Is dit een mooi gebouwd veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jessje

Is dit een mooi gebouwd veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 11:57

Zoals de titel zegt he Lachen

Ik heb helemaal niet veel ervaring met veulens en heb geen idee hoe je ziet of het goed gebouwd is of niet, ik vind het gewoon schattig Knipoog
Maar omdat ik mijn merrie graag opnieuw wil laten dekken, en ik twijfel of ik dezelfde hengst zou nemen of niet, wil ik graag jullie mening over dit veulen weten.
Zowel positief als negatief dus.

Op deze foto is het veulen 2 dagen oud, het is een merrietje
Afbeelding

Alvast bedankt!!!

JoeyBabe

Re: Is dit een mooi gebouwd veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:59

ik ken er ook niet zoveel van spijtig genoeg maar het ziet er wel een schatje uit !
Ik weet ook eigenlijk niet of je veel kan zeggen aan een veulen, het zal door de maanden heen nog veel veranderen volgens mij..
hoop dat het een leuk paard word !

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:00

Ze lijkt heel erg op mijn e-pony toen ze klein was. Een beetje anders als andere, maar ze is heel mooi opgedroogd. ( Dat wil niet zeggen dat het je veulen lelijk vind Clown )

Ik vind zelf zijn ruglengte wat kort, maar het is niet lelijk..

En verder ze is wat ielig, maar dat komt omdat ze zo jong is.
Ik weet er verder weinig over te zeggen..

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:02

Het veulen staat mooi hoog op de benen, maar heeft zijn achterbenen een beetje achter de massa staan. Ook heeft het een wat korte nek en een kort rugje. Het ziet er wel redelijk mooi uit, maar wouw wat een super kleur jammer dat die vaak nog wat veranderd ik had een andere hengst gekozen. Wat is de vader? Ook is het veulen nog maar 2 dagen en zal er dus nog een hoop veranderen!

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:03

Ik vind de rug en de hals aan de korte kant, maar het is wel een schatje zeg !! Haha!

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:31

ik zou even wachten tot dat ze 3 maanden is met een beslissing, want met 3 maanden kun je ongeveer wel zien hoe ze gaan worden.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:47

marcolemar schreef:
ik zou even wachten tot dat ze 3 maanden is met een beslissing, want met 3 maanden kun je ongeveer wel zien hoe ze gaan worden.

dan is het dekseizoen ver ten einde daar hoef je niet op te wachten .Ik zou nu gaan voor een iets meer bewezen vererver .Ik benzelf niet zo weg van die cicero ,vindt hemeen beetje lauw ,maar ieder zijn smaak .Jouw merrie is toch een Armstrong of niet en heeft nog 1.40 gelopen ?

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:42

mooi veulen, mooie lange benen, ik vind de hals ook wat kort.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 18:10

Vanwege de lange benen en het idd wat korte halsje, oppasen voor 'graas-voetjes'. Laat het niet zover komen dat het ene beentje zich stijler ontwikkeld dan de ander.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:25

Beetje een korte rug, de hals zal er nog wel uitgroeien, de achterhand had ik graag beetje meer onderin gedraaid gezien. Wel een mooi veulen maar ikzou voor een andere hengst gaan!

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 06:38

Ik vind het een mooi veulentje hoor. Maar wie is de vader? Ik zou sowieso niet voor dezelfde hengst kiezen. Het is juist goed om met meerdere types te fokken om te kijken hoe je merrie fokt en hoe de nakomelingen het doen.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 10:58

bedankt iedereen voor jullie reacties!!

ze is dus wat kort, maar ik denk dat dit nog wel zal verbeteren, want de moeder is (iets te) langgelijnd...0

@libke, dit is inderdaad van die armstrong merrie. Je hebt wel gelijk dat die hengst wat lauw is, maar mijn merrie is één en al electriciteit onder het zadel, dus ik zocht wel een beetje een 'koele' hengst Lachen
Maar ik ben het wel met je eens dat deze merrie een meer bewezen hengst verdiend. Er is wel 1 probleem, ik kan geen diepviressperma gebruiken (nuja, de veearts heeft dit afgeraden omdat ze toch al wat ouder is)
Wat vind jij eigenlijk van non-stop?

