Info Oscar (Wolfgang x nabuur)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjappie

Info Oscar (Wolfgang x nabuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 18:48

Wie heeft er wat meer info over Oscar (Wolfgang x Nabuur). Natuurlijk ken ik zijn laatst goedgekeurde zoon Uphill maar hoe fokt Oscar over het algemeen? Bij welke merries past hij goed? Hij is zelf nogal groot (176) maar fokt hij dat ook door?

Wie heeft er verder een Oscar?

(kon geen bewaarboek van hem op kwpn-site vinden + afstammelingenrapport ook niet)

Een kennis van mij wil misschien zijn Flemmingh laten dekken door deze hengst --> papier http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=43271
(heb je wel lijnenteelt op Nabuur, is Uphill wat?)

Afbeelding

Afbeelding

Verbeterpunten merrie:
* Meer lengte in het lichaam
* Meer maat (ze is 1.62)
* Op stal is ze lief maar onder zadel kan niet goed tegen wat druk, beetje stresskipje
* Gangen zijn allemaal ruim maar in draf 'zwaait' ze wat van voren

Springrichting kan ook nog, neefje van merrie is namelijk aangewezen voor verrichtingsonderzoek (v. Corland). Misschien een allrounder?
Laatst bijgewerkt door Sjappie op 17-05-05 19:20, in het totaal 4 keer bewerkt

stampertje

Re: Info Oscar (Wolfgang x nabuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:53

ik loop stage op een fokkerij en daar hebben we 3 weken geleden een Oscar hengstveulen gekregen keer Rossini. hij is mooi breed. Een echte Buffel. heel mooi

stampertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:59

als je een foto wilt zien moet je even naar 'kraamstal' en dan zoeken naar.'nummer 5 is geboren nog 3 te gaan' op naam van alanta. daar staat ie op samen met de andere veulens

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:59

Oscar (Wolfgang x Nabuur x Courville xx)
Geb. datum: 1 juli 1996
Kleur: bruin
Stokmaat: 170

Verrichting Ermelo 1999 (09-09 t/m 17-11)
Oscar is eerlijk en betrouwbaar. Hij heeft voldoende bereidheid om te werken en laat zich voldoende bewerken.
De stap is ruim en voldoende tactmatig. De draf is voldoende ruim en heeft voldoende souplesse. Hij houdt het kruis iets hoog en schommelt daarbij. De galop heeft veel ruimte en een goede balans. ook in galop houdt hij het kruis iets hoog, maar laat zich ruim voldoende sluiten. Als dressuurpaard heeft hij ruim voldoende aanleg en geeft hij zijn ruiter een goed gevoel.
Als springpaard heeft hij onvoldoende afdruk. Hij heeft onvoldoende beentechniek en onvoldoende bascule. Hij is onvoorzichtig en toont over onvoldoende tot matig vermogen te beschikken. Als springpaard heeft hij onvoldoende aanleg en geeft hij zijn ruiter een slecht gevoel.
Op stal en in de omgang gedraagt hij zich normaal.
Geen veterinaire bijzonderheden.

