Hengst naar hengstenkeuring????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Hengst naar hengstenkeuring????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 19:23

Ik heb een 2 jarige hengst met een goede afstamming, met erg goede bewegingen die er nog goed uitziet ook (zeggen ze...) Nu hebben al enkele mensen tegen me gezegd dat ik er over moet denken om hem naar de hengstenkeuring te laten deelnemen. Persoonlijk maak ik mij geen enkele illusie maar misschien is het leuk om het eens mee te maken. Hij leert er ook veel van.
Mijn vraag is: heeft iemand enig idee van de kosten die daaraan verbonden zijn? Ik bedoel inschrijfgeld, training e.d?

Renske_W

Re: Hengst naar hengstenkeuring????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:54

Wij willen ook naar de HK met onze 2 jarige ik hou dit topic even in de gaten want ik heb ook geen flauw idee van de kosten Bloos!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:01

Welk stamboek?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 20:09

KWPN

MissChoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:24

Ik ben bij de U jaargang meegeweest met een vriendin. Ik moet zeggen als je een hengst hebt is het een leuke ervaring voor jou en je paard en waarom niet. Ik zou het zeker doen als ik jou was. Toen kostte de eerste bezichtiging 150 euro. En drie keer 10 euro voor het voorbrengen (het straatje, de kooi en als ze allemaal gezamelijk terug moeten in de kooi) door een jonge die daar gewoon rondloopt en hengsten voorbrengt. Hoeveel de training kost hangt af bij wie je het laat doen. Wat het verder kost weet ik niet, want verder dan de eerste bezichtiging kwam haar paard niet. Hij was zo onder de indruk van alles dat hij sprong als een krant terwijl hij een beste sprong kan maken.
Als mijn veulen dit jaar een hengst wordt, en er op 2 jarige leeftijd een beetje knap uitziet, ga ik er zeker ook heen.
Zoals jezelf al zei moet je er gewoon heen gaan met het idee dat je het gewoon voor de lol en ervaring doet en niet met de ilussie dat die van jou de nieuwe kampioen gaat worden. Bij de U jaargang waren +/- 770 hengsten aangemeld voor de eerste bezichtiging. Als je uitrekend hoeveel daar dan uiteindelijk goedgekeurd van worden...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:01

Mocht je hengst het helemaal halen tot aan ingeschrijving van het stamboek, dan ben je al zeker minimaal €1000 kwijt.

svans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:06

Ik weet het niet zeker maar volgens mij moet je in de tienduizenden euro's denken. De kosten voor stalling, eten, foto's en andere DA kosten. Sperma onderzoek en dan idd nog de kosten bij de diverse bezichtigingen...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:08

als ik jou was zou ik het zeker proberen. De kans dat hij goed gekeurd word is klein... er bestaat namelijk nog zo iets als vriendjes politiek ( heb flink wat jaren meegelopen in het bwp fokgebeuren en dus ook het uitbrengen ( ik niet hoor, maar wel paarden van goede vrienden van mij) op shows en al die dingen).
Wordt je paard dit jaar niet goedgekeurd dan kan je altijd volgend jaar nog een keer proberen. Je krijgt punten op verschillende dingen. Wij hadden een hengst die op zijn tweede weinig punten kreeg en vervolgens op zijn derde 2e werd bij vrijspringen en 3e bij exterieur... dus gewoon proberen zou ik zeggen... al is het alleen voor de ervaring die jij opdoet en je paard ook...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:09

bij de keuring komen al deze dingen nog niet aan bod ( bij bwp iig niet) alleen wanneer je verder gaat voor dekhengst keuring, maar moet hij toch eerst door de algemene keuring komen enzo...
en 10.000 is een beetje overtrokken... dna en sperma zijn niet zo verschikkelijk duur, rontgen zijn iets duurder, maar bij lange na niet 10.000 euro...

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:41

10.000 lijkt me idd erg overdreven...Dan zouden er volgens mij ook nooit zoveel inschrijvingen zijn....

svans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:49

Toch denk ik dat het dichter bij de 10.000 Euro zit dan bij 1.000 euro.
Meen zelfs ooit iets gelezen te hebben dat een veulen wat later op driejarige leeftijd goedgekeurd wordt al, zo'n toendertijd, 100.000 gulden heeft gekost. Maar ik strijd niks af heb geen ervaring.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:46

svans schreef:
Maar ik strijd niks af heb geen ervaring.

Sorry, maar volgens mij sla je de plank een beetje mis. Een keuring kost echt niet zoveel geld hor voor je hengst!
Hij wordt niet gelijk goedgekeurd?? En ja, als hij goed gekeurd wordt, dan is hij super veel geld waard!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:13

Wij hebben het een aantal jaren terug ook gedaan met een jonge indoctro .Zelf doen zou ik zowieso niet doen maar laten doen door mensen met ervaring .Dus moet je hem er alleszins een maand of 4 naar toe brengen om te oefenen ,in conditie te brengen ...enz (4 x +- 500€ per maand .Verder hebben we hem volledig laten keuren voor de eerste bezichtiging (voorkom latere teleurstelling) reken ook op zo'n 500 € ;Dan nog ischrijven en enkele kleinigheden .Dus ik denk dat je toch rond de 2500€ kwijt bent .We zijn toen niet verder dan het straatje geraakt en ster Bloos Haha! terwijl de voorbrenger je wel goede kansen geeft .T'is dus wel een dure ervaring rijker !!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:26

trudydejong schreef:
En ja, als hij goed gekeurd wordt, dan is hij super veel geld waard!
Dat mag je dan hopen.

angellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 17:09

Kosten deelname hengstenkeuring 2004/2005 exclusief BTW
(De tarieven zijn deels onder voorbehoud van goedkeuring door de Ledenraad.)