@ Dees, kun je me daar wat meer over vertellen? (wat is het juist en wat kan ik ertegen doen, want ik heb daar nog niet over gehoord)

Ikzelf ben wel blij met dit veulen, wat ik wou verbeteren aan mijn merrie (te klein en iets te lang) lijkt wel gelukt te zijn..
Nu nog afwachten of het springt he Lachen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:30

Veulentjes met deze lange beentjes leren zichzelf vrij snel aan altijd 1 beentje naar achter te zetten en de ander naar voren - anders kunnen ze niet bij het gras.
Wat je dan ziet is dat 1 voetje iets stijl geraak en de ander juist wat laag in de verzenen. Remedie - op tijd en regelmatig bij vijlen (het stijle voetje met name iets meer onderuit zetten), zodat beide peesjes op gelijke lengte blijven ontwikkelen.
Wil je zelf niet vijlen - zit je hoefsmid dan zeker achter de broek aan.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:36

Leuk veulen, er vallen mij een aantal zaken op (ben geen paardenkenner)

1) mooie schuine schouder
2) erg klein hoofdje voor een paard Lachen
3) hals idd iets kort
4) achterbeen lijkt te lang (krom?). dat kan ook wel omdat het zo groen is.

Maar over het algemeen geen raar veulen hoor, en het kan nog alle kanten uitgroeien Knipoog Als moeder langgelijnd is, kan de hals nog een telescoophals worden Lachen Maak me meer zorgen over het achterbeen, maar dat wordt denk ik ook wel een stuk beter.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:42

Non -stop vindt ik wel de betere darco zoon maar ik ben geen darco -fan dus ik ga je geen aanbevelen (zwakke rug ,niet gezonde benen en weinig mooie paarden met een groot lomp darco hoofd .Ik vindt je merrie wel veredelen met die cicero .Is indorado of carolus of corland niets voor jouw?(keros.be of vdl stud met vers sperma beschikbaar ).
Is je merrie makkelijk in de mond??Clinton misschien en ik moet eerlijk zeggen dat ik heel tevreden ben over mijn richebourg veulen van verleden jaar

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:37

o darco zeker niet nemen als je lichaamlijke verbeteringen wil. Darco waanzinnige vererver, maar qua uiterlijk was het geen schoonheid. Dark d´amour gaf heel erg mooi door...
clinton is waanzinnig. ziet er van afstandje niet zo groot uit, maar heeft toch een aardige lengte... heb clinton als 4 jarige gezien en was geen makkelijke om te rijden. Heel erg veel vuur en heel erg sterk eigen willetje... Je zei dat jou merrie genoeg pit heeft, pas op met heethoofden dan... ( ben grote voorstander van clinton, waanzinnig paard...) als je via darco bloedlijnen wil is parco ook een optie en is een mooi paard om te zien en geeft mooi door ( moet van moeders kant zijn, hihihi )...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:40

en nog over je veulentje, ik zie niet echt veel problemen met bovenlichaam, alleen lange benen... maar je kan een veulen eigenlijk pas echt oordelen wanneer ze een beetje ouder zijn, veranderen zo verschikkelijk veel in de eerste paar maanden. Nu mag dit en dat je opvallen, voordat je het weet is het weg en is er weer iets anders dat behoorlijk opvalt... Ik zie geen echte grove fokfouten ( zover je deze kan zien op foto) en het is altijd maar afwachten hoe ze hun groei doorkomen...

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:16

Het is heel moeilijk om over zo'n jong veulen wat te zeggen. Ons veulen van 2003 stond scheef op de benen en had holle knieen en zag er niet uit alsof het een mooi paard zou worden. Als je nu weer kijkt is het een mooi paard geworden, die we zeker verdre gaan gebruiken in de fokkerij. De benen zijn zeer coorect gebouwt en ook verder zijn er weinig te kort komingen, maar je kunt ook een super mooi veulen hebben die later als driejarige nergens op lijkt. Eigenlijk moet je drie jaar wachten voor je eventueel dezelfde hengst weer neemt. Dan weet je wat hij vererft bij jouw merrie, maar dat is nog geen garantie. Verder vindt ik het een leuk veulen

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 21:05

Ik weet dat een veulen, zeker in het begin, nog erg veel verandert, maar ja, je hebt niet zoveel tijd om een nieuwe hengst te kiezen he!
Die scheve benen zijn al wat bijgetrokken, volgens onze DA komt dat helemaal goed.