Stap 7.5
Draf 7.5
Galop 7.5
Aanleg dressuur 7.5
Subtotaal dressuur 30.0
Plaatsing dressuur 3e
Afdruk 4
Techniek 4
Vermogen 4
Aanleg springen 4
Subtotaal springen 16.0
Plaatsing springen 12e
Puntentotaal 46.50
Plaatsing 11e van 12 (10)
Jaar verrichting 1999
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen 2001 (september; veulens)
Oscar toonde een uniforme collectie, goed ontwikkelde, goed bespierde, rijtypische veulens, die goed in het rechthoeksmodel staan en uitstraling hebben.
Het hoofd is sprekend. De nek is goed van lengte en vorm. De hals is goed gevormd, goed bespierd en de halslengte varieert van voldoende tot goed. De schoft is ruim voldoende van lengte en ruim voldoende ontwikkeld. De schouder is doorgaans goed van lengte en ruim voldoende van ligging. De rug is goed gevormd en goed gespierd. De lendenen zijn breed en goed bespierd en sterk aangesloten. De croupe is doorgaans goed van lengte, is goed van ligging, is breed en goed bespierd. De broekspier heeft ruim voldoende lengte. Het voorbeen is correct gesteld. Meerdere veulens zijn lang gekoot. Het achterbeen is correct gesteld. Het fundament is ruim voldoende van omvang en heeft kwaliteit. De hoeven zijn normaal gevormd.
De stap is zuiver en goed van ruimte. De draf heeft veel ruimte. De veulens draven met ruim voldoende souplesse en een goede houding. De veulens hebben doorgaans een opvallend goed gebruik van het voorbeen. De veulens springen gemakkelijk in galop aan. De galop is ruim, heeft een goede afdruk en goed gebruik van het voorbeen.
Bijzonderheden: Een veulen was kreupel. Tweemaal werd een reebeen geconstateerd. Twee veulens zijn niet in beweging gepresenteerd.
De kwaliteit van de moeders was wisselend.
Getoond: 17 veulens uit 60 dekkingen in 2000.

Afstammelingen 2005 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Oscar voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Goedgekeurde KWPN-zonen
UPHILL

Oscar is een zeer fors ontwikkelde hengst, die goed in het rechthoeksmodel staat. Hij is wat overbouwd. Hij heeft een zware hals. De schoft-schouderpartij is goed ontwikkeld. De rug is iets lang, maar de lendenen zijn goed aangesloten. Het fundament is goed ontwikkeld.

HK KWPN Den Bosch 1999 (06-02)
Aangewezen voor verrichtingsonderzoek.
Kampioenskeuring 8e plaats.
Een langgelijnd model met veel expressie. De bewegingsvorm wordt gekenmerkt door ruimte, tact en houding.
Oscar komt uit een uitstekende merriestam, die springpaarden bracht als Interadel en Chanson. Berania bracht 6 hengst- en 3 merrieveulens, waaronder 2 sterhengsten en de goedgekeurde KWPN-hengst/Z-dressuurpaard Kimberley (v Cabochon). Merania bracht het Z-springpaard Dirania (v Nabuur). Merania is de grootmoeder van de goedgekeurde Zangersheide-hengst/int springpaard Interadel (v Landadel), int springpaard Chanson (v Nabuur)en ZZ-springpaard Dornburg (v Nabuur).

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:08

ik vind Oscar echt helemaal geweldig! ben een keer bij hem op stal geweest, wat een kast/ schat van een beest haha! jammer dat mijn merrie er niet zo goed bij past, over het algemeen fokt hij wel bloederige veulens namelijk en ik zit al met een volbloed...*zucht*

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 20:20

Ok, thanx. Ja echt bloed kan dit paard niet echt gebruiken (zit ook al Highline in)....

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:35

Noon schreef:
ik vind Oscar echt helemaal geweldig! ben een keer bij hem op stal geweest, wat een kast/ schat van een beest haha! jammer dat mijn merrie er niet zo goed bij past, over het algemeen fokt hij wel bloederige veulens namelijk en ik zit al met een volbloed...*zucht*

Dit is absoluut niet mijn beleving van de veulens van Oscar. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een hele mooie hengst, maar ik heb zowel bij Van Norel op stal als bij onze veulens toch overwegend moeten constanteren dat de veulens wel veel maat hebben, maar toch ook nog wel eens grof kunnen zijn...

