Toch papier bij het veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ursy

Toch papier bij het veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 08:52

Ik heb een vijfjarige NRPS ster merrie met leuke papieren. (Baldwin B (is een zoon van burggraaf) x Balzflug)
Nou is mijn plan om haar te laten dekken over een tijdje. Het buurmeisje van waar mijn paard staat heeft een erg leuke hengst, zij rijdt daar mee in het Z2.
En opzich past deze hengst goed bij mijn merrie. Wij hebben namelijk de voors en tegens op een rij gezet.
Deze hengst heeft echter een KWPN papier (ook erg mooi dageraad x lucky boy xx), maar deze hengst is nooit voorgebracht op de hengstenkeuring. Dat gebeurd ook niet meer want hij is al iets ouder.
Nou wil ik graag weten of het verstandig is om mijn merrie met deze hengst te laten dekken.
Want kan ik er dan wel papier bij krijgen?( NRPS of KWPN)
En ik zou het veulen graag willen uitbrengen op de keuring, maar is dit wel mogelijk als de vader niet is goedgekeurd?

Hier een foto van mijn merrie
Afbeelding

En een foto van de desbetreffende hengst
Afbeelding

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Bedankt

Ursy

Re: Toch papier bij het veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 17:31

niemand?

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 18:39

Neen zeker géén papieren bij veulen met als vader een ongekeurde hengst !!!!

Waarom zouden al die keuringen enz dan nog moeten dienen als je toch bij iedere ongekeurde hengst papieren zou krijgen !

Die keuringen zijn er juist om de goede hengsten te selecteren en zo het stamboek enz te verbeteren !

othira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:50

hey hanke,
ik zou nooit 'zomaar' een hengst op een merrie zetten zonder dat deze is goedgekeurd als dekhengst. je krijgt er geen officiële stamboekpapieren bij en je kunt niet meedoen aan keuringen. bovendien is natuurlijk dekken heel risicovol.
wat vindt je van Sandreo als hengst voor bij bagheera? er z ijn zat mooie goedgekeurde dekhengsten!
groetjes henry en marijke

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:31

Bij het kwpn kan het iig niet nee, een niet kwpn merrie met een vb kwpn hengst, dat wordt een Register B en daar kun je niet mee naar een kwpn keuring.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:24

En als je een hengst zoekt moet je een hengst pakken die je merrie verbeterd. Ik zie dat deze hengst niet doen, zoals ik de foto's bekijk is je merrie beter als de hengst. Moet wel zeggen dat het moeilijk te beoordelen is van foto, zeker omdat de hengst ook niet van recht opzij genomen is.

souraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 17:17

othira schreef:
hey hanke,
ik zou nooit 'zomaar' een hengst op een merrie zetten zonder dat deze is goedgekeurd als dekhengst. je krijgt er geen officiële stamboekpapieren bij en je kunt niet meedoen aan keuringen. bovendien is natuurlijk dekken heel risicovol.
wat vindt je van Sandreo als hengst voor bij bagheera? er z ijn zat mooie goedgekeurde dekhengsten!

Op zich hoeft een niet goedgekeurde hengst geen probleem te zijn, ik heb het idee dat jullie het nogal overdrijven. Meerdere internationale springpaarden zijn voortgekomen uit niet goedgekeurde dekhengsten ( bijvoorbeeld Jodokus heeft goede nakomelingen gebracht) en ook Rubiquil dekte al voordat hij ergens goedgekeurd was. Was dat niet gebeurd dan was er geen Ollright geboren ( wat toch zonder twijfel een wereldpaard is). Feit is, dat een goedgekeurde dekhengst geen garantie is voor een passende combinatie.

Natuurlijk dekken hoeft niet risicovoller te zijn. Er zijn nog meerdere KWPN hengsten die natuurlijk dekken. KI is vooral ingevoerd vanwege de grote dekaantallen.

Feit is, dat deze merrie niet gefokt is met een echt doel, eerst een super springpaardenlijn, daarna de dressuurtopper Balzflug en daarna Baldwin (een niet meer dan gemiddeld paard, want hij heeft toch alle kansen gehad met professionals op zijn rug), dus foktechnisch is ze een mengelmoes, en kun je nu alle kanten met haar op.

