zorgen.
Gewoon een beetje de merrie aankijken is denk het slimst.
Wij doen wel met merries die de nageboorte er zelf niet afkrijgen een jaar overslaan dat adviseerde de veearts mij (dus niet weer dekken dat zelfde jaar).