Eerste bezichtiging € 175,--

Tweede bezichtiging € 175,--

Herkeuring € 175,--

Nakeuring € 700,--

Herkansing € 175,--

DNA-onderzoek (per paard) € 41,--

Nakomelingen beoordelen op aanvraag (excl.reiskosten) € 600,--

Inschrijvingskosten KWPN-geregistreerde hengsten € 275,--

Inschrijvingskosten niet KWPN geregistreerde hengsten € 795,--

Jaarlijkse heffing goedgekeurde/erkende hengsten,
per gedekte merrie € 5,--

Als de hengst vóór de sluitingsdatum wordt teruggetrokken, wordt het inschrijfgeld gerestitueerd
minus € 45,-- administratiekosten.

of kijk onder dit adres daar staan de voorwaardne ect.
http://www.kwpn.nl/pdf_doc/voorwaarden_ ... ringen.pdf

Nu nog hopen dat hij goedgekeurd wordt.. veel succes

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:03

en toch vind ik de prijzen meevallen. We moeten wel weten dat deze paarden zeer grondig gekeurd worden en bekeken. Zij zijn de toekomst van het ras. Dus om het zo te bezien denk ik dat de prijzen niet buiten perspectief zijn. Op deze manier houd je waarschijnlijk ook veel prut buiten de deuren...
en tja, ga eens uitrekenen wat een dekhengst opbrengt in zijn levensloop? Als je zeker bent dat jou hengst "het" bezit dan zijn dut luttige prijzen... Vooral als je deze prijzen gaat vergelijken met de prijzen die bijvoorbeeld bij het arabische volbloed stamboek worden gehanteerd...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:16

Er wordt anders toch echt nog genoeg 'prut' aangeboden en zelfs genoeg 'prut' goed gekeurd.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:24

Als je een hengst voorbrengt moet je zeker op meer geld rekenen dan dat angelove beschrijft. Er komen nog meer dingen bijkijken. Zoals spermaonderzoek, cornageonderzoek, Röntgenfoto's (moet nogmaals als je het zelf al hebt gedaan), reiskosten, stallingskosten, voorbrengkosten. De eventuele verrichtingen, daar moet ook voor betaald worden. En wat dacht je van de voorbereiding. Dat zul je moeten laten doen als je geen ervaring hebt, daar het paard zich optimaal moet presteren, wil je een goede kans hebben. Verder moet het (jonge) paard al een zekere trainingsconditie hebben. enz.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 07:09

sammie, uiteraard is dit het geval, vaak door mensen die toch genoeg geld hebben en genoeg in het stamboek steken. Ben jij een nobody met een prutje, dan kan ik niet geloven dat jij erdoor komt.
En vaak die prut hengsten verdwijnen weer na een jaar uit het stamboek als dekhengst... Je ziet overgens ook wel grote namen in de bloedlijnen van dekhengsten en die geven door als een verschikking... tja, dat kan je ook niet op voorhand voorzien...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 07:10

en over de kosten... paarden kosten nou eenmaal meer dan ze opleveren, maar als jij genoeg geld erin pomp dan heb je vaak ook weer grote bedragen eruit... Alleen zijn connecties op dat niveau toch echt wel een aanwinst...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 08:08

LecyTinker schreef:
en over de kosten... paarden kosten nou eenmaal meer dan ze opleveren, maar als jij genoeg geld erin pomp dan heb je vaak ook weer grote bedragen eruit... Alleen zijn connecties op dat niveau toch echt wel een aanwinst...

Gelukkig niet per definitie Bloos

angellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:45

BiondaMax schreef:
Als je een hengst voorbrengt moet je zeker op meer geld rekenen dan dat angelove beschrijft. Er komen nog meer dingen bijkijken. Zoals spermaonderzoek, cornageonderzoek, Röntgenfoto's (moet nogmaals als je het zelf al hebt gedaan), reiskosten, stallingskosten, voorbrengkosten. De eventuele verrichtingen, daar moet ook voor betaald worden. En wat dacht je van de voorbereiding. Dat zul je moeten laten doen als je geen ervaring hebt, daar het paard zich optimaal moet presteren, wil je een goede kans hebben. Verder moet het (jonge) paard al een zekere trainingsconditie hebben. enz.

Dat zijn ook alleen de kosten voor de keuring. exl overigekosten. dat klopt. Op de kwpn site staan de voorwaarden.

Monti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:13

Ik zou hem niet naar de hengstenkeuring doen. Ik zou hem zijn tijd laten. Van veel hengsten die goedgekeurd worden op de hengstenkeuring hoor je op latere leeftijd toch niet veel meer van.
Als het een goede hengst is met veel fokwaarde, dan keuren ze hem toch wel goed aan de hand van zijn prestaties.
Maar ieder zijn eigen keus.

Wat is de afstammeling van die hengst? Komt hij uit een goede merriestam?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 22:02

De hengst is afkomstig van Polanski en de moederlijn bestaat uit vrijwel alleen keur preferente of kroonpreferente merries.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 22:14

Ikzie dus zelf liever (ook) prestatie predikaten in de moederlijn.