Als je een mooie fokkerijtechnische lijn had willen bewaren, dan had Baldwin niet in de lijn voor moeten komen.

Sandreo zou vanwege zijn wekere rug wel passen op de merrie. Ook loopt hij ruim, wat de merrie ook wel kan gebruiken. De merrie zelf lijkt een goed achterbeen te hebben, dat lijkt een minder punt van Sandreo.
Wel echter heeft Sandreo een slag in het wiel vóór. Ook is het oppassen met de maat.

Een goedgekeurde hengst hoeft niet noodzakelijkerwijs beter te passen dan een niet-goedgekeurde hengst. Alleen moet je bij een niet-goedgekeurde hengst nóg beter kijken of het past, omdat het een puur sportpaard wordt, en niet één voor de keuring.

othira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:55

souraya schreef:
othira schreef:
hey hanke,

Op zich hoeft een niet goedgekeurde hengst geen probleem te zijn, ik heb het idee dat jullie het nogal overdrijven. Meerdere internationale springpaarden zijn voortgekomen uit niet goedgekeurde dekhengsten ( bijvoorbeeld Jodokus heeft goede nakomelingen gebracht) en ook Rubiquil dekte al voordat hij ergens goedgekeurd was. Was dat niet gebeurd dan was er geen Ollright geboren ( wat toch zonder twijfel een wereldpaard is). Feit is, dat een goedgekeurde dekhengst geen garantie is voor een passende combinatie.

Natuurlijk dekken hoeft niet risicovoller te zijn. Er zijn nog meerdere KWPN hengsten die natuurlijk dekken. KI is vooral ingevoerd vanwege de grote dekaantallen.

Feit is, dat deze merrie niet gefokt is met een echt doel, eerst een super springpaardenlijn, daarna de dressuurtopper Balzflug en daarna Baldwin (een niet meer dan gemiddeld paard, want hij heeft toch alle kansen gehad met professionals op zijn rug), dus foktechnisch is ze een mengelmoes, en kun je nu alle kanten met haar op.

Als je een mooie fokkerijtechnische lijn had willen bewaren, dan had Baldwin niet in de lijn voor moeten komen.

Sandreo zou vanwege zijn wekere rug wel passen op de merrie. Ook loopt hij ruim, wat de merrie ook wel kan gebruiken. De merrie zelf lijkt een goed achterbeen te hebben, dat lijkt een minder punt van Sandreo.
Wel echter heeft Sandreo een slag in het wiel vóór. Ook is het oppassen met de maat.

Een goedgekeurde hengst hoeft niet noodzakelijkerwijs beter te passen dan een niet-goedgekeurde hengst. Alleen moet je bij een niet-goedgekeurde hengst nóg beter kijken of het past, omdat het een puur sportpaard wordt, en niet één voor de keuring.

Hoe weet jij dat deze merrie niet met een doel is gefokt? Er wordt gewoon een hengst bij gezocht die bij de merrie past en dus niet of het een spring of dressuurhengst is! (ik kan het weten, ik ben de fokker van deze merrie!!!) Alle dressuurlijnen die in Nederland bestaan zijn heel dik verweven met springbloedlijnen, zonder springbloedlijn zou geen dressuurlijn bestaan.

Je doet ook net of deze merrie niet ruim genoeg loopt. Dat is klinkklare onzin! Ze is overigens niet voor niks én gelders dagkampioen geworden én nederlands kampioen.

Henry

souraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:00

othira schreef:

Hoe weet jij dat deze merrie niet met een doel is gefokt? Er wordt gewoon een hengst bij gezocht die bij de merrie past en dus niet of het een spring of dressuurhengst is! (ik kan het weten, ik ben de fokker van deze merrie!!!) Alle dressuurlijnen die in Nederland bestaan zijn heel dik verweven met springbloedlijnen, zonder springbloedlijn zou geen dressuurlijn bestaan.

Je doet ook net of deze merrie niet ruim genoeg loopt. Dat is klinkklare onzin! Ze is overigens niet voor niks én gelders dagkampioen geworden én nederlands kampioen.

