Predikaten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje1986

Predikaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 13:22

Ik had een vraagje over predikaten: wanneer is een paard nu keur, prestatie of preferent??? Ik heb al gezocht op internet, maar ik kan het echt niet vinden. Ik zie het zo vaak staan dat ik nu wel eens wil weten wat het inhoudt Knipoog Alvast bedankt!

fresco

Re: Predikaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 13:34

KEUR merrie:
* een stermerrie van 4 jaar of ouder die een nakomeling met een 1e premie heeft en die de ABOP goed heeft afgelegd.
* een prestatiesportmerrie met een keurwaardig exterieur die opgenomen is in het stamboek met een 1e premie veulen.

Preferente merrie:
* een merrie die ingeschreven staat in een der registers die:
1. drie sterverklaarde nakomelingen heeft gebracht.
2. twee KEUR veklaarde nakomelingen heeft gebracht.
Een goedgekeurde hengst mag de plaats innemen van twee ster of één KEUR verklaarde nakomelingen.

Prestatiesportmerrie:
Een merrie ingeschreven in een der registers van het NRPS, die aan één van onderstaande eisen voldoet:
1. bij de KNHS gekwalificeerd is in de disciplines: dr. Z, spr. Z of eventing Z.
2. bij de KNHS nationaal of internationaal gekwalificeerd is in een 1.30 m parcours of hoger of op Prix St. George niveau of hoger.
3. bij de KNHS gekwalificeerd is in het enkelspan Z in de discipline mennendr. en/of gelkasseerd is in de klasse Z met min. 5 wp in de discipline mennenvaardigheidsproef.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 13:35

Dit zijn in ieder geval de eisen die gesteld zijn bij het NRPS.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 13:53

De eisen die het KWPN aan de verschillende eisen stelt, zijn terug te lezen in de stamboekrichtlijnen. Zie blz. 16 e.v.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 16:08

OK dan! Super! Dankjulliewel
Maar dit gaat alleen over merries, weten jullie toevallig ook hoe dat zit met de hengsten???

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 14:20

Helaas, ik weet niets over predikaten voor hengsten, heb nl. alleen maar een merrie op stal.
Wát ik weet is dat een hengst preferent en keur kan worden. Die predikaten zijn volgens mij op basis van nakomelingen maar 100% zeker weten doe ik het niet.
Misschien zou je eens een mailtje kunnen sturen naar het KWPN (info@kwpn.nl) kunnen sturen met deze vraag.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 14:24

Een hengst is ster wanneer ie de 2e of 3e bezichtiging haalt. Verder keur en preferent op basis van nakomelingen. Voor een hengst zijn dat wel veel strengere eisen dan voor een merrie. Een ruin kan trouwens ook ster worden, als je met een ruin naar de keuring gaat en voldoet aan de eisen (net als voor een merrie) wordt hij ster. Mensen doen dit vooral voor de moeder (voor preferentschap).