@Dees, ik zal het in het oog houden, voorlopig gaat ze liggen als ze iets wil nemen vanop grond Haha!

@Libke, bedankt voor je tips, ik ga die hengsten zeker eens bekijken!
Mijn merrie veredelt inderdaad nogal, ik moet dus zeker geen te fijne hengst kiezen...
Clinton heb ik ook al aan gedacht, maar omdat het veulen in de eerste plaats bedoelt is voor mij om er mee te rijden en mijn merrie zelf al niet echt makkelijk is, heb ik daar toch een beetje schrik voor.

@LecyTinker, ik weet dat darco in het algemeen niet echt mooie paarden geeft, maar mijn merrie ziet er wel goed uit, ze is nogal fijn en heeft een erg mooi hoofd, wat ze wel lijkt door te geven, dus daar maak ik me niet echt zorgen om.
Ik vind Non-Stop ook helemaal geen lelijke darco-zoon...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 06:51

darco heeft best mooie hengsten, heb alleen een flink stel darco merries gezien die dus echt als darco uitzagen... en dat is op zich niet zo erg, maar wees eerlijk, het oog wil ook wat...
btw, het mooie is dat darco onwijs veel goede dekhengten heeft nagelaten en op deze manier kan je ook nog profiteren van goed bloed langs moeders kant van zijn kinderen...
Voor duidelijkheid, Darco is top... is niet voor niets een groot vererver... vind alleen zijn uiterlijk niet al te elegant... Non-Stop is ook een leuke hengst...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 08:30

LecyTinker schreef:
darco heeft best mooie hengsten, heb alleen een flink stel darco merries gezien die dus echt als darco uitzagen... en dat is op zich niet zo erg, maar wees eerlijk, het oog wil ook wat...
btw, het mooie is dat darco onwijs veel goede dekhengten heeft nagelaten en op deze manier kan je ook nog profiteren van goed bloed langs moeders kant van zijn kinderen...
Voor duidelijkheid, Darco is top... is niet voor niets een groot vererver... vind alleen zijn uiterlijk niet al te elegant... Non-Stop is ook een leuke hengst...

hoeveel onwijs goede dekhengsten heeft Darco dan nagelaten volgens jouw ?? We spreken dan wel over meer dan 6000 producten die ie al heeft gegeven .hooguit 10 ,15 misschien en over hoeveel goeie praten we dan 3,4 .
Van parco weinig goede gezien ,hoor en die heeft er ook al een pak gedekt ;
Nee ,ik zou zeker niet voor darco gaan met deze merrie ,bovendien gaan ze absoluut niet lang mee,die darco's

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 20:47

Iedereen bedankt voor jullie reacties!
Die veulentjes veranderen inderdaad heel erg snel Haha!
Zo zag ze er op ongeveer 2 weken uit:
Afbeelding

Toch al een verandering he...
Ik vind zelf dat ze een erg mooi hoofdje heeft (dat heeft ze van de moeder, want hengst is nogal grof gebouwde Carthago-zoon)
Wat vinden jullie? (alle commentaar is welkom, is mijn 1e zelfgefokt veulen en ik besef dat ik nog veel te leren heb Bloos )

*edit:typfout*

Daentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 21:09

joostvangestel schreef:
Leuk veulen, er vallen mij een aantal zaken op (ben geen paardenkenner)

1) mooie schuine schouder
2) erg klein hoofdje voor een paard Lachen
3) hals idd iets kort
4) achterbeen lijkt te lang (krom?). dat kan ook wel omdat het zo groen is.

Heb er niet veel verstand van en vooral bij veulens is het moeilijk, maar kan me in quote van Joost wel vinden op punt 2 na (Maar ja, Joost is Welsh gewend Clown ). Verder denk ik dat het veulen veel bot heeft (vind ik positief). En ik vind het veulen er leuk uitzien.