Henry

[/quote]

Dus jullie hebben hetzelfde gedaan als wat TS nu wil doen! Een passende hengst gezocht!

En het feit dat een merrie bij het NRPS kampioen is, wil niet zeggen dat ze dan perfect is. Een keuringstopper maakt nog geen rijtopper. Deze merrie heeft een goed achterbeen en veel knie-actie, maar mist in beweging onder het zadel toch wel degelijk wat ruimte en zweefmoment, iets wat jullie als fokker zouden moeten weten! Dat is niet erg, want op ieder paard is iets aan te merken, maar je moet het niet gaan lopen ontkennen, dat maakt het ongeloofwaardig.

Je kunt het op de foto boven zelfs zien. Het voorbeen had in de ideale situatie al wat verder naar voren moeten zijn.

Neemt niet weg dat het een goede merrie is! Maar de beste fokkers zijn niet blind voor de minpunten van de merrie, maar proberen daar juist hun voordeel mee te doen.
[/quote]

othira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:25

tuurlijk is er op deze merrie wat aan te merken en als ze kampioen is wil dat zeker niet zeggen dat ze perfect is maar dat de gangen niet ruim genoeg zijn klopt gewoon niet. deze foto is absoluut een momentopname. je kunt met behulp van een enkele foto gewoon niet van zulke conclusies trekken! er zijn zat punten die verbeterd zouden kunnen worden met een goede hengst. maar feit blijft dat het zonde is om op een stermerrie (ook nog eens kampioensmerrie, wat zeker niet wil zeggen dat ze perfect is) een hengst te zetten die niet is goedgekeurd als dekhengst. je kunt namelijk met een goed passende hengst mooie veulens fokken en de kans is dan zeer groot dat de merrie keur kan worden en dat kan niet als de dekhengst niet is goedgekeurd. je hoort mij niet zeggen dat erniks mis is met de merrie maar het commentaar van geen ruime gangen klopt gewoon niet. onder het zadel moet zij zeker nog de gangen beter ontwikkelen, ik heb het niet over de gangen onder het zadel gehad, maar ze zitten er wel degelijk in (zie fotos op de nrpssite provinciale keuring lunteren)

souraya schreef:
othira schreef:

Henry

Dus jullie hebben hetzelfde gedaan als wat TS nu wil doen! Een passende hengst gezocht!

En het feit dat een merrie bij het NRPS kampioen is, wil niet zeggen dat ze dan perfect is. Een keuringstopper maakt nog geen rijtopper. Deze merrie heeft een goed achterbeen en veel knie-actie, maar mist in beweging onder het zadel toch wel degelijk wat ruimte en zweefmoment, iets wat jullie als fokker zouden moeten weten! Dat is niet erg, want op ieder paard is iets aan te merken, maar je moet het niet gaan lopen ontkennen, dat maakt het ongeloofwaardig.

Je kunt het op de foto boven zelfs zien. Het voorbeen had in de ideale situatie al wat verder naar voren moeten zijn.

Neemt niet weg dat het een goede merrie is! Maar de beste fokkers zijn niet blind voor de minpunten van de merrie, maar proberen daar juist hun voordeel mee te doen.
[/quote]
[/quote]

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:35

Je kunt wel een papier krijgen bij je paard. Als voorbeeld. Ik heb een tweejarige van mijn merrie, die per ongeluk gedekt is door haar eigen zoon. Merrie is KWPN, zoon ook, maar niet goedgekeurd. Het veulen zou een blauw papier kunnen krijgen. Hiervoor moet ik dan wel (omdat het een natuurlijke dekking was) dna-onderzoek laten doen bij merrie, hengst en veulen.

Als het een merrieveulen zou zijn dan zouden haar afstammelingen gewoon in aanmerking komen voor een vol papier, mits gedekt door een goedgekeurde hengst.

Verder zou ik zeggen: gewoon doen wat je goed lijkt. Mijn per ongeluk veulen is helemaal niet zo slecht uitgepakt. Hij is nog wel erg in de groei en zo lelijk als een tweejarige maar kan zijn, maar hij blijkt heel lollig te kunnen lopen. Daar doet zijn wel of geen papier hebben niets af of bij Lachen