Komt tie nou snel? (wie kan me helpen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Noraly

Komt tie nou snel? (wie kan me helpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 10:46

We waren laatst op een buitenritje, mijn zus met haar drachtige kwpn en ik met mijn ruintje. Toen we op dikke 5 minuten van huis waren moest hanita ineens plassen, maar het was meer een waterval, ineens onwijs veel water. Was ook meer water leek niet op urine. Maar we gingen er verder niet op in. Toen moest ze na een minuutje weer, weer zo onwijs veel. Wat in 1 keer eruitviel. Gewoon de hoevelheid van een plas (urine). En daarna nog een keer.
Toen zijn ze snel naar het weiland gereden, want we wisten niet wat dit was. Straks was het vruchtwater. En op het weiland heel raar doen, net doen alsof ze een rolplekkie zocht maar dan telkesn weer plassen. Toen hebben we haar maar even op stal gezet en hebben we wout naar huis gebracht. Toen we terug kwamen was er niets meer aan de hand.
Nu is het al weer een aantal dagen terug. Maar ik wou toch even vragen wat dit was?
Hanita is nu dikke 10 maanden drachtig, word deze week van binnenuit open gesneden (ze is fokmerrie en word direct naar de bevalling van binnenuit dicht gemaakt en vlak voor de geboorte weer open) en elk jaar is het veulen 1 maand tot langer te laat geweest. Maar omdat ze dit jaar conditie heeft gekrgen omdat ze onder het zadel is (ze is 15) denken wij dat het wel eens eerder kan komen. Ze heeft al dikke uiers. Ze is nog niet aan het kegelen, tenminste niet dat wij kunnen zien..

Iemand misschien een idee wat dit zou kunnen zijn??
Ikzelf heb er helemaal geen verstand van, dus vraag ik het maar aan jullei Knipoog

youngster

Re: Komt tie nou snel? (wie kan me helpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:53

als het het vruchtwater is geweest dan had er al lang een veulen naast moeten liggen, dus dat denk ik niet.
De ruimte wordt natuurlijk steeds kleiner voor de blaas dus dat zou het kunnen zijn, maar ik ben geen dierenarts.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 11:58

nouja iig bedankt Knipoog..
Misschien is het dat wel..

lizzy_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:48

Ik liet anders even de dierenarts komen! Jij zegt dat ze voor de bevalling open gemaakt moet worden. Als ik dit zo lees lijkt mij dat het water is gebroken maar als ze eerst open gemaakt moet worden dan kan er geen bevalling plaats vinden. Bij kennissen is van de week ook het water gebroken (achteraf was dat ook 3 dagen eerder dan de merrie oas begon de persen)en de bevalling zetten niet door toch de d.a. gebeld en laten kijken nu bleek dat er een dood veulen opzat en het veulentje lag lijk een soort u met het ruggetje naar de vulva toe als een veulentje zo ligt kan de merrie wel persen maar krijgt er nooit het veulentje uit. Nu is ook nog de merrie overleden. Een erg triest verhaal ik wil je echt niet de schrik aan zetten maar de d.a. kan beter voor niks komen dan als het te laat is. Ik liet de d.a. even controleren of dat dat inderdaad het vruchtwater is geweest zoals jij misschien denkt. De d.a. kan dit n.l. voelen of dat de blaas nog in tact is of dat die al gebroken is. Heel veel succes en ik hoop echt dat bij jullie nog alles in orde is. Ik geef je alleen maar advies en dat komt omdat wij dit zelf nu van dichtbij hebben mee gemaakt, nu zit er bij ons een beetje de schrik in.
Groetjes Hetty.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 12:56

ok bedankt dat je het even zegt, ik zal het zo snel mogelijk tegen de eigenaars zeggen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:20

Als ze is dichtgezet(vulva) en de bevaliing zou op gang komen, dan scheurt dat finaal open en dat houdt echt geen bevalling tegen. Je had het echter wel tegen de eigenaren moeten zeggen opde dag dat ze zoveel plaste.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 13:22

ja hebben we ook wel gedaan hoor Knipoog..
Maar dit moet ik ook tegen de eigenaars zeggen

marieken21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:24

Wat een verhaal! Ik zou bij twijfel altijd een dierenarts om raad vragen. Het is logisch dat de blaas kleiner is, dat ze meer moet plassen, als het iets anders is geweest is het niet best. Bij vruchtwater wat zo verloren wordt is de kans dat het veulen gezond blijft niet groot in mijn ogen.
Ik weet wel dat ik nooit meer reed op drachtige merrie( heb bij een fokker gereden een aantal jaren) Na hun 6e maand liep ik er dagelijks aan de hand mee voor de beweging zolang ze het volhielden, maar rijden op een hoogdrachtige merrie lijkt me dubblele last voor het dier. Nou verschilt het per merrie, maar met 10 maand nog een buitenrit zou ik persoonlijk niet meer doen.
Ik wens je veel sterkte, je zal zelf ook wel geschrokken zijn! Hopelijk neemt de eigenaar contact op met een dierenarts, hebben jullie ook duidelijkheid wat er was! succes