Liza-stam

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zidalgo

Liza-stam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 18:28

hananya

Re: Liza-stam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:29

Das een oude groninger merriestam. Jouw paard is ver verwant aan groninger van mijn vader. Deze staat ook op paardenfokken.nl > Hesta(v. Eendracht) geboren in 1998.

Zidalgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 16:16

Waar vind ik de link met de moederlijn van mijn paard? Dat de stam uit het noorden komt had ik al verwacht. Als ik het goed begrijp betekent de D achter de naam van de merrie dat ze uit Drente komt, de A uit Groningen en de B uit Friesland, als ik me niet vergis. Weet jij of jouw vader misschien iets meer te vertellen over die Groninger stam? Of over de Liza-stam? In ieder geval bedankt voor de info.

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 21:09

Zidalgo schreef:
Waar vind ik de link met de moederlijn van mijn paard? Dat de stam uit het noorden komt had ik al verwacht. Als ik het goed begrijp betekent de D achter de naam van de merrie dat ze uit Drente komt, de A uit Groningen en de B uit Friesland, als ik me niet vergis. Weet jij of jouw vader misschien iets meer te vertellen over die Groninger stam? Of over de Liza-stam? In ieder geval bedankt voor de info.

Wellicht op pagina 314 van Prestatiefamilies. Het betreft fokfamilie 1541.

Zidalgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 09:37

@ Gurk: Bedankt! Ik heb dit boek zelf ook. Dus had ik dit al gezien.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 10:35

Op de oude stal waar ik stond hadden ze ook een fokmerrie uit de Liza-stam (dit was in Groningen). kreeg leuke veulens, maar meer springgericht. Deze merrie was ook een nakomeling van Willow Cratic XX

Zidalgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 14:25

@ Myrdal: Weet je wat meer over die merrie te vertellen?

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 17:36

Nou, de fokmerrie zelf stond meestal in de wei, maar ik heb wel een paar van haar dochters gereden, 2 stuks. Er was 1 nakomeling van Flemmingh (wel dressuurgericht, daarom heb ik haar gereden), dit was een erg grote merrie tegen de 1.80. Erg makkelijk paard, behoorlijk koel in het hoofd, maar ze was erg grof gebouwd. Ook niet echt een toppaard, maar wel betrouwbaar.
De tweede was heel anders, weet niet meer wie haar vader was, maar het was een enorm elegant ding, ook niet zo groot 1.65m. Dit was wel meer een springpaard, maar de merrie was erg gevoelig in de mond en de stalruiter had een wat harde hand, dus heb ik haar gereden. Dit was 1 van de fijnste merries die ik daar heb gereden. Ze liep erg lichtvoetig en sierlijk, sprong met een zeer goede techniek en erg vlug. Ook had ze een goed ruggebruik. Ik kan kijken of ik nog een foto van haar heb. Ook het uiterlijk zat haar mee. Mooie bruine kleur, zonder aftekeningen.

Zidalgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 23:25

Bedankt voor de info! Ben benieuwd naar een foto. Onze merrie is ook grof gebouwd en 1.70 groot.