Ik heb hem zelfs bij een hele luxe Jazz merrie nog heel grof en groot zien fokken... Knipoog

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:56

Oscar geeft de veulens met veel meer ras dan de hengst zelf heeft. De moeder van Oscar (berania) is een zeldzaam mooie merrie met bloed.
Kijk je naar het afgelopen keuringsseizoen dan kan ik niets anders constateren dat oscar 1 goedgekeurde KWPN hengst, 1 goedgekeurde NRPS hengst, 7 voorgestelde merries waarvan 1 ster en 6 voorlopig keur. En dat uit slechts 44 dekkingen (Oscar stond toen in het MKZ gebied). Zoek nog maar eens een hengst die deze uitzonderlijke percentages weet te fokken.
Oscar fokt sterk verbeterend in de bovenlijn, voorhand, schoft, maat,lang voorbeen en fraai gemodelleerde schouders. Wanneer een merrie hierin nog enigzins verbeterd kan worden is Oscar een uitstekende keuze.
Ik voorspel dat we in de toekomst nog zeer veel van de nafok zullen gaan zien.
(heb zelf een zeer fraai Oscar hengstveulen uit een ster Pretendent X keur preferent prestatie Vanitas X preferent prestatie Erdball)

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 20:01

Thanks, Bas! Duidelijk uitleg. De merrie kan inderdaad verbeterd worden op de bovenlijn. En idd, de cijfers die jij geeft zijn zeker goed. Ik moet nog zien straks of Trento B dat haalt met zijn honderden dekkingen.

In ieder geval wat betreft de combi Oscar x Flemmingh --> ik vraag me af of het waardevol is om in te telen op Nabuur....

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 20:10

Nabuur zit pas in de vierde generatie bij de merrie, daar zou ik me niet teveel zorgen over maken.
Uphill heeft met appellonios xx teveel bloed voor de merrie.
Aangezien de merrie én haar moeder 1,62 m zijn is verbetering in de hoogtemaat van groot belang. daarbij zijn de Flemmingh's over het algemeen niet bijzonder zwaar en scherp uitgeschouderd (uitzonderingen daargelaten).

trowing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 11:41

ik heb een tijdje een oscar x kennedy gereden van norel super paard alleen heel veel wit. ruime gangen helaas is hij verkocht. dit paard heeft ook nog op de hengstenkeuring gelopen tegelijk met uphill dat jaar had norel 4 oscars in de baan dit paard kwam helaas niet verder dan de 1ste bezichtiging. ik denk dat dat kwam omdat hij nog heel jong aandeed op driejarige leeftijd

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 13:20

Basvdv schreef:
Nabuur zit pas in de vierde generatie bij de merrie, daar zou ik me niet teveel zorgen over maken.
Uphill heeft met appellonios xx teveel bloed voor de merrie.
Aangezien de merrie én haar moeder 1,62 m zijn is verbetering in de hoogtemaat van groot belang. daarbij zijn de Flemmingh's over het algemeen niet bijzonder zwaar en scherp uitgeschouderd (uitzonderingen daargelaten).

Ja qua inteelt maak ik me geen zorgen, maar men doet vaak lijnenteelt omdat men bepaalde eigenschappen willen verankeren. In dit geval: in hoeverre is Nabuur waardevol om te verankeren?

Ik zat zelf nog te denken aan Riverman. In de Select Sale van dit jaar was ook een heel leuke Riverman x Flemmingh x Nimmerdor. Dit is een beetje dezelfde bloedlijn als deze merrie (Highline weggelaten). Hoe fokt Riverman over het algemeen? Verbetert hij maat?

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 21:56

voor maat (176 (niet 170)) en karakter moet je zeker Oscar hebben. Ik heb nu een 2 jarige oscar (x Cabochon) met een super karakter Haha! . Heel koel in het hoofd en eerder nieuwsgierig als bang.
Bij de hengstenshow dit jaar zowel Oscar als Uphill in actie gezien en ook hier weer klasse dat karakter! Voor een vierjarige in zo'n drukke rijbaan zeer onder de indruk hoe rustig en ontspannen Uphill was!

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:03

hoi, eind april is bij ons een hengstveulen geboren van Oscar, de moeder is een keurmerrie van Rossini

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:33

oei wat een kort dik halsje....

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:29

op de foto wel, komt omdat hij een beetje vreemd scheef staat, valt heel erg mee hoor!