hengst en dan veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

radnah2

hengst en dan veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 17:04

Ik wilde eerst vragen over hengst stellen:

Waar moet ik allemaal op letten bij het zoeken naar een hengst? Wat is erg belangrijk dat ik dat niet vergeet.

Als mijn merrie naar de hengst gaat wat moet ik dan allemaal meenemen?? (kluisters?).

Wat vinden jullie van 125 euro voor dekking (en dan blijft dit totdat de merrie drachtig is) voor een hengst NRPS van 1.65 van 9 jaar oud?? Als het goed is met papieren maar dat vind ik niet zo belangrijk.

Veulens:

Zijn er nog belangrijke dingen waar ik op moet letten tijdens de zwangerschap en hoe zit het met de voeding??

En als het veulen geboren is wat kan het veulen allemaal mee eten? En wat moet de merrie dan hebben (hoeveelheid)??

Waar kan ik papieren aanvragen voor het veulen?? En kan dat ook bij een kruising als beide ouders papieren hebben? En wat als alleen de moeder (of vader) papieren heeft?? Knipoog

Ik zit erover na te denken om mijn merrie te laten dekken maar zit nog met heel veel vragen. Nou kan ik dit natuurlijk aan de dierenarts vragen en andere mensen maar ik wil wel eens weten wat jullie allemaal er vanaf weten Tong uitsteken

Sammie

Re: hengst en dan veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 17:12

Koop een goed boek, vraag het aan kenners lees op bokt mee en wacht nog min. een jaartje met dekken.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 17:18

Sammie schreef:
Koop een goed boek, vraag het aan kenners lees op bokt mee en wacht nog min. een jaartje met dekken.

hahaha! Haha! ja dat is idd een heel goed advies! Knipoog

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:38

Radnah,

Ik sluit me aan bij het eerdere commentaar. Een veulen fokken is niet zomaar iets. De merrie drachtig krijgen met goede dierenartsbegeleiding is één. Dan de bevalling. Je zult alles van paarden en zwagerschappen etc. moeten weten om te herkennen of alles ook gaat zoals het moet. Dan de opvoeding van een veulen. Vergis je niet het komt net zo precies als het opvoeden van een kind of een pup. De omgang met het diertje in het eerste jaar is bepalend voor de rest van zijn leven. Dus ja, lees veel; praat met kenners, lees Bokt Lachen. Orienteer je op de soort hengst, (wat voor veulen wil/verwacht je te fokken. En ga dan in 2006 je merrie laten dekken. Succes!!